Popriri pe conturi: Românii se tem că, acum că avem „Revolut românesc”, Fiscul va afla mai ușor de unde le intră banii

Sursǎ foto: Varga Jozsef Zoltan / Shutterstock

Popriri pe conturi: Românii se tem că, acum că avem „Revolut românesc”, Fiscul va afla mai ușor de unde le intră banii

Cuprins Articol:

Revolut își va deschide până la finalul anului o sucursală în România, astfel, banca va putea să ofere IBAN-uri locale direct, acestea fiind oferite anterior prin intermediul Libra Internet Bank. După anunțul făcut de bancă, clienții români au inundat paginile de social media cu postări în care spun că, odată ce va exista o sucursală Revolut în România, plățile vor putea fi urmărite mai ușor de ANAF, urmând să crească numărul de popriri ale conturilor. Totuși, reprezentanții Revolut au spus anterior că au avut și în trecut o relație bună cu organele fiscale românești, că plățile sunt „văzute” de ANAF, și că banca nu încurajează în niciun fel frauda și evaziunea fiscală prin conturile sale.

Revolut Bank a anunțat oficial începerea implementării progresive a IBAN-ului local românesc, care va fi furnizat, din ultimul trimestru al anului, de către sucursala din România a Revolut Bank UAB. Înainte de acest proces, Revolut a lucrat cu Libra Internet Bank pentru clienții din România. Rolul Libra Internet Bank în parteneriatul încheiat cu Revolut a fost de a pune la dispoziția Revolut coduri IBAN de tip virtual, folosite în scop tehnico-operațional de către Revolut pentru a-și deservi propriii clienți.

Anunțul făcut de bancă a angrenat mai multe comentarii ale utilizatorilor români care spun că noua mutare va facilita accesul ANAF să verifice plățile făcute prin aplicația bancară. Unii români spun chiar că își vor șterge conturile la Revolut și vor căuta un alt mod de a efectua plăți fără a fi în „vizorul direct” al agenției fiscale.

Sursă foto: Screenshot/Facebook

Wall-street.ro a trimis o solicitare către Revolut România în urma discuțiilor pe care le au utilizatorii români pe social media. Răspunsul complet al Revolut România mai jos:

Clienții Revolut au beneficiat, din 2021, de un IBAN local pus la dispoziție de un partener local. Toate conturile Revolut din România vor migra de la IBAN-urile actuale la IBAN-urile oferite de sucursala locală Revolut, proces în etape (staged rollout) de înlocuire a IBAN-urilor locale, pe parcursul trimestrului următor.

Revolut va continua să ofere servicii în România în baza licenței acordate entității mamă Revolut Bank UAB în Lituania și după ce sucursala va deveni operațională. IBAN-ul propriu românesc va ajuta compania să răspundă și mai bine nevoilor financiare în creștere ale clienților, printr-o ofertă de produse mai diversificată și printr-o localizare mai accentuată. Pe fond, experiența clientului va rămâne la fel, doar că acesta va beneficia de un nou IBAN local emis de către Revolut Bank UAB Vilnius Sucursala București. Atât clienții existenți, cât și noii clienți Revolut din România vor primi un număr de cont cu un IBAN Revolut românesc (care începe cu RO).

Compania noastră tratează cu seriozitate respectarea legislației pe toate piețele în care își desfășoară activitatea, iar entitatea locală va contribui la o relație mai strânsă cu sistemul judiciar și autoritățile locale de reglementare, tocmai pentru a proteja și mai bine interesele clienților. După migrarea la IBAN local propriu, clienții din România vor deveni clienții Revolut Bank UAB Sucursala România, iar conturile lor vor deveni conturi deschise în România. În privința relației cu ANAF, banca se supune aceluiași cadru legal ca orice altă bancă de pe piața locală și va continua să respecte legislația valabilă în țara noastră și când sucursala va deveni operațională.

Plățile invizibile cu Revolut, un mit vechi, desființat de ANAF și de șefii băncii

Faptul că plățile efectuate prin Revolut nu intră în vizorul organelor fiscale românești este probabil unul dintre cele mai solide mituri legate de aplicație. Într-o conferință care a avut loc anul trecut, Andrius Biceika, Deputy CEO Revolut, dezminte acest mit și spune că banca are o relație foarte bună cu Fiscul.

„Revolut continuă să dezvolte bune relații de colaborare cu autoritățile de reglementare și instituțiile statului pentru a limita tentativele de fraudă, evaziunea fiscală și pentru a preveni spălarea banilor. Ne luăm obligațiile de reglementare și de conformitate extrem de în serios, iar relațiile noastre cu autoritățile de reglementare se numără printre prioritățile de top pentru compania noastră. Și noi ne întrebăm cine are interesul să alimenteze această percepție greșită că aplicația noastră este o soluție pentru comportamente financiare mai puțin responsabile. Dar Revolut nu încurajează în niciun fel frauda și evaziunea fiscală prin conturile sale”, a declarat Andrius Biceika.

Totodată, fostul șef ANAF, Lucian Heiuș, dezmințea anul trecut că plățile făcute prin Revolut nu pot fi verificate de Fisc: „Revolut este o bancă care se supune regulilor bancare. Este o legendă că dacă ai card Revolut nu ești urmărit de ANAF. Plățile intră în sistemul general de plăţi şi ele pot fi monitorizate atunci când există riscul de fraudă sau evaziune fiscală. Noi colaborăm foarte bine cu Revolut”.

Se vor închide conturi în masă? Șefa Revolut România spune că utilizatorii români știu deja că banca lucrează cu ANAF

Revolut are peste 4 milioane de clienți în România, astfel, se clasează pe locul doi în țară, după Banca Transilvania. Acest lucru se datorează și faptului că, cel puțin anii trecuți, Revolut nu a fost percepută ca banca principală a clienților din România, aceștia folosind un alt cont bancar pentru primirea salariului. Într-un interviu anterior al wall-street.ro cu șefa Revolut România, am întrebat reprezentanta băncii dacă există clienți care folosesc banca pentru a „fenta” ANAF-ul.

„Am fost extrem de transparenți și am spus că raportăm totul la ANAF. Este o reglementare pe care o respectă toate băncile care operează în România și evident că o respectăm și noi. Nu am simțit, la momentul în care am făcut public faptul că raportăm plățile către ANAF, o scădere a numărului de clienți, așa că majoritatea conștientizează acest lucru. Nu cred că clienții noștri folosesc aplicația noastră pentru a eluda instituțiile statului, însă, evident că pot exista câțiva. Nu există pădure fără uscăciuni, dar cred că pădurea noastră este foarte verde”, a declatat Gabriela Simion, Directorul General al Revolut România.

Au existat cazuri de popriri ale conturilor Revolut și în trecut

Teoria conform căreia banii ținuți în conturile Revolut nu sunt luați în vizor de Fisc poate fi dezmințită și prin cazurile de popriri ale conturilor unor utilizatori români. Cazuri care au vizat poprirea conturilor Revolut au creat indignare în rândul utilizatorilor, care și-au pus întrebări legate de accesul ANAF-ului la acele sume.

Într-un material realizat de wall-street.ro acum doi ani, reprezentanții firmei de avocatură Filip & Company spuneau că, odată ce executorii vor putea să folosească sumele din conturile Revolut pentru a plăti datoriile utilizatorilor, cu siguranță aceștia vor apela tot mai des la conturile deschise de Revolut la Libra și vor încerca astfel recuperarea creanțelor datorate.

Clienții Revolut au conturi bancare deschise la sucursala din Lituania (locul unde Revolut și-a luat licența pentru UE), care funcționează și în România din 2020. Conform informațiilor publicate de către Revolut, începând cu 1 iulie 2022, toți clienții Revolut au fost transferați de la instituția emitentă de monedă electronică, ce funcționa ca un portofel digital, la banca Revolut care a deschis conturi bancare clienților pe numele acestora în Lituania.

Citește AICI materialul legat de popririle conturilor Revolut.

Ce se schimbă, practic, după ce își deschide Revolut sucursală în România? Banca va putea să ofere IBAN-uri românești direct

Deschiderea unei sucursale Revolut în România va permite băncii să ofere IBAN-uri locale directe, banca oferind până acum acest lucru prin intermediul Libra Internet Bank. Într-un interviu anterior, reprezentanții companiei au explicat că noua mutare nu înseamnă că Revolut își va deschide o rețea teritorială, ci va rămâne „pe telefonul românilor”.

Revolut vrea să își diversifice produsele oferite în România și să „muște” astfel și din serviciile pe care le oferă băncile tradiționale. Gabriela Simion spune că banca urmărește să lanseze un depozit la termen până la finalul acestui an, iar, în viitor, ar vrea să ofere și produse mai avansate, așa cum sunt creditele ipotecare.

„Noi nu avem deocamdată depozite la termen, însă ne propunem să lansăm aceste produse spre sfârșitul anului. Acest produs vine în ajutorul strategiei noastre de deveni o bancă principală pentru client. În ceea ce privește creditele ipotecare, în momentul în care vom lansa acest produs în România, va trebui să evaluăm local dacă, din punct de vedere legal, vom putea oferi credite ipotecare 100% online. La noi în România știm că sunt niște probleme din acest punct de vedere, cel puțin la crearea garanției, dar vom aștepta să vedem cum evoluează legislația”, a declarat reprezentantul Revolut.

Banii de pe Revolut vor rămâne protejați de lituanieni

Fiecare bancă prezentă în România trebuie să participe la Fondul de Garantare, autoritatea care despăgubește deponenții din România în cazul în care o bancă intră în imposibilitatea de plată. Totuși, deschiderea unei sucursale Revolut în România nu va obliga banca să cotizeze la Fondul de Garantare românesc.

Toate conturile vor fi administrate de sucursala din România a Revolut Bank UAB. Depozitele clienților vor continua să fie garantate până la 100.000 de euro de Fondul Lituanian de Garantare a Depozitelor. Revolut Bank operează pe 30 de piețe din Spațiul Economic European (SEE) și este autorizată și reglementată de Banca Centrală Europeană și de Banca Lituaniei.

Acest lucru este o obișnuință a băncilor străine prezente în România. Spre exemplu, ING România cotizează la fondul de garantare din Olanda, iar tbi bank la cel din Bulgaria.

Personalizate pentru tine