Florence + The Machine, 30 Seconds to Mars si Bring Me the Horizon sunt headlinerii Electric Castle 2019, festivalul de muzica alternativa ce are loc in Bontida, Cluj. In 7 ani de cand se organizeaza, Electric Castle a ajuns sa fie un festival aparte, unde oamenii nu se duc doar pentru muzica, ci si pentru atmosfera si activitatile care au facut din EC un nume de referinta. Am stat de vorba cu Andi Vanca, head of communications EC, despre cum a evoluat Electric Castle, ce surprize pregatesc pentru editia din acest an si cat de dezvoltata este cultura festivaliera in Romania.

Cand te gandesti la Electric Castle, nu are cum sa nu iti fuga mintea la ploaie; asta pentru ca in ultimii ani in cele 5 zile de festival ploaia a dat bataie de cap organizatorilor si festivalierilor. De fapt, ploaia din 2016 a fost un punct de cotitura pentru echipa EC, in care si-a dat seama ca trebuie sa regandeasca si sa reorganizeze estivalul.

“Am investit mult in masuri prin care sa oferim confort festivalierilor: aproape toate scenele din festival in afara de cea principala sunt acoperite, am facut alei din pietris, am imbunatatit zona de camping, am dat pelerine gratuite la intrare. Cred ca ploaia a inchegat foarte tare comunitatea din jurul festivalului; de cate ori poti sa zici ca ai dansat toata noaptea in ploaie la Skrillex? Iti ramane amintirea toata viata”, spune Andi Vanca.

Prima editie Electric Castle a avut loc in 2013 si a fost organizata de un grup de oameni care se afla in spatele petrecerilor Booha din Cluj si, ocazional, in Bucuresti. Prin 2011 au inceput sa organizeze evenimente cu muzica indie pentru 100 de persoane, iar ulterior s-au reorientat catre spatii tot mai mari precum parcarea subterana de la Cluj Arena sau Hotelul Continental. Firesc, a aparut ideea unui festival la un castel din regiune.

“Nu prea erau festivaluri la vremea respectiva, erau doar Peninsula si B’est Fest. Am zis ca daca facem un festival sa incercam sa schimbam putin stilul, sa nu avem doar o scena si niste bannere, sa oferim altceva. La prima editie am avut multa muzica electronica, dar Morcheeba era headlinerul, ceea ce s-a simtit in vanzarea de bilete ca am vrut sa atingem un public mai larg, altfel probabil nu mai aveam Electric Castle in prezent. Ne-am propus sa avem vreo 4.000 de participanti, in final au fost 10.000 de oameni pe zi, ne-am depasit asteptarile si am trecut la editia a doua, unde am incercat sa variem cat mai mult genurile muzicale”, povesteste Andi.

Judetul Cluj, promovat la...
Citeste si: Judetul Cluj, promovat in Peninsula Iberica

7 ani mai tarziu Andi caracterizeaza genul muzical al Electric Castle un mix eclectic intre muzica electronica, rock, underground. “Incercam sa tinem un echilibru, nu facem foarte multe compromisuri la line-up, avem niste directii care iau in calcul atat publicul de 18 ani, cat si cel de peste 30. Daca am aduce nume super mainstream s-ar dilua si ceea ce inseamna festivalul, iar noi nu vrem sa ajungem la 100.000 de oameni pe zi, incercam sa ne mentinem ca un medium size festival, iar acest lucru se face din line-up. In 2019, cred ca avem cel mai tare line-up de pana acum”, spune Andi.

Organizatorul Electric Castele povesteste si cat de greu a fost sa aduca astfel de artisti in Romania. “De prin iunie eram in discutii cu Florence + The Machine, noi am mai incercat sa ii aducem in anii trecuti, dar nu reuseam sa ne sincronizam turneul cu ei. De obicei, distanta dintre doua concerte din cadrul aceluiasi turneu nu trebuie sa fie mai mare de 15 ore de condus, cat dureaza transportul echipamentului. Cum vin la noi vineri, sambata si duminica trebuie sa fie intr-un alt loc. Acum ne-am imprietenit cu festivalurile din zona si am facut oferta comuna si asa am reusit sa ii aducem. Fiecare are interesul de a aduce artistul respectiv, daca si pentru artist este okay, vine. In plus, am lucrat foarte mult cu agentia lor, am contractat multi artisti si am inceput sa avem credibilitate in fata lor”, spune Andi Vanca.

electric castle

Festivaluri in Romania

De altfel, conditiile artistilor de a avea anumite intervale orare intre deplasari se “simt” mai apasator in Romania, din moment ce drumul Budapesta-Cluj dureaza 6 ore, cu infrastructura proasta si restrictiile de viteza pentru tiruri. “Noi ca firme private ne facem treaba si ne descurcam, dar pentru a putea sustine evenimentele ai nevoie de infrastructura, de drumuri. Ca sa nu mai vorbim de o alta problema a organizatorilor de evenimente: salile. Nu cred ca avem 3 sali de concerte okay in toata tara. Am fost la autoritati cu aceste cerinte, ne-au spus ca da, este in plan, in urmatorii ani, si in urmatorii si tot asa”, povesteste Andi Vanca.

Regina Maria vrea sa...
Citeste si: Regina Maria vrea sa transforme Clujul intr-o Capitala a sanatatii

De ce s-a dezvoltat industria festivaliera atat de tarziu si, totusi, atat de repede in Romania? Andi crede ca a fost un context economic, altele au fost prioritatile, cert este insa ca piata mai are loc. “Era un studiu care spunea ca o tara, pentru a fi sanatoasa din punct de vedere cultural trebuie sa vanda intr-un an un numar de bilete la spectacole, concerte, evenimente culturale egal cu populatia tarii. In Romania numarul de bilete vandut intr-un an era de 1 milion. Deci mai este foarte mult de crestere”.

Sunt romanii dispusi sa consume activitati culturale, in special festivaluri de muzica? “Cred ca da, incep sa descopere tot felul de evenimente, devin din ce in ce mai pretentiosi si daca sunt multumiti de ce primesc, sunt dispusi sa plateasca si sa vina. Chiar cred ca festivalurile pot fi un motor cultural pentru tara, se pare ca sunt un punct bun de plecare in a dezvolta exportul si industria de cultura romanesti. Ajuta foarte mult brandul de tara; chiar vorbeam cu colegii de cate ori a zis un actor castigator de Oscar de Bontida? E clar ca ajuta ca expune si vizibilitate, apoi ca turisti pe care ii aduce, sunt multe beneficii”, spune Andi.

Ce surprize pregateste Electric Castle 2019

Pentru cea de-a saptea editie organizatorii vor sa faca ceva cu totul special; pe langa line-up-ul pe care il considera cel mai bun de pana acum, cu artisti noi de anuntat, echipa EC vrea sa dezvolte partea de productie, cu noi scene, activitati si activari de tot felul.

“O sa continuam cu lucrurile care au mers bine, circul, EC sessions si o sa incercam sa venim si cu cateva chestii noi, tot dezbatem sa vedem cum le integram in arhitectura festivalului. Ne gandim la posibilitatea de a avea o scena de jazz si world music, tocmai pentru a diversifica muzica. Incercam sa dezvoltam foarte mult zona de camping si de pe langa festival, ca oamenii care stau acolo sa se bucure de intreaga experienta. Anul trecut am mai facut un camping, quiet camping, mai la margine. Vom lucra si la zona de toalete, avem un feedback nu tocmai bun de anul trecut, o sa tot dezvoltam infrastructura in zona pentru a incuraja oamenii sa stea in camping sau in Bontida”, spune Andi.

Consiliul Judetean Cluj...
Citeste si: Alin Tise solicita sa preia construirea spitalului regional din Cluj

Pe langa mixul de artisti, camping si infrastructura, echipa de 20 de oameni a EC intentioneaza sa dezvolte si zona de activari in cadrul festivalului, una destul de importanta pentru EC, care reprezinta aproximativ jumatate din bugetul festivalului. Iar daca anul trecut bugetul era 5,5 milioane euro, pentru 2019 Electric Castle costa 6 milioane de euro.

“La primele editii, segmentul de activari nu era atat de dezvoltat. A fost o discutie lung pentru ca toti partenerii voiau sa vina si sa isi puna un steag in varful castelului, lor li se parea medieval. Le spuneam ca vrem sa gasim variante prin care sa ofere un beneficiu, o experienta pentru participanti. Le-am luat punctual: era nevoie ca oamenii sa isi incarce telefoanele, le-am propus unor parteneri sa faca o astfel de zona, era nevoie de un supermarket in camping, tot asa, am incercat sa legam lucruri astfel si au vazut si ei sa lucrurile functioenaza mai bine in acest fel si dupa cativa ani veneau ei cu propunerea sa faca ceva experiential, nu clasicul flyer, ceea ce e un lucru bun pentru ca isi fac propriile studii si feedback e pozitiv: o astfel de promovare nu e intruziva, nu ii distrugi omului experienta si asocierea de brand e faina”, spune Andi.

Jumatate din bugetul EC reprezinta parteneriatele si activarile, iar restul sunt biletele vandute de organizatori. Practic, sponsorii subventioneaza jumatate din valoarea abonamentelor la EC.

Din bugetul total al festivalului, onorariile artistilor reprezinta aproximativ jumatate, in timp ce restul merge catre productie si settingul Electric Caste.

Bugetul total al festivalului se imparte intre onorariile artistilor, care pe langa fee-uri, implica si costuri legate de productie, cazari, transport, diverse cerinte (Prodigy de exemplu au cerut o masa imensa de masaj in backstage in timpul concertului pe care, culmea, nici nu au folosit-o), iar restul merge in productia si settingului festivalului.

Constructia incepe cu 2 luni inainte de festival, iar ulterior stransul cam o luna. Echipa are o pauza de o luna in august, iar apoi reincep sa lucreze la editia urmatoare.

Ce este cel mai greu in a organiza un festival? “Ca ai o singura sansa pe an sa te gandesti la toate detaliile si tot ce vrei si trebuie sa se intample. Prin mai-iunie incepem sa devenim stresati, sa ne gandim la toate detaliile si sa luam in calcul ca sunt multe la care trebuie sa fim atenti pentru ca avem one shot. Altfel, trebuie sa mai asteptam un an”, incheie Andi Vanca.

Pentru a putea urmari acest video te rugam sa accepti plasarea de cookie-uri de marketing. Accepta toate cookie-urile.


Mai multe articole din sectiunea Media & Pub »



Citeste si
Cum devine Electric Castle un oras de 30 de ha si cine sunt locuitorii