Publicitatea pe televiziune este foarte ieftina in Romania pentru in urma cu 11 ani cand s-a trecut de la vanzarea per spot la cea per punct de audienta, preturile au inceput de la un nivel foarte mic. De asemenea, criza a determinat companiile de televiziune sa scada foarte mult tarifele pentru a putea atrage publicitate, explica Bogdan Prajisteanu, directorul general al MEC Romania, unul din principalii jucatori pe piata locala de media cu afaceri de circa 31 de milioane de euro in 2010.
Ca urmare a preturilor mici pentru promovarea pe TV, in Romania in jur de 60-65 din bugetele de promovarea sunt investite in televiziune, in alte tari procentele fiind mult mai echilibrate.

„Istoric, televiziunea in Romania a fost ieftina, pentru ca acum mai bine de zece ani cand s-a facut tranzitia de la vanzarea per sport la cea per punct de audienta, startul a fost foarte timid, cu preturi extrem de mici. Si, atunci, a fost foarte greu sa cresti de jos. Iar acum doi ani televiziunile au scazut brutal de mult preturile. Atunci a fost un moment de panica si televiziunile au venit cu niste oferte incredibile, care au secerat preturile dramatic si acum suntem in postura in care preturile sunt cu multi ani in urma, probabil la nivelul anilor 2005-2006”, spune managerul.

A fost o decizie buna?

„Nu a fost buna pe termen lung. Poate pe termen scurt si-au rezolvat nevoia de cash, de altfel necesara pentru bugetul oricarei televiziuni, dar, pe termen lung, industria se zbate. Si, in general, preturile mici la televiziune fac ca orice investitie intr-un alt canal sa nu poate concura cu TV-ul. Deci TV-ul isi asigura o cota mare de piata cu aceste preturi, dar volumele sunt tot mai mici, au scazut cu 46% fata de 2008”, adauga Prajisteanu.

Bugetele de promovare pe televiziune au fost de circa 200 de milioane de euro in 2011, iar seful MEC Romania estimeaza ca acestea ar putea sa scada in acest an cu pana la 5%.

Investitiile in publicitate au fost anul trecut de circa 26 de milioane de euro in presa scrisa, de 22 de milioane de euro in radio, 37 de milioane in outdoor (panotaj stradal), online (33 mil. euro) indoor (reclame in lifturi, toalete, parcari, sali de asteptare- 4,8 milioane de euro) si cinema (1,7 milioane de euro).

Astfel, bugetele totale pentru achizitia de media au fost in 2011 de circa 325 de milioane de euro, in scadere cu 6% fata de 2010, conform estimarilor MEC Romania.

Citeste si: Prajisteanu, MEC: Se pare ca suntem in al patrulea an de recesiune in publicitate

Cei din urma la publicitatea in presa scrisa. De ce?



Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri