Poate că o croazieră nu este prima alegere a unui turist, însă măcar o dată în viață merită încercat. Am fost într-o croazieră în Grecia și m-am gândit să împărtășesc cu voi câteva ponturi despre ce înseamnă o croazieră, care sunt procedurile, dar și ce costuri suplimentare ar putea implica.

Pentru început, nu alegeți să vă petreceți vacanța într-o croazieră dacă aveți rău de mare, pentru că oricât de cuminți ar fi valurile, se simt vibrațiile la nivelul vaporului. În plus, o noapte într-o cabină de pe navă nu este la fel ca una petrecută într-o cameră de hotel de cinci stele, oricât de luxoasă ar fi nava cu pricina.

Este bine să cereți o cabină care să fie poziționată relativ pe mijlocul navei, deoarece vibrațiile au o intensitate mai mică și nici nu sunteți deranjați de sunetul creat de motoarele navei (aflate, de regulă, în spatele ambarcațiunii).

Dacă vă întrebați de ce nu e potrivită o cabină în partea din față a navei, răspunsul este unul intuitiv. Partea din față a navei este cea care sparge valurile, prin urmare, impactul este resimțit puternic și la nivelul camerelor.

PS: Cum aflați dacă aveți rău de mare? Încercați o călătorie mai scurtă cu barca, chiar și pe Marea Neagră, care este destul de agitată. Dacă legănatul vă creează stare de rău, nu vă aventurați într-o croazieră. Bineînțeles, la recepție veți găsi întotdeauna pastile pentru rău de mare, în cazul în care alegeți să veniți într-o astfel de vacanță pentru prima dată, însă nu cred că v-ar plăcea să aveți o permanentă stare de rău.

Ziua și povestea

În principiu, o croazieră presupune vizitarea mai multor locuri în decursul a câtorva zile. Astfel, fiecare zi pe navă reprezintă o altă poveste, începând de la excursiile programate și terminând cu spectacolele nocturne.

Cei de la Celestyal Cruise, compania cu care am călătorit, au gândit o serie de șapte spectacole diferite, astfel încât turiștii să nu vadă același show în fiecare seară.

Practic, ziua începe cu o excursie într-una din destinațiile în care nava ancorează (în cazul nostru, insulele grecești, Salonic, Rodos, Creta, Santorini sau Mykonos) și se încheie cu o cină a la carte, urmată de un spectacol de cabaret, după care urmează un concert de muzică live.

Seara poate continua cu dans în discotecă, unde DJ-ul închide petrecerea în jur de ora 2:00.

Dacă pachetul vostru nu include excursii în insulele/regiunile, acestea pot fi achiziționate de la recepție. Pe insule, turiștii sunt preluați de către un ghid care vă povestește cum a luat naștere locul cu pricina și care sunt principalele caracteristici ale regiunii.

Servicii (in)disponibile la nivelul navelor

Navele de croazieră sunt ca un cartier, în care aveți acces la Duty Free, coafor, restaurante, SPA, sală de fitness, piscine și baruri, dar și terase la care vă puteți relaxa.

***Pe Celestyal, sala de fitness își începe programul la 6.00 și se închide la 22.00. Cât despre SPA, un masaj clasic de 30 de minute costă 55 de euro. Iar la coafor, un tuns, alături de spălat, costă 26 de euro.

Încă un lucru important pe care trebuie să îl aflați despre o croazieră este accesul la internet. Bineînțeles, dacă vă doriți o vacanță în care să vă deconectați de toți și toate, o croazieră e numai bună. Internetul este sublim, dar lipsește cu desăvârșire.

Navele sunt dotate cui Wi-Fi, care, de regulă, NU este inclus în pachetul achiziționat. Prețurile cerute de Celestyal Cruise, spre exemplu, erau următoarele:

  • 7 euro- o oră,
  • 16 euro- trei ore,
  • 25 de euro- șase ore.

Însă conexiunea la internet este foarte slabă și nu vă veți putea bucura foarte mult de acel timp pentru care plătiți. Chiar și rețeaua în care vă aflați s-ar putea să vă facă surprize (neplăcute) pe mare.

Un alt serviciu la care puteți apela pe vas este spălatul rufelor, contra-cost, bineînțeles (circa 10 euro). În dulapul cu halat și papuci, veți găsi și un sac din hârtie în care vă puteți pune rufele murdare. Bineînțeles, acest serviciu poate fi diferit de la companie la companie.

Cât costă o croazieră

Costul unei croaziere diferă de la navă la navă, de la companie la companie, de la destinațiile incluse până la cabina aleasă. Prin urmare, nu există un preț standard pentru acestea, vorbind, mai degrabă, de o ofertă personalizată.

Puteți merge într-o croazieră de șapte nopți și cu 500 de euro/ persoană (pachet basic), dar nu vă așteptați la o cabină cu vedere la mare, ci mai degrabă, la un spațiu mic, închis, cu un pat de o persoană sau două (o cutie de chibrituri, metaforic vorbind).

De la o astfel de cameră simplă, puteți opta pentru una cu vedere la mare, inclusiv cu balcon.

Toate camerele sunt, în principiu, dotate cu televizor și un mini frigider, dar și cu produse de igienă. În plus, în cabine veți găsi inclusiv prosoape pentru plajă.

În principiu, un pachet standard la Celestyal, care să includă cele trei mese, cazarea și accesul la două excursii, ajunge la 1.500 de euro/ persoană/șapte nopți. La acesta, puteți adăuga pachetul premium, care presupune ca toate băuturile să fie incluse (alcool, cocktailuri etc) și care costă 27 de euro/persoană pe zi.

Încă un aspect definitoriu pentru unii dintre noi este faptul că, într-o croazieră, majoritatea turiștilor sunt pensionari sau familii cu copii.

Proceduri la bord

O croazieră nu este lipsită de proceduri și, asemenea accesului la bordul unui avion, înainte de a ajunge pe vas, veți trece printr-un control de securitate. Bagajele vă vor fi luate și vor fi duse de către angajați în fața cabinelor. Un control similar va fi necesar în fiecare port, dacă alegeți să coborâți de pe vas.

Pentru accesul pe vas veți avea nevoie de PLF (da, pe vas este încă valabil), certificat de vaccinare, însoțit de un test COVID rapid, dar și de un formular de acces pe navă, pe care trebuie să îl lăsați în cabină.

IMPORTANT de reținut este faptul că pe navă MASCA ESTE OBLIGATORIE. Vasele de croazieră au menținut această regulă fiind vorba despre un spațiu limitat, în care oamenii pot aduce virusul chiar din excursiile programate.

Tot în cameră veți primi, zilnic, programul pentru ziua următoare, în limba țării din care veniți (dovadă că noi l-am găsit în limba română).

Și tot apropo de țară și de limba vorbită, coborârea de pe vas pentru excursiile programate se face, în fiecare zi, de pe o punte diferită și pe grupuri. Nu vor fi amestecați românii cu spaniolii, spre exemplu. Compania are grijă ca pentru fiecare grup să aloce un ghid care să vorbească limba nativă a acestuia sau măcar limba engleză.

De asemenea, la check-in veți primi un card cu numele vostru și un cod de bare. Ei bine, este necesar ca acel card să rămână la voi tot timpul. Cu ajutorul cardului, totul este trecut pe cameră (băuturi sau mâncăruri care nu intră în pachetul ales) și tot cu ajutorul lui veți putea ieși sau urca pe vas. Cardul este cel care ajută echipajul să afle dacă sunteți sau nu la bord la momentul plecării din port, deoarece acesta trebuie validat la fiecare urcare sau coborâre de pe vas.

De asemenea, curățenia în cameră este efectuată de două ori pe zi, dimineața și după-amiază. La cea de-a doua rundă de curățenie, veți găsi pe pat și programul pentru cea de-a doua zi, în limba pe care o vorbiți, așa cum menționam mai sus. De regulă, fiecare punte (deck) are dedicați doi sau trei angajați.

Tot la nivel de proceduri integrăm și debarcarea, adică check-out-ul. Dacă știți că aveți de plată, aceasta se face până în ora 19.00, cu o zi înaintea debarcării. Bagajele trebuie să fie pregătite cu o seară înaintea finalizării vacanței și lăsate pe hol, în dreptul camerei, până la ora 00.00. Vă întrebați dacă nu cumva se pierd acestea, ca pe aeroporturi? Ei bine, nu, deoarece bagajele sunt însoțite de o etichetă colorată, astfel încât acestea să fie așezate în fața vasului, de unde le puteți prelua ulterior.

Dacă nu reușiți să vă faceți bagajul la timp, nu e nicio problemă, deoarece le puteți ține cu voi până la debarcare. Procedura anterioară este gândită pentru comoditatea turiștilor.

La plecare, printre amintiri, vă rămâne și cardul de care v-ați folosit pe tot parcursul croazierei, deoarece va fi șters și anulat din sistem.

Ce mâncăm pe un vas de croazieră

O vacanță pe un vas de croazieră nu înseamnă că meniul restaurantelor este dominat de fructe de mare. Din contră, meniul este la fel de variat ca la un restaurant de pe uscat (cum spuneam mai sus, te simți ca în propriul cartier). Cum reușesc să mențină alimentele proaspete sau să achiziționeze, spre exemplu, fructe? Simplu...angajații vasului coboară în porturile în care nava oprește și fac cumpărăturile necesare.

În plus, așa cum am menționat mai sus, masca este obligatorie pe navele de croazieră. Prin urmare, în restaurante, fie el a la carte, fie bufet, nu aveți voie să intrați fără mască și fără să vă fi dezinfectat mâinile. Iar pentru a se asigura că regula este respectată, un angajat al vasului este prezent tot timpul lângă aparatul cu gel dezinfectant.

Ca o concluzie, cea mai frumoasă parte a unei croaziere este că reușiți să vedeți foarte multe destinații într-o perioadă relativ scurtă de timp. În plus, la bordul navei veți găsi zeci de naționalități, iar obiceiurile acestora, felul în care se comportă sau vorbesc ne pot ajuta să înțelegem mai multe despre culturile pe care le reprezintă.

Celestyal Cruises, Crystal, este singurul vas de croazieră care are plecări săptămânale în insulele grecești, în fiecare duminică, din portul Salonic. Echipa numără 402 de angajați, printre aceștia fiind și șase români (unul angajat de aproximativ 11 săptămâni). Capacitatea turistică a navei este de 1.200 de pasageri, iar la momentul călătoriei, pe vas se aflau 868 de turiști (pe 19 iunie a urcat la bord un grup de 26 de turiști români). Nava deține 10 niveluri, la al optulea fiind poziționată puntea de comandă a navei.

Sursa foto: Wall-Street.ro

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristina Marin
Cristina Marin s-a alăturat redacției la începutul anului 2020, cu puțin timp înainte de declanșarea pandemiei. Coincidență sau nu, cei peste trei ani petrecuți în cadrul rețelelor private de sănătate din România au ajutat-o să înțeleagă mai bine relația dintre pacient și sistemul de sănătate autohton despre care scrie în prezent la publicația Wall-street.ro. Cristina se află în permanentă legătură cu medicii din spitalele românești și...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Lifestyle »


Setari Cookie-uri