Peste 60 de perchezitii au loc, miercuri dimineata, in Bucuresti si in noua judete, intr-un dosar al DIICOT vizand CFR Marfa si privind vanzarea unor vagoane de tren de marfa la un pret subevaluat, la fier vechi. Prejudiciul in acest caz depaseste sase miloane de euro. Toata conducerea executiva a CFR Marfa, in frunte cu fostul director general Mihut Craciun, vizata de ancheta DIICOT.

UPDATE ora 14.10 Primii angajati ai CFR Marfa au ajuns la sediul DIICOT Timisoara, pentru a fi audiati in dosarul privind vanzarea vagoanelor de tren casate, la fier vechi, potrivit News.ro.

Angajatii CFR Marfa care au fost adusi la sediul DIICOT Timisoara au declarat, initial, ca sunt simpli angajati si nu stiu de ce sunt chemati. Apoi, unul dintre cei care urmeaza sa fie audiati a sustinut ca el si colegii lui doar au verificat vagoanele inainte de a fi trimise la fier vechi.

„Noi asa am inteles, ca era un contract de vanzare a vagoanelor cu firma de la Calarasi. Erau casate. De la sucursala ne-au instiintat ca au bagat in cont cinci miliarde si urmeaza sa taie 200 de vagoane de pe Regionala CFR Timisoara. Ne-am dus, am verificat osiile, noi atata am facut, reviziile, am luat seriile si am verificat ca fiecare vagon sa fie taiat in parte. Osiile erau din otel special si vagoanele erau ruginite, putregai”, a spus unul dintre angajatii CFR Marfa.

UPDATE ora 11.15 Contractul de vanzare-cumparare, care face obiectul dosarului anchetat de DIICOT, are ca obiect valorificarea prin vanzare a fierului vechi provenit din taierea a 2.450 de vagoane de marfa care indeplinesc conditiile de casare si care nu mai sunt functionale, iar consiliul de administratie al companiei de stat CFR Marfa va lua o decizie referitoare la numirea unei conduceri interimare, a informat miercuri compania.

”Contractul de vanzare-cumparare care face obiectul dosarului anchetat de DIICOT are ca obiect valorificarea prin vanzare a fierului vechi provenit din taierea a 2450 de vagoane de marfa care indeplinesc conditiile de casare si care nu mai prezinta utilitate functionala in conditiile concrete ale activitatii proprii”, se arata in comunicatul emis de CFR Marfa.

In contextul in care, la sediile centrale si teritoriale ale companiei au loc perchezitii si audieri, fiind o ancheta in curs de desfasurare, reprezentantii CFR Marfa au anuntat ca ”nu pot face alte declaratii referitoare la acest subiect”.

Totodata, consiliul de administratie CFR Marfa ”urmeaza sa adopte o decizie cu privire la numirea unei conduceri interimare a societatii”. Mihut Craciun a fost revocat din functia de director general al CFR Marfa in decembrie 2016.

In luna ianuarie, presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, a declarat ca CFR Marfa se afla intr-o situatie dificila, fiind ”un caz delicat” unde nu exista progrese, iar ”Sabia lui Damocles” ii atarna de la Comisia Europeana, din cauza ca societatii i s-ar sters datoriile in urma cu cativa ani cu promisiunea din partea statului roman ca va fi privatizata, ceea ce nu s-a intamplat.

CFR Marfa a avut pierderi in fiecare an din 2008 pana in prezent, cel mai slab rezultat fiind inregistrat in 2009, cu o pierdere de 535 milioane lei. In 2015, afacerile companiei au scazut cu 13%, pana la 800 milioane lei, de la 918,8 milioane lei in 2014.

Intreaga conducere executiva a Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa ”CFR MARFA” S.A, in frunte cu fostul director general Mihut Craciun, este implicata in gruparea infractionala vizata de perchezitiile care au loc, miercuri dimineata, in Bucuresti si in noua judete, spun procurorii DIICOT, scrie News.ro.

Potrivit DIICOT, in cursul anului 2016, la nivelul Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa ”CFR MARFA” S.A s-a constituit un grup infractional organizat, implicand factori de decizie de la nivelul central si teritorial al societatii de transport, avand ca scop subevaluarea bunurilor din patrimoniul societatii, cu prilejul operatiunilor de vanzare-cumparare a 2450 de vagoane destinate casarii, facilitand astfel traficarea in folosul SC REMAT SA Calarasi a diferentei rezultate intre valoarea reala si cea subevaluata a bunurilor casate.

Subevaluarea s-a efectuat prin ofertarea pe Bursa de Marfuri Bucuresti, in baza procedurii de licitatie deschisa initiata de S.N.T.F.M. ”CFR MARFA” S.A a unui numar de 2450 de vagoane pe roti, la pret de fier vechi, desi, in conformitate cu standardele in materie, deseurile metalice provenite din casarea materialului rulant se incadrau in categoria “deseu fier vechi greu” si “deseu fier vechi special” (otel), categorii de deseuri cu o valoare de piata net superioara.

Manopera frauduloasa a fost premeditata de factorii de decizie din cadrul S.N.T.F.M. CFR MARFA S.A in coniventa cu reprezentantii SC REMAT SA Calarasi. S-a constatat ca, desi oferta de vanzare initiata de S.N.T.F.M. CFR MARFA S.A pe Bursa de Marfuri viza cantitatea generica de 49.000 tone fier vechi, ulterior contractul de vanzare-cumparare incheiat cu ofertantul SC REMAT SA Calarasi a mentionat vanzarea fierului vechi provenit din casarea a 2450 de vagoane. Pretul de achizitie a fost de 120 euro/tona de fier vechi, in conditiile in care pretul mediu practicat pentru deseu fier vechi greu era de 175,88 euro/tona, iar pentru “deseu fier vechi special” (otel) era de 218,90 euro/ tona

Procurorii DIICOT

Potrivit acestora, primul nivel al grupului infractional organizat a fost constituit din conducerea executiva a societatii S.N.T.F. MARFA ”C.F.R. MARFA” S.A, compusa din directorul general Mihut Constantin Craciun, directorul operatiuni dezvoltare Daniel Ciobanu, directorul Departamentului Vanzari-Trafic Eugen Tudor, directorul economic-financiar Pavel Barculet, managerul juridic Silviu Valeriu Costea, directorul Trafic Constantin Alupoaie, directorul vagoane Florin Enache, seful Biroului Urmarire Contracte Mariana Capatana si seful Serviciului Exploatare Vagoane George Niculescu.

Acestia au initiat vanzarea la Bursa de marfuri a celor 2450 de vagoane la pret de fier vechi, prin subevaluarea lor si obtinerea unui pret mai mic decat valoarea reala, mai spune DIICOT.

Al doilea palier al grupului infractional organizat a fost reprezentat de catre functionarii din cadrul sucursalelor S.N.T.F. MARFA ”C.F.R. MARFA” S.A. Timisoara, Brasov, Iasi, Galati, Craiova, Cluj si Constanta, iar al treilea palier al grupului infractional organizat a fost constituit din reprezentantii S.C. REMAT S.A.Calarasi, beneficiara contractului.

Cele 2450 de vagoane supuse casarii insumeaza cantitatile de 35.002,12 tone de otel si 16.584,50 tone de fier vechi greu, cantitati care au fost mentionate in documentele incheiate ca fier vechi, mai precizeaza sursa citata.

Perchezitiile in dosarul CFR Marfa vizeaza 40 de persoane, prejudiciul depaseste sase milioane de euro

Potrivit Politiei Romane, politistii structurilor de combatere a criminalitatii organizate si cei de la transporturi, sub coordonarea procurorilor D.I.I.C.O.T. – Serviciul Teritorial Timisoara fac 63 de perchezitii domiciliare in Bucuresti si in judetele Timis, Caras-Severin, Hunedoara, Prahova, Mehedinti, Calarasi, Arad, Teleorman si Dambovita.

Perchezitiile au loc intr-un dosar penal in care sunt cercetate 40 de persoane pentru constituire a unui grup infractional organizat, delapidare cu consecinte deosebit de grave, fals intelectual si uz de fals.

"In cursul anului 2016, la nivelul unei societati de transporturi feroviare s-a constituit un grup infractional organizat, implicand factori de decizie de la nivelul central si teritorial al societatii de transport. Membrii gruparii sunt banuiti ca ar fi subevaluat bunurile din patrimoniul societatii, cu prilejul operatiunilor de vanzare-cumparare a 2.450 de vagoane destinate casarii, facilitand astfel traficarea in folosul unei firme de colectare a deseurilor feroase din Calarasi a diferentei rezultate intre valoarea reala si cea subevaluata a bunurilor casate", arata Politia Romana.

Subevaluarea s-a efectuat prin ofertarea pe Bursa de Marfuri Bucuresti, in baza unei proceduri de licitatie deschisa a 2.450 de vagoane pe roti, la pret de fier vechi, desi, in conformitate cu standardele in materie, deseurile metalice provenite din casarea materialului rulant se incadrau in categoria “deseu fier vechi greu” si “deseu fier vechi special” (otel), categorii de deseuri cu o valoare de piata net superioara. Pretul de achizitie a fost de 120 de euro per tona de fier vechi, in conditiile in care pretul mediu practicat pentru “deseu fier vechi greu” era de 175,88 euro per tona, iar pentru “deseu fier vechi special” (otel) era de 218,90 euro per tona.

Prejudiciul cauzat societatii de transport prin activitatea infractionala este de 6.313.748 de euro, mai spune Politia Romana.

Sursa foto: Shutterstock/Anton Prado

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Legal Business »



Setari Cookie-uri