Jurnaliștii români consideră că scrutinul prezidențial programat în luna mai este principalul factor care va avea impact, în următoarele 12 luni, asupra mediului de afaceri. Dincolo de incertitudinea din campanie, așteptările sunt ca firmele din România să fie lovite de noi taxe, inflație, precum și de încetinirea creșterii economice, arată studiul „Crizele anului 2025”, realizat de compania de relații publice Rogalski Damaschin, în cadrul Insight Lab.
Cercetarea, făcută în rândul unor publicații și jurnaliști din toate domeniile, s-a desfășurat la începutul lui 2025, un an care se anunță complicat din multe puncte de vedere. În contextul schimbărilor de pe scena politică și al măsurilor economice adoptate în ultimele luni, agenția a dorit să afle care sunt industriile în care companiile riscă cel mai mult să treacă prin crize reputaționale în 2025.
Rezultatele cercetării arată că toate industriile sunt expuse pericolului crizelor de reputație, dar cele mai vulnerabile sunt cele sistemice, care asigură funcționarea economiei la nivel macro, precum și cele care nu mizează pe narativul de companie locală sau de companie care creează locuri de muncă pentru români.
Alegerile prezidențiale, principala sursă de criză pentru mediul de afaceri în 2025
Scrutinul prezidențial programat în luna mai este văzut de 40,3% dintre respondenți ca fiind principalul factor care va avea impact, în următoarele 12 luni, asupra mediului de afaceri. Alături de incertitudinea adusă de perioada campaniei electorale și de viitoarele alegeri, jurnaliștii consideră că potențiale declanșatoare de crize în domeniul de business sunt introducerea unor noi taxe sau creșterea celor existente (38.70%), inflația (36%) și scăderea creșterii economice (34%).
Cele mai expuse industrii unor posibile crize de comunicare
Conform rezultatelor cercetării, jurnaliștii au apreciat că industriile ferite cel mai puțin de pericolul crizelor, în acest an, sunt cele vizate de măsurile economice anunțate deja sau pregătite de Guvern. Este vorba despre energie (scor de 3.62), petrol și gaze (3.38), industria financiar – bancară (3.36), tehnologia și comunicațiile (3.31), asigurările (3.21), serviciile pentru piața muncii (3.17), piața imobiliară (3.1), transporturile și mobilitatea (3.07).
Cum ar putea companiile să comunice mai eficient cu publicul
În fața potențialelor crize, companiile au la îndemână un set de instrumente pe care le pot folosi ca să-și eficientizeze comunicarea cu publicul. Potrivit respondenților, cele mai utile sunt opiniile și analizele de piață ale companiilor, campaniile de comunicare menite să arate impactul și rolul companiilor în economie și societate, studiile și cercetările de piață, campanii de CSR și comunicare a angajamentelor ESG, campaniile de employer branding și comunicarea constantă pe rețelele sociale.
Avantaj pentru companiile locale în fața celor străine la capitolul percepției publicului
Jurnaliștii au fost întrebați și dacă situația politică din România și riscurile geopolitice influențează percepția publicului asupra companiilor românești și a celor străine, prezente în țara noastră. La întrebarea despre companiile locale a fost înregistrat un scor final de 3,2 din 5, unde 5 reprezintă acordul total, iar la cea despre companiile străine, scorul a fost de 3,6 din 5.
Rezultatele arată că jurnaliștii sunt înclinați să creadă că brandurile românești au de câștigat în fața celor străine din punctul de vedere al felului în care sunt percepute de consumatori. Totul, pe fondul narativelor care s-au răspândit în spațiul public începând din perioada campaniilor electorale de anul trecut și care au accentuat polarizarea românesc/străin.
În acest context, Rogalski Damaschin vine cu o serie de recomandări care să conducă la strategii de creștere a rezilienței companiilor din toate industriile. Toate rezultatele cercetării „Crizele anului 2025” și setul de recomandări pot fi consultate la următorul link.