Cand intalnesti un manager din turism, te astepti sa numeri la finalul discutiei foarte multe destinatii in care a calatorit deja. Dar cand partenerul de dialog este Lucia Morariu, afli ca cele mai multe calatorii ale sale sunt in Bucuresti. Din Cluj in Bucuresti. Asa se intampla cand invitatul este presedintele ANAT si proprietar al agentiei de turism Eximtur, firma cu sediul in Cluj. Lucia Morariu, o femeie hotarata care vrea sa le faca loc tinerilor, imi spune ca nu mai este la fel de populara ca in primul sau mandat la ANAT. Motivul? Are pe lista mai multe schimbari "care nu convin tuturor".

Ma intalnesc cu Lucia Morariu, presedintele ANAT din 2013, la restaurantul Hanu Berarilor de pe strada Pache Protopopescu din Capitala. Antreprenoarea, care conduce compania Eximtur din 1993, a ales restaurantul pentru ca este situat aproape de agentiile sale din Bucuresti.

"Nu e un motiv specific pentru care am venit la Hanu Berarilor. Imi plac fructele de mare si prefer restaurantele grecesti, dar pe cele din Grecia, nu pe cele de aici", imi spune Lucia Morariu. Ea a mai fost presedinte al Asociatiei Nationale pentru Agentii de Turism (ANAT) in urma cu 10 ani, intre 2004 si 2006. Era prima oara cand o femeie conducea asociatia si, mai mult, era din afara Bucurestiului.

ANAT este o asociatie care reprezinta agentiile de turism din Romania la nivel national si international si apara interesele patronale si profesionale ale membrilor sai. In prezent, la conducerea ANAT se mai afla prim vicepresedintii Alin Burcea (Paralela 45, Bucuresti) si Malin Malineanu (New Concept Travel, Bucuresti), vicepresedintii Gabriel Radu (Discovery, Pitesti), Corina Martin (Mistral Tours, Constanta), Ciprian Popescu (Danubius Travel, Constanta) si Marius Usturoiu (Mareea, Deva) si 18 membri in consiliul director.

Mai aflu ca, pe langa Grecia, ii place sa mearga in statiune balneare si ca se pregateste pentru o vacanta la schi in Austria, unde va merge cu fiica ei si cu un grup de prieteni. In rest, calatoreste des intre Cluj-Napoca si Bucuresti.

Astfel, o intreb cat timp ii ocupa responsabilitatile functiei de presedinte al ANAT, in contextul in care, asa cum subliniaza, business-ul sau, Eximtur, de la care anul acesta asteapta 40 de milioane de euro, este pe primul loc.

Intre timp vine si comanda, asa ca Lucia Morariu incepe sa-mi povesteasca, incantata de gustul supei crema de rosii, care este reteta de conducere a unui presedinte de patronat si antreprenor.

Nu trebuie sa fiu eu peste tot.

"Cam o saptamana pe luna vin in Bucuresti si ma ocup nu neaparat de asociatie pentru ca, din fericire, in acest mandat, am gasit un secretar general care stie sa conduca si care rezolva problemele executive. Nu mai trebuie ca eu sa ma implic. De relatia cu autoritatile, care ne solicita foarte mult timp pe partea de interventie legislativa, de relatia cu presa si de alte proiecte ma ocup eu. Cam o saptamana pe luna imi ocupa aceste lucruri. Nu trebuie sa fiu eu peste tot", puncteaza Lucia Morariu cateva dintre ingredientele strategiei sale de conducere.

Apoi continua sa explice de ce nu a avut concurenta la presedintia ANAT in martie 2013. "Oamenii, daca au auzit ca voi candida eu, nu au mai dorit la momentul respectiv altceva pentru ca aveau experienta probabil placuta de acum 10 ani. Este un lucru bun, sunt mandra de asta. Iti spun sincer, nu sunt la fel de populara in acest al doilea mandat. Daca data trecuta multe dintre masuri erau cu tenta populista, intre timp am mai castigat experienta si a trebuit sa intervin asupra unor lucruri care nu au convenit tuturor", sustine Morariu.

Data trecuta cand am preluat ANAT-ul, am inchiriat un apartament in Bucuresti pentru ca atat imi permiteam. Acum mi-am cumparat unul.

"Nu este usor sa conduci ANAT. E vorba de niste bugete, de solutii pentru a te echilibra financiar si de implicare in legislatie pentru care iti trebuie o mare experienta, iar colegii mei s-au folosit de faptul ca am lucrat in administratia publica centrala. Am venit cu know-how-ul pe care nu aveau cum sa-l dobandeasca vis a vis de modul cum se scriu legile in Romania. Lucrurile se fac nesalarizat, noi venim pe banii nostri. Data trecuta cand am preluat ANAT-ul, am inchiriat un apartament in Bucuresti pentru ca atat imi permiteam. Acum mi-am cumparat apartament in Bucuresti", explica Lucia Morariu, care, prin intermediul ANAT, a ajutat la finalizarea legii tichetelor de vacanta, promulgata in iulie 2014.

Lucia Morariu invita tinerii sa-i ia locul

Acum si-a propus sa faca "putina ordine" in achizitiile de calatorie din fonduri publice si sa modernizeze legislatia turismului dupa standardele UE. Sefa ANAT spera ca aceste lucruri se vor finaliza pana in primavara, cand vrea sa aduca tineri carora sa le predea conducerea.

"Eu am lansat colegilor mei din ANAT o provocare si le-am spus asa: fiecare dintre voi sa-si ia pe langa el un tanar care sa fie implicat, trebuie sa fie angajator, pentru ca ANAT-ul este patronat, sa reprezinte patronatul printr-o agentie de turism, nu are nicio importanta cat de mare sau de mica este. Nu inseamna ca plecam cu totii, dar la nivel de presedinte, de vicepresedinte este cazul sa aducem oameni tineri", sustine presedintele ANAT. Morariu a adus astfel un tanar de pana in 30 de ani, de la care "ramane de vazut", spune ea, daca va dori sa-si asume candidatura la presedintia ANAT, in martie sau aprilie, cand va fi necesara o noua conducere.

Un singur targ de turism in Capitala?

Apropo de scaderea popularitatii ei, despre care a mentionat in discutia noastra, Lucia Morariu mai are o schimbare pe lista la ANAT. Spera sa-si convinga colegii sa directioneze mai mult din resurse catre online decat catre participarea la targuri, cum sunt cele doua targuri de turism ale Romaniei, organizate in noiembrie si martie in Bucuresti, pentru ca in multe tari amploarea si eficienta lor scad.

"Doua targuri mari de turism inseamna prea mult in Bucuresti, desi nu toti colegii din ANAT sunt de acord cu mine. Pana la urma, trebuie sa fie eficient, sa ai un raport bun intr-o industrie care se desfasoara cu marje mici si cu riscuri mari. Te costa mult o investitie suplimentara intr-un stand pentru participare la targ. Si sunt operatori, chiar operatori de chartere, care nu-si mai doresc al doilea targ. Voi incerca sa sustin ideea organizarii unui singur targ in fata colegilor mei din conducerea ANAT pentru a vedea asupra carui targ ne-am hotari noi", explica Lucia Morariu.

Insa, cum targurile sunt organizate in parteneriat cu Romexpo, Morariu spune ca nu Romexpo va fi foarte usor de convins sa renunte la unul dintre targuri.

"Eu sper ca acel targ care ramane sa fie organizat in mod inteligent si sa se extinda astfel incat sa creasca el in sine si sa nu trebuiasca neaparat sa expunem de doua ori pe an, in noiembrie si martie. Ideal ar fi ca acesta din toamna sa ramana, desi cel din martie este mai mare. Insa, la acesta din toamna poti prezenta din timp programele de vacanta, cele de early booking si alte pachete turistice astfel incat sa-ti faci o planificare adecvata. Altfel, vom lucra haotic", sustine presedintele ANAT, cu viziunea sa de om de business.

Business in turism? Trei cai pe care sa mergi cu incredere

Asa ca, in opinia presedintelui ANAT Eximtur, sunt trei cai sigure pentru a face business in turism: "online-ul, indiferent ca esti la inceput, cu solutii bune ai loc pe piata, business travel, unde obligatoriu este sa ai bani, volume, competenta, softuri, ca altfel nu ai nicio sansa si partea de incoming, care da sansa oricarui operator care acum se naste sa poata sa-si faca un business bun din care sa traiasca bine si familia lui. Si sa creasca, de ce nu, apoi", spune Morariu.

Nu trebuie sa fii o agentie mare pentru a face incoming. Cu o pagina de Internet si cu una de Facebook, poti promova locuri din Romania in care sa atragi si sa duci turisti straini. Lucia Morariu iti da si un pont despre ce merge mai bine acum: "vacantele de scurta durata in orase sunt primele care ii atrag pe turistii straini acum, legate de evenimente. Sunt multe evenimente importante in toata tara, nu numai in Bucuresti, care au creat deja un flux turistic important spre Romania", sustine sefa Eximtur.

Sigur, turismul este frumos in Romania, dar trebuie sa-l faci ca un business, sa-ti aduca si profit.

Turismul balnear si de tratament reprezinta, de asemenea, o mare oportunitate de exploatat. Iar o nisa asupra careia Romania are sanse mari sa atraga atentia este turismul activ. Asta inseamna ca turistul merge in Muntii Carpati pe urmele ursilor, dar nu foarte aproape de ei, sau face excursii cu pluta pe apa. Si asta se poate intampla pentru ca in Romania, spre deosebire de Austria, unde totul este amenajat, sau alte tari, inca sunt paduri virgine si locuri neatinse de turisti in masa.

"Sigur, turismul este frumos in Romania, dar trebuie sa-l faci ca un business, sa-ti aduca si profit. Altfel, nu-l mai faci si te apuci de altceva", le spune Lucia Morariu celor care vor sa traiasca din turism.

Eximtur, agentia de turism pe care o conduce, va inregistra anul acesta o cifra de afaceri de 40 de milioane de euro, in crestere de la 36 de milioane de euro in 2013. Cea mai mare parte, de 60%, este reprezentata de segmentul business travel, urmat de turismul intern cu 20% si restul din vacante externe si incoming. "Romanii calatoresc mai des. Noi am depasit cifrele de afaceri din 2008. In 2008, romanii aveau patru vacante consistente pe an, ceea ce sustinea si charterele lungi pe destinatii precum Egiptul si Tunisia. Foarte multi calatoreau vara in Turcia sau Grecia, toamna mergeau in Tunisia, apoi venea iarna cand calatoreau ori in Austria la hoteluri de 4 sau 5 stele multi dintre ei, ori o destinatie exotica, si dupa aceea primavara prindeau sarbatorile de Paste cu vacanta in Egipt. Ei, acum nu se mai intampla lucrurile asa. Dar in timpul anului sunt foarte multe vacante scurte in Romania in statiunile cu servicii de tip spa. O mare parte din populatia Romaniei nu calatoreste deloc. Valoarea pachetelor a scazut, dar numarul vacantelor incepe sa creasca din nou", spune Morariu, care trimite anual prin Eximtur 30.000 de romani in strainatate.

Destinatiile exotice s indepartate, ca Maldive, Seychelles, Cuba sau Mexic, s-au "dezmortit" anul acesta mai mult decat altele. Croaziera incepe din nou sa fie un produs turistic solicitat si cresc vacantele scurte in principalele capitale, potrivit lui Morariu.

Unde calatoreste o antreprenoare din turism

Sapte ani la rand, Lucia Morariu a calatorit in Halkidiki, Grecia, iar in Romania ii place sa mearga in statiuni balneare. Totusi, urmatoarea vacanta a Luciei Morariu va fi alaturi de fiica sa la schi in Austria. "Sincera sa fiu, nu stiu exact unde mergem pentru ca nu aleg eu destinatia. Eu nu am invatat sa schiez. Imi plac mai mult sporturile de apa". Insa nu doar antreprenoarea merge in vacante. Ea isi premiaza angajatii care performeaza cu vacante in strainatate. Organizeaza anual diferite concursuri in agentia sa, iar anul acesta a lansat o competitie printre angajati care trebuie sa vina cu o idee buna de business, premiata tot cu o vacanta.

Daca ar mai avea ocazia, Lucia Morariu ar iesi la masa cu Bill Clinton. Sefa Eximtur l-a intalnit deja pe fostul presedinte al Statelor Unite ale Americii. "Am avut ocazia sa particip la o intalnire privata, alaturi de 50 de oameni care au avut ocazia sa dea mana cu el cand a fost in Romania si a tinut o conferinta despre cum sa-ti construiesti un brand de tara. El sustinea ca un brand de tara trebuie, inainte de toate, sa fie acceptat si sustinut de cei din tara si apoi prezentat in exterior", marturiseste Morariu.

Ea ar lua pranzul si cu Angela Merkel, cancelarul Germaniei, pe care o considera o femeie "extrem" de puternica. "Cred ca mai multe femei in politica si in administratie ar aduce mai mult bine in general si acestei tari in mod special".

Nota de plata

Supa crema de rosii: 10 lei

Snitel de pui: 19,50 lei

Ciuperci la tigaie: 12 lei

Salata de varza: 7,5 lei

Cappuccino cu frisca: 9,5 lei

Citronada: 13 lei

Total: 71,5 lei

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Lifestyle »


Setari Cookie-uri