Florin Visa, Director Corporate Finance, Deloitte Romania

Pentru actionarii companiilor care se vand, momentul este bun din exact aceleasi motive plus inca unul: exista riscul sa se schimbe intregul context, odata ce punctul maxim al ciclului economic va fi atins.

Prin urmare, ne asteptam in continuare la cresterea pietei de fuziuni si achizitii atat in ceea ce priveste numarul de tranzactii cat si pretul lor, doi factori multiplicativi care determina o volatilitate accentuata a sectorului.

Cum s-au „aliniat astrele”

Ne apropiem de finalul celui de-al saptelea an de crestere economica a Romaniei si vom inregistra cea mai mare crestere economica din ultimii noua ani, depasind asteptarile tuturor analistilor economici. Somajul este la minimul ultimilor 25 de ani, salariile sunt in crestere, ajungand intr-un sfarsit la 25% din media zonei euro.

Care sunt asteptarile...
Citeste si: Cum se pot adapta angajatorii noilor tendinte ale fortei de munca

In acelasi timp au inceput sa apara efecte determinate de cresterea puternica a consumului si acumularea de tensiuni in economie, leul s-a depreciat cu 10 bani fata de euro de la inceputul anului, inflatia a inceput sa creasca, ROBOR a trecut de punctul de minim si a inceput sa creasca, deficitul comercial este in crestere accelerata.

Aceste dezechilibre vor influenta treptat cresterea economica, reducand initial rata de crestere si pana la urma, ducand la recesiune si reechilibrarea sistemului. Momentul de inflexiune este imposibil de determinat ante-factum, dar indiciile ne arata ca ne apropiem de acest punct de maxim al ciclului economic.

Probabil am putea analiza implicatiile acestei situatii din numeroase puncte de vedere, insa prin prisma domeniului nostru de activitate incercam sa identificam efectele asupra pietei de fuziuni si achizitii.

In aceasta perioada comportamentul multor companii este dictat de stimuli interni, de multe ori pro-ciclici, dar pe de alta parte si de deciziile managementului si actionarilor care pot fi contra-ciclice. Cresterea economica este cel mai des vizibila la nivelul companiilor romanesti prin cresterea cererii. In situatiile in care capacitatea de productie sau de furnizare de servicii este disponibila, cresterea cererii duce la cresterea vanzarilor, translatata de multe ori in cresterea profitului si a acumularii de bani lichizi in conturile companiilor. De altfel statisticile privind depozitele companiilor la banci arata ca se ating noi recorduri de la o luna la alta. In acelasi timp, profitabilitatea mai mare permite companiilor sa acceseze imprumuturi suplimentare de la banci marindu-le si mai mult disponibilitatile financiare.

Doua miliarde de tineri risca...
Citeste si: Doua miliarde de tineri risca sa devina inadaptati la piata muncii

Unde se duc acesti bani?

O parte in dividende catre actionari, profitand de impozitele foarte mici. O parte in extinderi de capacitati si noi constructii. O parte in mai multa reclama pentru produsele si serviciile oferite. Si o parte in achizitia unor concurenti si consolidarea cotei de piata.

Acesta este unul din motivele pentru care vedem tot mai multe fuziuni si achizitii in aceasta perioada. Companiile romanesti, dar si straine, pentru ca toata economia mondiala este in crestere, au fonduri tot mai multe pentru investitii si pe o piata tot mai matura, este mai eficient sa cumperi o companie puternica locala decat sa incerci sa o concurezi din postura de nou intrat in piata.