Astfel, din cauza lipsei unei retele de distributie eficiente, principala tendinta de pe piata de carte in 2013 va fi orientarea a tot mai multi clienti catre achizitiile de pe internet.

“Piata online a vanzarii de carte si-a marcat importanta inca din 2012 si preconizam o crestere si mai puternica anul acesta. O alta tendinta este majorarea ca pondere in vanzari a literaturii practice si a cartilor pentru copii in defavoarea fictiunii. Cartile de povesti si cele de activitati reprezinta, probabil, singura zona a pietei inca neatinsa de tavalugul crizei. Parintii investesc in copii si o vor face in continuare. In egala masura, 2013 va fi caracterizat si prin cresterea volumului de carti vandute prin hypermarketuri, acesta devenind in viitor, alaturi de mediul online, principalul canal de distruibutie a cartilor”, explica managerul Editurii Litera International.

Romanii cumpara de pe internet carti in valoare de 5-6 milioane de euro

Romanii cumpara de pe internet carti in valoare de 5-6 milioane de euro, vanzarile online reprezentand circa 8-10% din piata locala de carte evaluata la circa 60 de milioane de euro, conform datelor Elefant.ro, cea mai mare librarie online din Romania.

Piata de carte din Romania este evaluata la circa 60 de milioane de euro, in scadere cu 40% fata de 2007, cel mai bun an in domeniu. Cifra nu include vanzarile de manuale si pe cele de la chioscurile de ziare, care reprezinta de asemenea o piata de circa 60 milioane de euro.

“Aceasta scadere dramatica este raportata, fireste, la puterea scazuta de cumparare a romanilor, coroborata cu orientarea achizitiilor catre zona de stricta necesitate a supravietuirii. Din pacate, mi-e imposibil sa descriu anul 2013 in note foarte optimiste. Si asta pentru ca, dincolo de un context economic deloc favorabil lecturii, ne confruntam si cu un declin al retelei de distributie. Chiar daca Romania are o retea de distributie slaba, raportat la celelalte tari din regiune, aceasta se afla intr-un proces de scadere continua, multe dintre punctele de desfacere convertindu-se sau disparand pur si simplu. Doar hypermarketurile, care aloca de obicei un spatiu mic cartilor, si-au marit numarul magazinelor. Acest segment va avea o pondere din ce in ce mai mare in vanzarea de carte din Romania in viitorul apropiat”, afirma Dan Vidrascu.

Seful Editurii Litera International mizeaza pe o crestere de 5% a afacerilor anul acesta

In vara anului trecut, in Romania erau in jur de 200-300 de librarii si cateva mii de chioscuri de difuzare a presei, conform estimarilor managerului Editurii Litera International.

De altfel, pentru a-si creste vanzarile, compania a inceput sa dezvolte din 2010 propria retea de distributie, mai exact a investit in deschiderea de magazine pentru vanzarea de carte (bookstop).

Compania a avut anul trecut o cifra de afaceri de circa 44 milioane de lei (9,8 milioane de euro), in crestere cu un milion de lei comprativ cu 2011. Pentru anul acesta Vidrascu estimeaza un avans al businessului de circa 5%.

Citeste si:

Editorul are in jur de 140 de angajati, iar pentru 2013 nu sunt planuri de angajari noi.

“Anul acesta, ne vom indrepta mare parte din atentie catre digitalizarea cartilor sale, e-bookurile fiind un segment care trebuie dezvoltat in urmatorii ani. Din pacate, in Romania piata de carti electronice este inca la inceput, insa ne dorim sa participam activ la cresterea acesteia. In egala masura, investim si in comertul electronic, site-ul editurii beneficiind in 2012 de un rebranding”, spune seful companiei de editare de carte.

De asemenea, vanzarile de carti in format electronic (e-book) sunt estimate la 1% din totalul pietei de carte, potrivit datelor oferite wall-street.ro de catre libraria Elefant.ro. Astfel, daca piata locala de carte este estimata la circa 60 de milioane de euro, vanzarile de carte electronica in limba romana sunt mai mici de 600.000 de euro.

Editura Litera International a fost lansata pe piata locala in 1998 de catre Anatol Vidrascu (tatal lui Dan Vidrascu, directorul general al companiei) si Marin Vidrascu. Editura Litera a fost lansata initial in Republica Moldova in 1989.