FOTO | Cele mai frumoase și spectaculoase poduri feroviare din Europa

Sursǎ foto: Shutterstock

FOTO | Cele mai frumoase și spectaculoase poduri feroviare din Europa

Cuprins Articol:

Europa are unele dintre cele mai spectaculoase poduri feroviare din lume, construite peste râuri și văi impresionante, multe dintre ele construite cu mai bine de 100 de ani în urmă și care au devenit ele însele, obiective turistice, unele dintre ele fiind incluse și în patrimonul internațional al UNESCO.

Europa a avut mult timp cel mai înalt pod feroviar din lume, pe care l-am inclus și pe el în acest top, record care a fost doborât abia în 2016 de chinezi, „furat” mai apoi în 2022 de indieni, iar în 2025 China își vrea titlul înapoi. Găsiți detaliile mai jos.

Unul dintre podurile din top împlinește anul acesta 135 de ani de la inaugurare și 10 ani de cât este pe lista site-urilor UNESCO, potrivit Euronews. Altele au apărut în filme sau li se organizează tururi speciale pentru turiștii care vor să le vadă.

Așadar Europa are câteva bijuterii în această categorie și, fără alte adăugiri, să intrăm în lista celor mai frumoase și spectaculoase poduri feroviare din Europa.

Viaductul Viaur - Franța

(Sursa foto: Shutterstock)

Viaductul Viaur a fost inaugurat în 1902 și a fost primul pod realizat din oțel din Franța.

Cu o arcă de 220 de metri în deschidere și 116 înălțime în cel mai înalt punct, podul a necesitat circa 3.800 de tone de metal și a avut un cost imens pentru acele vremuri, 2,7 milioane de franci francezi.

În total, podul are o lungime de 460 de metri, potrivit datelor de pe site-ul SNCF, Societatea Națională a Căilor ferate Franceze, și a fost proiectat de arhitectul Paul Bodin.

Viaductul Chamborigaud - Franța

(Sursa foto: Shutterstock)

Viaductul din Chamborigaud din sudul Franței este o altă capodoperă arhitecturală în zona de infrastructură feroviară și nu numai.

A fost inaugurat pe 1 mai 1867 și încă este în uz. Acesta traversează râul Leuch și are o lungime totală de 387 de metri.

Are o înălțime de 46,3 metri în cel mai înalt punct al său și captează ochiul privitorului cu cele 29 de arce ale sale.

Viaductul din piatră a fost construit într-un an și jumătate și a fost proiectat de arhitectul Charles Dombre.

Viaductul Whalley - Anglia

(Sursa foto: Shutterstock)

Un alt pod din piatră, tot cu arce, care este adesea fotografiat de turiști și care-i uimește prin forma sa este Viaductul Whalley, construit pentru a completa linia ferată dintre Blackburn și Clitheroe, peste râul Calder.

A fost inaugurat în anul 1850, iar la construcția lui au fost folosite aproximativ 6 milioane de cărămizi. În total, podul are 48 de arce.

Acesta are o lungime totală de 548 de metri și a fost construit în nici patru ani.

A avut o perioadă destul de lungă, între 1962 și 1994 în care nu a mai fost folosit, dar a reintrat în uz acum 31 de ani.

Viaductul Ouse Valley – Anglia

(Sursa foto: Shutterstock)

Rămânem în Marea Britanie, în Sussex, Anglia, pentru a admira o altă construcție asemănătoare cu cele două de mai sus.

Viaductul Ouse Valley a fost inaugurat în 1841, deși lucrările de construcție au fost finalizate complet un an mai târziu.

Podul are circa 450 de metri lungime și atinge o înălțime de 29 de metri peste valea pe care o traversează. În total, are 37 de arce, cu o deschidere de peste 9 metri fiecare.

Podul completează linia Brighton dintre Haywards Heath și Balcombe, peste valea râului Ouse și a fost inclus în lista construcțiilor de patrimoniu al Marii Britanii.

Viaductul Glenfinnan - Scoția

(Sursa foto: Shutterstock)

Scoția intră cu Viaductul Glenfinnan pe lista podurilor spectaculoase din Regatul Unit al Marii Britanii.

Construit din ciment, podul are o lungime de 381 de metri și 21 de arce, cu o deschidere de circa 15 metri fiecare. A fost inaugurat pe 1 aprilie 1901, deși în octombrie 1898 construcția fusese deja finalizată.

Poate că recunoașteți acest viaduct de undeva și nu știți de unde. Ei bine, l-ați văzut în patru filme din seria Harry Potter.

Deși a fost inaugurat acum 124 de ani și au mai fost construite și altele, viaductul Glenfinnan rămâne unul dintre cele mai lungi poduri din Scoția.

Podul Forth - Scoția

(Sursa foto: Shutterstock)

Rămânem în Scoția pentru Podul Forth, care trece peste ceea ce poate fi descris mai ușor pentru români ca fiind fiordul Forth, creat de apele Mării Nordului în coasta estică a Scoției.

Podul intră într-o altă categorie față de podurile prezentate anterior în ceea ce privește lungimea. Acesta are 2.467 de metri lungime și se ridică până la 46 metri deasupra apei mării.

Construcția podului metalic a început în 1882, iar în decembrie 1889 lucrările erau finalizate. Pe 4 martie 1890 avea să fie inaugurat, iar din 2015 se află pe lista patrimoniului internațional UNESCO.

În 2016, scoțienii au votat construcția podului ca fiind cea mai mare minune realizată de ei. La construcția lui au folosit 54.000 de tone de oțel.

Viaductul Landwasser – Elveția

(Sursa foto: Shutterstock)

Elveția are multe poduri și este recunoscută pentru rețeaua sa feroviară spectaculoasă, dar și pentru trenurile sale unice. Viaductul Landwasser este unul dintre cele mai fotografiate poduri din Europa.

Elvețienii chiar organizează tururi speciale pentru turiști pentru a le prezenta construcția care a fost inaugurată în 1902.

La construcția podului a fost folosit masiv calcarul și a fost realizat în doar un singur an. Are 6 arce, 136 de metri lungime și se ridică până a 65 de metri deasupra râului Landwasser.

La fel ca podul Forth, și acest pod feroviar se află în patrimoniul UNESCO.

Zilnic, trec peste 30 de trenuri de persoane, dar și câteva garnituri de marfă.

Viaductul Sitter - Elveția


Von Nik.schwarz - Eigenes Werk, CC BY-SA 4.0, Link

Un alt pod spectaculos al Elveției este Viaductul Sitter, unul care îmbină spectaculoasele arce regăsite și pe alte viaducte, dar și o structură de oțel la mijloc.

Podul care se află în apropiere de St. Gallen are o lungime totală de 365 de metri și se ridică la 99 de metri peste valea pe care o traversează.

A fost construit în doar 2 ani, între 1908 și 1910 și încă deține recordul de cel mai înalt pod feroviar din Elveția. La construcția lui au intrat circa 26.000 metri cubi de piatră.

Podul Anghel Saligny - România

(Sursa foto: Shutterstock)

Da, aș putea fi numit subiectiv, dar Podul Anghel Saligny de la Cernavodă chiar este unul spectaculos prin eleganța lui, o construcție care a marcat multe premiere la vremea ei.

Inaugurat în urmă cu 130 de ani și cunoscut anterior sub numele „Podul Regele Carol I”, a fost primul pod din lume în construcția căruia a fost folosit oțelul moale. A devenit, la momentul inaugurării sale cel mai lung complex de poduri din Europa, iar după unele surse al doilea din lume.

O altă premieră mondială legată de construcția lui este inovația lui Anghel Saligny, reprezentantă de noul sistem de grinzi cu console pentru suprastructura podului.

Arhitectural, podul impresionează prin forma structurii sale de susținere, dar și prin cele două capete de pot care amintesc de două arcuri de triumf.

O construcție care încă rezistă la 130 de ani de la inaugurarea sa, dar și una elegantă, cu atât mai mult cu cât contrastează puternic cu Podul Cernavodă inaugurat în 1987.

Viaductul Mala Rijeka - Muntenegru

Viaductul Mala Rijeka din Muntenegru a fost și el o adevărată reușită în ceea ce privește construcțiile de infrastructură din întreaga lume la momentul inaugurării sale. Este mai mult spectaculos decât frumos, dar avem un motiv pentru a-l include în listă.

Muntenegru având poduri mult mai frumoase decât acesta, cum ar fi podul Đurđevića de peste râul Tara, dar la momentul inaugurării sale, Mala era cel mai înalt pod feroviar din lume.

Acesta este și motivul pentru care se află pe această listă, pentru că este cel mai înalt pod feroviar din Europa. Acesta are o înălțime de 198 de metri.

În 2016 a pierdut recordul care a fost „furat” de chinezi, cu podul Najehe din Guizhou, care avea la momentul inaugurări 305 metri în cel mai înalt punct, dar în 2022, India a inaugurat podul Chenab, are se ridică la 359 de metri peste sol în cel mai înalt punct al său.

În acest an era aștepta ca recordul să revină în China, dacă autoritățile chineze vor finaliza în acest an a unui nou pod în provincia Guizhou din sud-vestul țării, peste canionul Huajiang, și care ar trebui să aibă 625 de metri între pod și cel mai adânc punct din canion. Potrivit agenției de stat Xinhua, provincia Guizhou deține aproape jumătate din top 100 cele mai înalte poduri din lume.

Personalizate pentru tine