Adina Mirica este antreprenor. De sapte ani conduce un business pe piata educatiei in sistem privat, un after-school si o gradinita, ambele cu predare in limba germana. Insa inainte de a fi antreprenor, a fost invatatoare, jurnalista, agent de vanzari si manager intr-o institutie bancara.

Adina este la baza invatatoare. In 1997 a renuntat la job pentru ca se simtea blocata intr-un sistem care nu ii permitea sa faca mai mult. "Ma plictiseam, voiam mai mult. Cu copiii era ceva actiune, insa programul era de patru ore si apoi nu aveam ce sa mai fac. Era atat de mic salariul, incat nu ma puteam intretine", a spus Adina Mirica (foto), pentru wall-street.ro.

De la scoala, la televiziune, la banca, la ..antreprenoriat

Dupa ce a plecat din sistemul de invatamant de stat, Adina a avut ocazia sa lucreze in televiziune. A fost prezentator si editor coordonator la Tele7abc. Din cauza unor aspecte financiare si-a dat demisia. Salvarea a venit de la o prietena, care i-a propus sa lucreze pe vanzari la o banca. Schimbarea profesionala a fost radicala, dar a fost dispusa sa incerce. Dispusa, dar nu suficient de deschisa.

Barometrul mintilor creative:...
Citeste si: Studiu: Taxele, principalul obstacol pentru antreprenorii creativi

Nu vandusem in viata mea un creion, cum sa vand asigurari? Ma simteam atat de umilita, eu care veneam din televiziune, sa ma duc sa lucrez in vanzari era de neconceput. Cateva luni nu mi-a mers deloc bine , nu aveam o energie placuta. Imi ajunsese cutitul la os. Trebuia ori sa raman si sa fac ceva, ori sa plec. Am ales sa raman si sa fiu mai deschisa

Adina Mirica

Periodic, banca la care Adina lucra organiza conferinte unde erau invitati oameni care isi spuneau povestile de succes. A participat si ea, iar perceptia despre munca pe care o facea i s-a schimbat radical.

"Atunci am aflat prima oara in viata mea ce inseamna sa gandesti pozitiv. Am inceput sa exersez gandirea pozitiva, incat am ajuns dintr-un angajat ineficient, intr-unul de succes. Am fost promovata ca manager, iar povestea mea in banca a continuat timp de 10 ani, pana in 2010. In plina criza, salariile au scazut destul de mult si a trebuit sa fac o schimbare. Am mai lucrat la cateva proiecte, apoi am ramas fara job", a adaugat ea.

Cornel Amariei, primul roman...
Citeste si: Primul roman inclus in topul celor mai remarcabili tineri din lume

A urmat un an greu pentru Adina. A incercat sa se angajeze, insa joburile care i se propuneau nu se ridicau la nivelul ei de pregatire, iar ea a insistat sa nu lase garda jos. A inceput sa faca cursuri de dezvoltare personala (a investit mii de euro in pregatirea ei), iar la un moment dat s-a simtit pregatita sa-si deschida o afacere.

Pentru ca era foarte implicata in proiectele de la scoala ale fiicei sale, care invata intr-o institutie cu predare in limba germana, a ajuns sa o cunoasca mai bine pe invatatoare. Aceasta era nemultumita de programul after-school-urilor, care nu ii ajuta suficient pe elevi. De aici si pana la ideea Adinei de a deschide un after-school a fost doar un pas.

Cunosteam sistemul de invatamant, aveam experienta ca manager, asa ca i-am propus invatatoarei sa deschidem impreuna o afacere. Am creat Kinderlachen pentru ca aveam nevoie de un after-school pentru fiica mea. Nu eram multumita de cel la care mergea deja. Am simtit ca nu era ceea ce voiam eu, nu era foarte bine organizat. Nu eram multumita cum se preda germana

Adina Mirica

Clujenii de la PitechPlus...
Citeste si: Clujenii de la PitechPlus finalizeaza prima achizitie pe piata locala

In august 2011 a demarat proiectul, iar o luna mai tarziu a deschis after-school-ul. A inceput cu zece clienti. Investitia a fost de 25.000 de euro, 10.000 de euro reprezentand doar partea ei.

Business-ul a inceput sa se puna pe picioare, cand invatatoarea a trebuit sa se retraga din activitate din cauza unor probleme de sanatate. Adina a ramas nu doar fara principalul dascal din after-school, dar si fara asociat.

"A fost un soc. Atunci am crezut ca o sa pierd totul. Am inceput sa recrutez oameni, am trecut peste aceste probleme si am reusit sa maresc spatiul after-ului si am trecut la un alt nivel de confort", a mai precizat Adina. Marturiseste ca a avut parte si de sprijinul parintilor, care au ajutat-o neconditionat.

Urmeaza extinderea business-ului

Intr-o zi, una dintre mamici i-a spus Adinei ca daca vrea sa extinda after-school-ul, ea poate investi o suma consistenta de bani. Adina nu a simtit nevoia de nicio schimbare, era bine asa cum era.

"Eu vreau sa dau calitate, nu cantitate. La noi, copiii au spatii separate de teme, de joaca, de masa. Spatiul a fost gandit astfel incat sa se simta bine, iar eu le respect spatiul copiilor. Am spus "nu", insa cochetam cu ideea de a face gradinita, ceea ce insemna un alt spatiu", a povestit antreprenoarea.

Nu a mai durat mult pana cand mama-investitor i-a devenit asociat, iar in septembrie 2017 au deschis a doua locatie Kinderlachen, gradinita cu predare in limba germana. Investitia s-a ridicat la 50.000 de euro. In anul 2017, business-ul (after-school si gradinita) a avut o cifra de afaceri de circa 100.000 de euro.

Experienta in recrutare, pe care a dobandit-o in institutia bancara la care a lucrat, a ajutat-o sa angajeze cei mai buni oameni pentru afacerea sa.

"Ca sa lucrezi cu copiii, tu trebuie sa te schimbi. Daca pe tine nu te amuza copiii si nu te distreaza prin felul lor de a fi si ii tratezi cu seriozitate, ei simt asta si se retrag", marturiseste Adina.

Toate educatoarele din cele doua locatii Kinderlachen vorbesc germana la nivel de limba materna. Unele dintre ele au trait in strainatate, altele au crescut in familii in care se vorbeste limba germana sau au fost educate in scoli cu predare in limba germana. Toti profesorii sunt testati cu nativi din Germania.

Grupele sunt de maximum noua copii la after school si intre 12-15 copii la gradinita. Cei mici sunt incurajati sa se exprime frumos si cursiv in limba germana, sa foloseasca vocabularul acumulat, sa socializeze, sa se joace, sa se sprijine intre ei si sa-si stie care le sunt calitatile pe care sa le dezvolte in fiecare zi. 99% dintre copiii de la Kinderlachen se duc mai departe la scoli cu predare in limba germana: Goethe, Elena Vacarescu, Alexandru Vlahuta.

"Copiii care fac germana de mici sunt niste copii pe care eu ii vad cu mult potential. Ii invatam germana intr-un mod placut, fara sa ii stresam", a mai spus aceasta.

Educatie privata vs educatie de stat

Este sistemul de invatamant privat o alternativa la sistemul de stat? "Depinde de noroc", spune Adina.

"Multi parinti cred ca sistemul privat este altceva. Uneori nu este altceva, este la fel. La privat lucreaza multi profesori de la stat si nu sta nimeni sa le creeze o viziune noua, sa ii pregateasca si sa le urmareasca activitatea. Am prieteni care au avut copii in sistemul privat la scoala primara, pe care i-au mutat in sistemul de stat. Este un semn ca totusi sistemul de stat poate fi de incredere. La nivel de gradinita, cred ca in sistemul privat copilul poate primi mai mult decat la stat. La privat, grupele de copii sunt mai mici, personalul este selectat cu mai multa atentie, managerul este mult mai aproape de educatoare si le urmareste constant activitatea si evolutia", a completat aceasta.

Adina, care cunoaste sistemul de educatie prin prisma profesiei (invatatoare), prin prisma business-lui, dar, mai ales, prin prisma rolului de mama, spune ca invatamanul din Romania este "rigid si foarte incarcat".

Se pune foarte multa presiune pe copii si nu ajuta pe nimeni. Nu cred ca daca faci multa matematica si alte materii ajungi sa ai succes in viata. Succesul in viata este dat de nivelul de incredere. Sunt multi oameni care stiu multe limbi straine, au cunostinte vaste, dar lucreaza intr-un cadru modest, pentru ca nu au incredere in ei. Partea emotionala conteaza foarte mult in succesul unui om. Cunostintele vin pe parcurs. Scolile ar trebui sa puna accent si pe partea emotionala. Sa ii invete pe copii sa se exprime, sa se prezinte, sa aiba incredere in ei, sa socializeze mai bine, sa aiba respect de sine. Daca ii pui pe copii sa lege prietenii, nu mai sunt in stare, nu mai stiu cum se face asta

Adina Mirica

"Copiii sunt stresati, speriati daca iau note mici. Parintii cred, la randul lor, ca daca ii duc pe copii sa invete cat mai multe limbi straine si sa faca cursuri, optionale, atunci au mai multe sanse de succes in viata", a adaugat aceasta.

Nu doar copiii sunt stresati, dar si parintii. "Acestia sunt ingrijorati de viitorul copiilor lor, tocmai de aceea incearca sa le dea cat mai multe variante din care sa aleaga. Nu vad foarte multa stabilitate in tara in perioada urmatoare", a spus Adina.

La fel ca multi alti parinti, si Adina se gandeste la posibilitatea ca fiica ei sa studieze in strainatate. "Eu i-am spus fiicei mele ca nu ii recomand sa faca facultatea in Romania. Cumva am crescut-o ca sa plece. Poate nu o sa vrea sa plece, insa i-am creat posibiltatea sa aleaga. In mod normal, orice copil ar trebui sa reuseasca sa-si construiasca un viitor si in Romania, insa nu am incredere in institutii, in politici. Am nevoie de stabilitate, de siguranta zilei de maine", a incheiat Adina.

Citeste si: De la nevoie la antreprenoriat: povestea gradinitelor pe model britanic

Sursa foto: Shutterstock.com / Dmitri Ma