Unul dintre factorii prin care Lagardere incearca sa faca fata competitiei acerbe din piata de radio este garantarea independentei editoriale, compania de media frantuzeasca care detine in Romania Europa FM, Smart FM, Vibe FM si Radio 21 impunand doar formate. “Desigur ca o pozitie independenta in niste piete dominate de presiuni economice sau politice poate provoca dificultati de parcurs”, subliniaza, intr-un interviu wall-street.ro, directorul executiv al companiei, Daniel Galinski.

Daniel Galinski a fost numit director executiv International Music Radios Division la Lagardere in primavara anului 2012. Compania de media este una dintre cele mai mari din lume, cu venituri de 7,2 miliarde de euro in 2013.

Desigur ca o pozitie independenta in niste piete dominate de presiuni economice sau politice poate provoca dificultati de parcurs.

Wall-Street.ro: Sunteti un investitor cu vechime in Romania. De-a lungul timpului au existat insa nenumarate zvonuri legate de faptul ca radiourile din grupul Lagardere ar fi de vanzare. Exista vreo intentie in acest sens?

Daniel Galinski: Nu, sub nicio forma. Sunt doar zvonuri lansate de cei pe care ii deranjam. Va declar ferm ca radiourile pe care le detinem in Romania nu sunt de vanzare. Avem peste 20 de statii radio in lume in acest moment si credem in reusita intregii retele. In Romania, avem o echipa cu ajutorul carora Europa FM si Radio 21 pot cuceri piata din Bucuresti si de la nivel national. Am hotarat, de asemenea, sa investim mai mult in continut si comunicare pentru a creste notorietatea brandurilor. Calitatea programelor noastre este incontestabila – muzica, stirile, emisiunile, intreaga politia editoriala au fost gandite special pentru a raspunde nevoilor ascultatorilor nostri. In plus, avem un nou management in persoana Andradei Burdalescu care coordoneaza operatiunile grupului Lagardere in Romania. Suntem foarte mandri ca o avem alaturi, este omul care stie cum sa-si motiveze echipa pentru a face intr-adevar performanta.

W-S.ro: Care sunt particularitatile radiourilor detinute de grupul Lagardere in Romania comparativ cu cele ale tarilor din Europa Centrala si de Est?

DG: Lagardere are o strategie similara pentru investitiile sale in media din Europa Centrala si de Est. Mizam pe produse radio quality indiferent de publicul carora se adreseaza. In Romania, cand am lansat Europa FM, acesta era primul post de radio comercial care transforma stirile intr-o componenta menita atragerii audientei. Ulterior, in cel putin doua randuri, alte trusturi au incercat lansarea unor proiecte similare. Dupa aproape 15 ani, Europa FM ramane singurul post national privat care reuseste sa isi pastreze audienta cu ajutorul continutului informativ.

Lagardere a impus doar formate, nu si linii editoriale. Independenta jurnalistilor nostri s-a transpus intr-un produs apreciat de publicul din Romania, Polonia, Cehia si Slovacia. Desigur ca o pozitie independenta in niste piete dominate de presiuni economice sau politice poate provoca dificultati de parcurs. Avem insa echipe puternice, greu de intimidat, care au rezistat in timp tuturor presiunilor si atacurilor. Ca sa rezum aceasta idee: nu e comod sa fii incomod.

W-S.ro: Cum s-a schimbat comportament ascultatorului de radio in ultimii 3-5 ani?
DG: Romania este una dintre cele mai dinamice piete de radio din punct de vedere al evolutiei programelor. La acest moment pot spune ca piata radio din Romania a parcurs in 25 de ani ceea ce in Occident s-a produs in zeci de ani. Amintiti-va ca romanii aproape au ,”sarit”, de la postul de radio unic, cel de stat, la aparatul de radio digital si, fara sa mai fie nevoiti sa regleze scala radioului, printr-o simpla apasare de buton, au descoperit o lume noua cu zeci de posturi locale sau nationale.

Iesirea din blocajul tehnologic comunist, in paralel cu dezvoltarea rapida a tehnologiei la nivel mondial si libertatea de exprimare au transformat Romania intr-o uzina de produse radio, in care toata lumea a incercat sa creeze cele mai atractive produse. Fara modestie, trebuie sa spun ca am fost mereu in avangarda si ca din studiourile noastre s-au lansat oameni ca Mihai Gainusa, Serban Huidu, Daniel Buzdugan sau Mihai Morar. In ultimii 3-5 ani piata din Romania a intrat intr-o perioada de asezare a formatelor oferite ascultatorilor si s-a profesionalizat. Deja toate marile radiouri folosesc metode sociologice de alcatuire a playlistului, iar sondajele de audienta au devenit esentiale in stabilirea strategiilor de piata.

Problema radiourilor nisate

W-S.ro: Credeti ca radiourile nisate care se adreseaza unui anumit grup de ascultatori ( rock, pop, jazz etc.) reprezinta viitorul radioului sau radioul general, precum Radio 21, va ramane in topul preferintelor?
DG: Exista loc pentru toata lumea, batalia se duce in jurul dimensiunii locului pe care il ocupi. Intr-o lume digitala, in care gadgeturile de marimea unui ceas permit oricui sa asculte ce muzica vrea, atunci cand vrea, este firesc sa existe radiouri de nisa, fixate pe un anumit gen muzical. Problema acestor posturi de radio este ca deja ele se adreseaza unui public cunoscator al genului muzical respectiv, care este din ce in ce mai exigent si care la un moment dat are capacitatea de a-si crea propriul playlist de gen in gadgetul din buzunar sau pe smartphone.

Nu acelasi lucru se intampla in lumea celor cauta diversitate. Aici intervine radioul care face o selectie pentru ascultator si incearca sa ii aduca ceea ce considera ca e mai bun pentru el. Deci da, radioul generalist are viitor pentru ca reuseste sa faca ceea ce tehnologia nu poate. Nu exista un soft care sa caute artisti noi si sa analizeze daca merita sa ii difuzeze si, cu atat mai putin, nu exista un soft care sa selecteze informatia.

W-S.ro: Care este parerea ta in ceea ce priveste posturile de radio online, care castiga teren? Ce va face grupul Lagardere in aceasta privinta? Care sunt planurile pentru Romania?
DG
: Presupun ca faci trimitere la mediul online. Asa cum spuneam, computerul nu poate inlocui omul. Batalia se va duce de-acum incolo pentru a face programele radioului cat mai accesibile in mediul digital. Nu mai exista post de radio pe care sa nu il poti asculta online, dar asta este deja o poveste care dureaza de cativa ani.

Timpul a trecut, iar acest sunet vine insotit de text si imagine, aplicatii mobile pentru dezvoltarea carora Lagardere are o intreaga divize. Pe de alta parte, dupa cum poate deja ati observat, expresia ,,ne vedem la radio,, deja nu mai starneste zambete - componenta video devine tot mai puternica. In acelasi timp, nu ingnoram evolutia tehnologica in domeniul transmisiei radio. Trecerea la radioul digital, in care transmisiunea undei radio se va transforma practic in transmisiunea unui pachet de date, va impune noi standarde de calitate. In momentul in care radioreceptoarele pentru transmisii digitale vor deveni o obisnuinta in casele si masinile romanilor, vom fi in prima linie a bataliei pentru audienta.

W-S.ro: Ce parere ai despre scaderea publicitatii pe radio, comparativ cu sumele investite in publicitatea online? Cum incercati sa faceti fata acestei provocari?
DG: Reducerea investitiilor in publicitatea radio a urmat doar un trend general al reducerii cheltuielilor cu publicitatea. Romania, in particular, este o piata care abunda in media. Bugetele se impart intre toti radiodifuzorii, iar cu cat numarul acestora creste, bugetele devin tot mai mici.

Citeste si:

    Atragerea de fonduri suplimentare fata de cele obtinute din publicitatea clasica este in interiorul radiourilor noastre un efort de creatie. In fond, clientul vrea ca numele lui sa fie asociat cu cel mai nou, cel mai inovator si de succes program radio. Daca transpui produsul respectiv si in online, sponsorul te va insoti si acolo. Iar daca scoti radioul “in strada”, ai inca o data ocazia de a atrage fonduri pentru un eveniment in aer liber. Va reamintesc aici doar cele doua uriase evenimente organizate de Lagardere – Liberty Parade si Europa FM Live pe plaja.

    W-S.ro: Care este procentul veniturilor din online pentru Radio 21, Europa FM, Vibe FM si Smart FM?
    DG: In acest moment, piata de publicitate online din Romania, desi pare sufocata de reclama, inca este la inceput si nu permite incasari care sa fie considerate esentiale in venitul companiei. Aceste venituri permit deocamdata doar o relativa autofinantare a departamentelor online si inca suntem la momentul in care investim masiv in Romania pentru a fi acolo unde trebuie in momentul maturizarii pietei.

    W-S.ro: Care este cel mai profitabil canal al grupului din Romania si care este cota de piata?
    DG: Europa FM este motorul grupului, dar suntem foarte increzatori ca Radio 21 va reveni in topul preferintelor ascultatorilor. Grupul este astfel gandit incat sa acopere nevoile pietei din Romania.

    Citeste si:

      W-S.ro: Ce ati schimba in piata radio din Romania?
      DG: In primul rand, mi-as dori sa ne putem dezvolta reteaua astfel incat sa putem fi ascultati de cat mai multi romani. Ce as schimba insa in general ? As introduce sondarea electronica a audientei dupa modelul televiziunilor.

      W-S.ro: Ce venituri asteapta grupul Lagardere in Romania anul acesta ?
      DG: Suntem o companie cotata la Bursa din Paris, tot ce va pot spune este ca ne asteptam la o crestere semnificativa a cifrei de afaceri in 2015, ca urmare a evolutiei tot mai bune din ultimii doi ani.

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Alex Goaga
      Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


      Setari Cookie-uri