Plătești cu Revolut de Black Friday? Uite ce sfaturi are banca pentru români

Sursǎ foto: Unsplash

Plătești cu Revolut de Black Friday? Uite ce sfaturi are banca pentru români

Cuprins Articol:

Românii care vor să profite de reducerile de Black Friday trebuie să ia în considerare că în această perioadă vor crește și tentativele de fraude online. Scam-urile de cumpărături reprezintă principala tipologie de fraude bancare semnalată în România în primul semestru al anului 2024, cu 54% din numărul total de fraude semnalate.

Un studiu recent realizat de Dynata pentru Revolut ne arată că, de Black Friday 2024, aproape jumătate dintre respondenți (46%) intenționează să facă achiziții, mai ales pentru a profita de discount-urile la produsele care sunt prea scumpe pentru puterea lor de cumpărare.

Participanții la studiu au mai declarat și că profită de această oportunitate pentru a cumpăra la prețuri mai avantajoase produse care le sunt necesare pe parcursul anului (45%). 8 din 10 români spun, însă, că intenționează să cheltuiască mai puțin de Black Friday și de Crăciun deoarece bugetele lor au fost afectate de inflație.

Cu 52% dintre respondenți intenționând să cumpere online față de 44% din magazin, Black Friday este de departe cel mai mare eveniment comercial al finalului de an și una dintre ocaziile care contribuie la intensificarea scam-urilor de cumpărături.

Potrivit celui mai recent Raport privind Securitatea Consumatorilor și Fraudele, realizat de Revolut, scam-urile de cumpărături reprezintă principala tipologie de fraude bancare semnalată în România în primul semestru al anului 2024, cu 54% din numărul total de fraude semnalate. La nivel global, același raport Revolut a arătat că 60% dintre scam-urile raportate de clienți au fost din aceeași categorie.

Cum să rămâneți în siguranță în timp ce faceți cumpărături: Recomandările Revolut pentru a recunoaște scam-urile de cumpărături

• Escrocii pot crea site-uri false de comercializare de produse, astfel încât acestea să arate exact ca magazinele online autentice. Acest lucru se face atât pentru a fura banii victimelor atunci când fac achiziția, cât și pentru a obține date personale sau datele cardurilor.
Ce să faci: verifică dacă adresa site-ului (URL) este corectă și reală
• Unele site-uri vând articole scumpe (electronice, bijuterii sau îmbrăcăminte de la branduri de renume) la prețuri foarte mici. Uneori, cumpărătorii primesc articolul pentru care au plătit, dar acestea pot fi contrafăcute sau se poate întâmpla să nu mai primească nimic în schimbul banilor.
Ce să faci: verifică dacă site-ul are recenzii de la alți cumpărători
Uneori, escrocii se folosesc de platformele de social media pentru a atrage clienții cu reclame înșelătoare. Magazinele online sunt disponibile pentru un timp scurt, apoi dispar
Ce să faci: nu te încrede în paginile și conturile de social media deschise de curând sau cu multe recenzii pozitive. Ar putea fi false sau ar putea fi scrise astfel încât să păcălească publicul în legătură cu originea lor
Mesaje false cu privire la livrarea unor produse sau emailuri de phishing care devin tot mai numeroase în contextul campaniilor de Black Friday.
Ce să faci: urmărește coletele expediate direct din platforma sau de pe site-ul firmei de curierat, verifică întotdeauna adresa de email a celui care trimite emailul și vezi dacă identifici eventuale greșeli de ortografie/ exprimare. Dacă ai cea mai mică suspiciune, nu apăsa pe niciun link!

Cum faci cumpărături în siguranță

Cardurile virtuale de unică folosință pot fi folosite pentru o singură tranzacție, având un număr de card, CVV și dată de expirare care se aplică pentru o tranzacție unică. Imediat ce plata s-a realizat, acesta este distrus și se reduce astfel riscul de utilizare pentru tranzacții neautorizate, protejând datele personale și pe cele financiare.
• Sisteme complexe de detectare a fraudelor care monitorizează constant tranzacțiile pentru a se asigura că plățile clienților sunt sigure. Acestea includ și mecanisme de inteligență artificială care pot detecta dacă o plată cu cardul este făcută de către utilizator sau este un scenariu de scam, ceea ce conduce la blocarea plății. Clientul este împiedicat astfel să efectueze o plată similară și este direcționat către un flux de intervenție în cazul fraudelor, în aplicație.
• Cursurile de educație anti-fraudă disponibile gratuit în aplicație. Acestea au fost create pentru a învăța clienții să identifice scam-urile și să îi ajute să aplice tehnici care să le protejeze banii. Cursul are cinci lecții care detaliază diferite tipuri de fraude și a fost creat de specialiștii anti-fraudă din companie.
• O echipă de intervenție în caz de fraudă disponibilă 24/7. În cazul în care clienții au dubii legate de anumite tranzacții sau întâmpină probleme, pot apela la un agent de suport prin intermediul chat-ului din aplicație.

Personalizate pentru tine