Stilul de viata sedentar devine tot mai obisnuit in randul angajatilor, in special al celor care lucreaza intr-un birou in care isi petrec cel putin 75% din timp stand pe scaun. Atunci cand esti inactiv si nu iti iei pauze de 5-10 minute la fiecare ora lucrata pentru a-ti pune sangele in miscare, sanatatea ta poate avea de suferit.

Organismul uman este construit pentru a sta in pozitie verticala; atunci inima si sistemul cardiovascular, dar si sistemul digestiv functioneaza cel mai eficient. Iar persoanele care au un stil de viata sedentar si in afara programului de la birou sunt mai predispuse problemelor cu greutatea, celor cardiovasculare, depresiei, dar si problemelor cu musculatura, oasele sau articulatiile.

Iata care sunt cele mai mari riscuri ale sedentarismului si cum le poti combate:

Dureri de spate si solduri

Statul jos pentru perioade lungi de timp iti poate provoca dureri sau probleme cu spatele, mai ales daca nu ai o postura corecta pe scaun si nu folosesti un scaun ergonomic. Astfel de probleme nu apar de pe o zi pe alta, ci de-a lungul anilor, pe masura ce compresia asupra discurilor coloanei vertebrale se accentueaza. Nu este intamplator ca herniile de disc sunt mai comune in cazul persoanelor sedentare sau ca durerile cervicale apar frecvent dupa o zi lunga petrecuta la birou.

Daca durerile de spate pe care le resimti se intensifica si nu cedeaza la analgezice sau antiinflamatoare, cel mai bine este sa mergi la medic. O vizita la o clinica de neurologie din Bucuresti sau din tara poate preveni problemele ulterioare, mai ales ca in astfel de cazuri este bine sa incepi tratamentul cat mai devreme. De regula, in faza incipienta, problemele de spate pot fi tratate prin fizio sau kinetoterapie, insa atunci cand le lasi sa se agraveze risti sa ajungi in situatia de a te opera pentru a scapa de dureri.

Depresie si anxietate

Riscul de anxietate si depresie in cazul persoanelor sedentare este mai mare, iar specialistii cred ca acest lucru se intampla deoarece oamenii nu mai beneficiaza de eliberarea hormonilor fericirii, precum dopamina sau serotonina. Atunci cand facem sport, acesti hormoni sunt eliberati in mod natural de organism si contribuie la starea de euforie pe care o resimtim dupa un antrenament. In plus, activitatea fizica poate contribui si la cresterea stimei de sine si la combaterea stresului zilnic, intrucat atunci cand suntem activi reusim sa ne eliberam de o parte din tensiunea acumulata de-a lungul timpului.

Citeste si:
Vesti proaste de la BNR despre nivelul agregat al riscurilor sistemice
BNR: Nivelul agregat al...

Problemele cardiovasculare

Mai multe studii au indicat ca exista o legatura intre sedentarism si riscul aparitiei problemelor cardiovasculare. Un studiu a descoperit ca barbatii care petrec mai mult de 23 de ore pe saptamana in fata televizorului, de exemplu, au un risc cu 64% mai mare de a suferi de boli cardiovasculare care le pot fi fatale. O alta cercetare a aratat ca oamenii care au un stil de viata inactiv au un risc cu 147% mai mare de a suferi un accident vascular sau un infarct. Pentru a compensa timpul petrecut pe scaun la birou, chiar si o plimbare zilnica in ritm alert, de 20-30 de minute, poate avea efecte benefice asupra starii generale de sanatate.

Diabetul

Chiar si cinci zile de stat in pat pot creste rezistenta organismului la insulina si duc la cresterea nivelului glucozei din sange peste limitele normale - aceasta a fost concluzia unui studiu care a analizat incidenta diabetului in randul persoanelor sedentare. Insa nu trebuie neaparat sa stai intins cinci zile pe canapea pentru a-ti pune sanatatea in pericol. Numeroasele ore petrecute la birou, in fata computerului, sunt la fel de nocive pentru organism, mai ales daca nu esti activ fizic in restul timpului.

Obezitate

Cu cat suntem mai activi, cu atat ardem mai multe calorii, iar metabolismul nostru invata sa tina pasul cu noi. Insa un stil de viata sedentar cauzeaza incetinirea metabolismului - organismul nu mai arde la fel de rapid grasimile, iar in timp acest lucru duce la cresterea in greutate. Un studiu ne arata ca rata obezitatii este cu 30% mai mare in cazul persoanelor sedentare si, odata cu cresterea excesiva in greutate, creste si nivelul colesterolului si riscul aparitiei problemelor cardiovasculare. Pentru prevenirea lor, scaderea in greutate si reintroducerea unor exercitii fizice cardio in rutina zilnica sunt cruciale.

Citeste si:
Ce nu stiai despre asigurarea facultativa de locuinta
Desi "tie nu ti se poate...

Sursa foto: bruce mars from Pexels


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Lifestyle »




Ascultă primul podcast de FinTech și digital banking din piață.

Citeste si
Directorarea FMI: Riscam o noua mare criza economica