Consumul de carte pe cap de locuitor din Romania este putin probabil sa ajunga in anii urmatori la un nivel decent, unul similar cu cel din Polonia sau Ungaria, a declarat pentru wall-street.ro, Silviu Lupescu, directorul general al Polirom, una dintre cele mai mari edituri de pe piata locala.

Vanzarile de carte din Romania sunt evaluate la circa 60 de milioane de euro, in scadere cu 40% fata de 2007, cel mai bun an in domeniu. Cifra nu include vanzarile de manuale si pe cele de la chioscurile de ziare, care sunt estimate tot la aproximativ 60 de milioane de euro.

„Nivelul vanzarilor de carte din ultimii trei ani a ramas coborit, atit de coborit incit editorii si-au spus ca „mai jos nu se poate”. Anul acesta am inregistrat pentru prima oara o crestere, dar doar dintr-atat nu pot trage o concluzie. Nu cred ca in urmatorii cativa ani in Romania se va ajunge la un nivel decent al consumului de carte pe cap de locuitor, unul similar cu cel din Polonia sau Ungaria, de pilda”, afirma seful Polirom.

Comisia Europeana: 51% dintre romani citesc cel putin o carte pe an

Consumul de carte in Romania si in EuropaSuedia, Olanda si Danemarca sunt statele europene cu cei mai multi locuitori care citesc cel putin o carte pe an, la polul opus aflandu-se romanii, grecii si portughezii, conform unui studiu realizat de Comisia Europeana intre aprilie si mai anul acesta.
Astfel, 90% dintre suedezi, 86% dintre olandezi si 82% dintre danezi au citit macar o carte in ultimul an, in timp ce doar 51% dintre romani, 50% dintre greci si 40% dintre portughezi au citit o carte in ultimul an.

De asemenea, Romania se afla pe ultimul loc si in privinta mersului la cinema, doar 20% dintre romani platind bilet pentru a vedea un film.

Editura Polirom va avea anul acesta o cifra de afaceri in jurul a 21 de milioane de lei (4,7 milioane de euro), mai mult cu 15% fata de cele 18,3 milioane de lei de anul trecut (4,1 mil. euro).

„Tot ce pot estima la aceasta ora pentru 2014 e o crestere lenta a cifrei de afaceri. Mediul economic, in ansamblul sau, este destul de incert si imprevizibil, mai ales fiscal. O eventuala scadere a venitului real per capita datorat fiscalitatii ar putea fi de rau augur pentru piata de carte, dat fiind faptul ca produsele culturale nu se afla printre prioritatile cosului zilnic de cumparaturi. Va trebui sa imaginam deci politici flexibile de marketing si care sa se adreseze tuturor „buzunarelor”. Oricum, programul nostru editorial pentru 2014 este ambitios si, impreuna cu reeditarile, vizeaza peste 500 de titluri, marea majoritate in format print si electronic”, explica Lupescu.

Managerul nu a oferit detalii exacte despre profitabilitate, dar a afirmat ca nu a mizat pe o crestere semnificativa a ratei profitului, deoarece politica de marketing a editurii s-a bazat pe o mai buna valorificare a portofoliului existent, fara sa neglijeze aparitiile de titluri noi. Anul trecut, profitul net al Polirom a fost de circa profit net de 335.000 de euro, conform Ministerului de Finante.

Piata de carte a fost mai dezghetata

„Prin urmare, numarul comenzilor catre tipografii a fost substantial crescut si, implicit, si cheltuielile au crescut. Piata de carte nationala a fost si ea mai <<dezghetata>> in comparatie cu anul precedent, desi, pe ansamblu, nu a ajuns la nivelul anilor 2008-2009. Cateva procente in plus, inca putine, le-au adus cartile in format digital”, mai spune seful Polirom.

Printre cele mai vandute carti din portofoliul Polirom anul acesta au fost „Marele Gasby” si noile romane de Orhan Pamuk, André Makine si Haruki Murakami.

„Scriitoarea iraniana Parinoush Sanee, cu romanul „Cel care ma asteapta”, a fost chiar si pentru noi o reala surpriza. Dintre autorii romani, de cel mai mare succes comercial s-au bucurat Dan Lungu („Sunt o baba comunista”), Tudor Chirila („Exercitii de echilibru”) si Adelin Petrisor („Tara unui singur gras”). Din portofoliul anilor precedenti ii mai pot aminti pe Salinger, Eco, Orwell, Nabukov, Huxley”, a afirmat Lupescu.

Pe de alta parte, cele mai bine vandute colectii de carti sunt cele de fictiune, acestea reprezentand in jur de 40% din portofoliul editurii. In domeniul non-fictiune, o pondere importanta o au cartile de memorii, jurnalele, cartile de calatorie si cartea practica, ghidurile si manualele de invatat limbi straine etc.

Polirom mizeaza pe colectiile de memorii si jurnale de calatorie

Din cele peste 500 de titluri editate anul acesta de Polirom, in jur de 60% au fost noi. Silviu Lupescu afirma ca ponderea reeditarilor incepe sa fie tot mai mare in productie pentru ca editura a ajuns sa aiba un portofoliu vast care trebuie valorificat.

„Sunt doua colectii noi pe care mizam in 2014: „Memoria” si cea de jurnale de calatorie. O serie de autor va fi consacrata celebrei exploratoare a Tibetului, Alexandra David-Neel. In Biblioteca Polirom vom finaliza seria Orhan Pamuk si ne vom orienta mai sustinut catre autorii din Orient, Africa sau Islanda, putin tradusi inca la noi. Vom continua seriile dedicate unor autori ca N. Steinhardt (in colaborare cu Manastirea Rohia), Norman Manea, Gabriela Adamesteanu, Aurora Liiceanu, Andrei Oisteanu. De asemenea, in 2014 vom finaliza si seria romanelor lui Georges Simenon. Si nu in ultimul rind, mizam pe prozatorii autohtoni care in fiecare an ne-au facut surprize dintre cele mai neasteptate”, adauga managerul.

Citeste si:

    Editura Polirom este o companie infiintata in 1995, la Iasi, care este detinuta de Adrian Butuca (54,04%), Alexandru Silviu Lupescu (17%), Oana Irina Dolhascu (13,2%), Claudia Anca Mihociu (13,1%), Viorel Bunduc (2,5%) si Cecilia Alice Boiciuc (0,084%), conform Registrului Comertului. In prezent compania are 88 de angajati.

    Printre principalii jucatori pe piata locala de carte se numara editurile Humanitas, Polirom, Grupul Editorial Rao, Litera International, Grupul Editorial All sau Curtea Veche Publishing.

    Abonează-te pe

    Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

    Despre autor
    Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

    Te-ar putea interesa și:



    Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


    Setari Cookie-uri