Fie ca treci printr-o perioada mai aglomerata la serviciu, fie pur si simplu nu reusesti sa te odihnesti suficient in timpul noptii, cateva seri nedormite te vor epuiza, insa nu au un impact semnificativ asupra corpului. Totusi, pe termen lung, pe masura de se acumuleaza oboseala, organismul poate fi dat peste cap de lipsa de odihna.

Medicii inteleg printr-un somn bun cel putin sapte-noua ore de odihna pe noapte. Insa oamenii care lucreaza pana tarziu, au copii mici acasa si joburi solicitante sau au probleme cu insomniile rareori apuca sa doarma mai mult de cinci ore pe noapte. Numeroase cercetari au descoperit ca, in timp, lipsa odihnei poate fi asociata cu mai multe afectiuni, de la cresterea in greutate la slabirea sistemului imunitar. Cu toate acestea, exista cateva masuri pe care le poti lua pentru a combate impactul oboselii asupra organismului si a-ti recapata sanatatea si vitalitatea:

Ingrijeste-ti cu atentie tenul si pielea

Nu e de mirare ca uneori se intampla sa aratam la fel de obositi precum ne simtim. Pe parcursul noptii, se formeaza moleculele de colagen care previn imbatranirea prematura a tenului si repara in profunzime pielea. Insa atunci cand nu ne odihnim suficient, epiderma este prima care are de suferit. Pungile de sub ochi sunt mai accentuate, cearcanele sunt mai adanci, iar ridurile devin mai vizibile. In plus, privarea de somn favorizeaza secretia cortizonului, hormonul stresului, care creste nivelul inflamatiei din organism. Inflamatiile pot cauza episoade acneice, eczeme sau iritatii ale pielii.

Pentru a preveni sau estompa efectele oboselii asupra tenului este bine sa nu neglijezi ritualul de ingrijire de seara al pielii. Hidratarea este esentiala, asa ca trebuie sa ai grija sa bei suficienta apa zilnic. Daca ai senzatia ca nicio metoda nu da rezultate, poti incerca o sesiune de terapie PRP, care sa iti revitalizeze pielea, sa ii redea aspectul ferm si sa elimine ridurile fine.

Consuma alimente care sa iti energizeze metabolismul

Studiile au aratat ca lipsa odihnei poate influenta nivelul glucozei si a hormonilor din sange, ceea ce inseamna ca pot aparea modificari si la nivelul metabolismului, asa cum este si senzatia mai frecventa de foame. In plus, atunci cand esti obosit nu mai ai suficienta energie pentru a mentine un stil de viata activ, iar in timp se pot acumula kilogramele in plus. Cea mai buna metoda pentru a combate acest efect este sa consumi alimente care iti pot energiza metabolismul. Nucile, migdalele, semintele de in, salatele verzi si fructele proaspete favorizeaza satietatea si pot fi consumate ca gustari intre mesele principale ale zilei. De asemenea, incearca pe cat posibil sa iei mesele la ore regulate, astfel incat corpul sa isi poata crea o rutina. Iar daca in zilele in care nu ai timp sa mergi la sala faci o plimbare scurta, de 20-30 de minute, acest lucru te poate ajuta sa iti pui sangele in miscare si sa nu iti pierzi conditia fizica.

Consuma cofeina cu moderatie

Nu este o coincidenta ca problemele de memorie apar mai des atunci cand nu am dormit suficient. Majoritatea persoanelor au probleme in a-si aminti numele unor persoane sau anumite cuvinte atunci cand sunt obosite. Epuizarea inseamna ca nu vei mai fi la fel de productiv la serviciu, iar riscul de a comite greseli este mai mare. Bauturile cu cofeina, precum cafeaua sau ceaiul negru, iti pot da un plus de energie, dar efectele lor benefice sunt anulate daca le consumi in exces. In plus, prea multa cofeina iti poate da peste cap programul obisnuit de somn, mai ales daca ai deja probleme sa adormi la ore fixe.

Citeste si:
Sondaj ingrijorator: 1 sofer din 4 a atipit la volan
Sondaj ingrijorator: 1 sofer...

Odihneste-te cat de des poti

Oboseala ne afecteaza si starea generala si este legata adeseori de aparitia momentelor de depresie sau anxietate. De aceea, este bine sa profiti de orice ocazie care se iveste pentru a te odihni putin. Un weekend odihnitor sau reprizele scurte de somn pot face minuni atunci cand te simti coplesit de epuizare si simti ca starea ta de spirit se schimba brusc. Cu cat lasi oboseala sa se acumuleze, cu atat iti va fi mai greu sa ii contracarezi eficient efectele si sa iti recapeti vitalitatea. De altfel, epuizarea poate duce si la slabirea sistemului imunitar, asa ca poti fi mai predispus racelilor, virozelor sau infectiilor, daca nu respecti timpul de odihna si limitele organismului tau.

Sursa foto: Ivan Oboleninov from Pexels


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Lifestyle »



Citeste si
[INFOGRAFIC]: 9 din 10 romani din mediul urban sufera de oboseala
Setari Cookie-uri