Piata de carte din Romania va atinge in 2018 cel mai ridicat nivel din ultimii 7 ani: cifra de afaceri a editurilor si comerciantilor de carti din Romania va depasi in acest an nivelul de 1,11 miliarde lei, cu 16,2% peste nivelul din 2012. Numarul foarte mare de vizitatori de la Bookfest, in crestere fata de 2017, a confirmat faptul ca literatura - beletristica, de dezvoltare personala sau de business - isi pastreaza terenul chiar si in contextul in care internetul si noile tehnologii ne impacteaza viata din ce in ce mai mult, potrivit unei analize KeysFin.

Se intorc romanii la lectura?

Pe fondul consolidarii afacerilor, editorii si comerciantii de carte si-au optimizat cheltuielile, astfel ca profitul sectorului s-a dublat din 2012 pana in prezent, de la 51,3 milioane lei la peste 100 milioane lei, cifra prognozata privind evolutia din 2017. Radiografia business-ului din acest domeniu arata ca numarul firmelor s-a pastrat constant in aceasta perioada, in jurul a 1.000 de edituri si 350 de comercianti. Si numarul angajatilor s-a mentinut, in jurul a 5.000, cu mici fluctuatii de la an la an, forta de munca fiind impartita aproape egal intre edituri si lanturile de librarii.

“Piata de carte din Romania a evoluat foarte mult in ultimii ani. Aceasta evolutie vine pe fondul eforturilor semnificative facute de edituri si librarii in scopul dezvoltarii unei oferte atractive: de la traducerile din ce in ce mai multe de literatura sau non-fictiune straina contemporana, lansarile de noi autori straini sau carti simultan cu marile orase ale lumii si mai ales dezvoltarea aproape de la zero a unui segment devenit deja foarte puternic in prezent: cartea pentru copii. Pe de alta parte, cresterea economica inregistrata de Romania in ultimii ani nu a reusit sa stimuleze in mod semnificativ piata de carte, aceasta ramanand la un nivel relativ constant. Putem spune ca procesul este mai degraba inversat: nivelul de educatie, cultura stau la baza unei cresteri economice sustenabile pe termen lung, semn ca piata a atins un nivel de maturitate”, spun expertii de la KeysFin.

In conditiile ratei foarte mari de analfabetism functional din Romania sunt clar necesare masuri la nivel national pentru stimularea consumului de carte si sustinerea educatiei de calitate.

piata de carte din Romania

In prezent, in foarte multe localitati din Romania, atat din mediul rural, cat si din orasele mici, nu exista nicio librarie. Mai mult, potrivit analistilor KeysFin in intervalul 2012-2016 la nivel national s-a inregistrat o scadere cu aproximativ 20% a numarului de comercianti. In 2016 cei mai multi comercianti de carte se aflau in Bucuresti - 21% din totalul la nivel national.

In schimb comertul online de carte, atat tiparita cat si electronica, se dezvolta puternic, in special ca urmare a politicii de discounturi semnificative, un element puternic de atractivitate pentru cumparatori. Spre deosebire de optiunea cartilor vandute la pachet cu marile cotidiene, de mare succes in achizitie prin anii 2000 pentru marea masa a populatiei care si-a populat astfel bibliotecile fara sa aiba intotdeauna si un obiectiv de lectura efectiva, comertul online vizeaza cumparatori mult mai informati, cartile devenind astfel mai accesibile pentru acestia si indeplinindu-si pana la urma scopul final, fie educational, fie de recreere. In schimb, librariile incearca sa compenseze prin alte atuuri, cum sunt evenimentele cu autori, lansari, evenimente pentru copii etc.

Topul celor mai profitabile afaceri cu carti

Potrivit datelor financiare analizate de KeysFin, piata cartii din Romania este concentrata, in prezent, in mainile catorva jucatori care au avut forta financiara sa se extinda si sa dezvolte lanturi de productie, respectiv librarii.

Topul editorilor de carte este condus, potrivit datelor financiare din 2016, de GRUPUL EDITORIAL ART SRL, cu o cifra de afaceri de 38,2 milioane de lei, companie urmata de GRUP MEDIA LITERA SRL (26,6 milioane lei), TARSAGO ROMANIA SRL (25,3 milioane lei), POLIROM SA (23 milioane lei), HUMANITAS SA (19,3 milioane lei) si LOTUS PUBLISHING SRL (17,2 milioane de lei).

Datele KeysFin arata ca primii 10 jucatori din piata au realizat 36% din totalul cifrei de afaceri de pe piata editurilor, evaluata in 2016 la 585,3 milioane de lei.

piata de carte din Romania

In topul comerciantilor de carti, cel mai important jucator este DIRECT CLIENT SERVICES SRL (Carturesti), a carui cifra de afaceri de 87,1 milioane de lei reprezinta aproape o treime din cifra de afaceri a comerciantilor de carte din Romania. Topul este completat de COMPANIA DE LIBRARII BUCURESTI SA (45,6 milioane lei), BLOR RETAIL S.A, (Diverta) (45,6 milioane lei), LIBRIS SRL (27,4 milioane lei), SEDCOMLIBRIS SA (19,7 milioane lei), ONE DISTRIBUTION COMPANY SRL (18,2 milioane lei) si LIBRARIILE HUMANITAS SA (17,5 milioane lei).

Primii 10 jucatori domina piata, inregistrand afaceri de 299,5 milioane lei, care reprezinta 63% din totalul afacerilor din comertul cu carte. ,,Piata cartii a parcurs pasi importanti in procesul de maturizare, fapt reflectat nu numai in oferta atragatoare, ci si in indicatorii economico-financiari. Dublarea profitului net la nivelul intregii piete de carte, in ultimii 7 ani, in conditiile unei cifre de afaceri relativ constante si a numarului stabil de angajati confirma eforturile de eficientizare a activitatii”, afirma expertii de la KeysFin.

Daca ne referim la piata de carte totala, insumand atat editorii cat si librariile, aceasta este clar concentrata in Bucuresti – aproximativ 50% din numarul total de companii se afla in Bucuresti, iar 2/3 din totalul cifrei de afaceri la nivel national este generat de companiile din capitala.

Ce urmeaza pentru piata cartii din Romania

Evolutia economica pozitiva din ultimii sapte ani a determinat companiile din domeniu sa investeasca semnificativ in dezvoltarea ofertelor de carte si a lanturilor de librarii. Potrivit expertilor de la KeysFin, nu este exclus ca viitorul sa aduca o extindere si mai agresiva, dupa modelul hub-urilor culturale occidentale.

,,Libraria a incetat de mult sa mai fie doar locul de unde putem cumpara carti. A devenit o institutie culturala in sine in care au loc evenimente, lansari, expozitii, clientii socializeaza la o cafea sau un ceai, iar pe viitor aceasta tendinta se va accentua. Iar noile tehnologii vor sustine oferta culturala in viata romanilor. E- book-urile si audio-book-urile vor deveni tot mai prezente, iar promovarea acestora o vom regasi si in massmedia. Editurile si comerciantii vor exploata tot mai mult asocierea dintre carti si cadouri, librariile urmand sa devina tot mai mult adevarate mall-uri culturale. O tendinta care va face aceasta industrie si mai atractiva, perspectivele financiare pentru urmatorii ani fiind pozitive”, estimeaza expertii.

Informatiile din materialul de mai sus sunt culese din barometrul privind starea business-ului romanesc, un proiect dezvoltat de KeysFin prin analiza datelor financiare privind societatile comerciale si PFA-urile active din Romania.

KeysFin ofera servicii de business information si credit management dedicate mediului de afaceri, de la rapoarte de credit, monitorizare, analiza competitiei, la studii si analize de sector necesare companiilor care doresc sa dezvolte un business sanatos pe piata romaneasca.

Sursa foto: By Chinnapong/Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri