Tot mai multe branduri inteleg ca acest canal de vanzare, numit Google Organic, poate genera zeci si sute de milioane de euro. In acest moment, sunt putine branduri cunoscute care beneficiaza de SEO si, mai rau, neglijeaza acest canal de vanzari, considera Ovidiu Joita, fondator iAgency, agentie de marketing online si PPC.

Am discutat cu Ovidiu despre provocarile SEO pe care le intampina publisherii si nu numai, acesta oferind totodata sfaturi si ponturi despre cum sa folosesti eficient algoritmii Google pentru a atrage mai mult trafic.

Wall-Street.ro: Cateva cuvinte despre Ovidiu & iAgency - cum a pornit proiectul, care au fost provocarile la inceput de drum si care sunt acum & cum a evoluat concurenta in ultimii ani?

Ovidiu Joita: In primul rand, nu m-am nascut “patron” si am activat pe piata fortei de munca. Am lucrat in vanzari de cativa ani, dupa care am cunoscut publicitatea. Nu ma refer la reclamele TV, ci la furnizorii de publicitate.

Am fost 4 ani manager al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor din Industria de Publicitate si ulterior actionar intr-o agentie de publicitate clasica. In tot acest timp, aproximativ 6 ani, am descoperit publicitatea in toate formele ei. Mi-au placut oamenii din domeniu, mi-a placut si domeniul in sine.

Raport Google asupra...
Citeste si: Raport Google: peste 6 milioane de reclame eliminate zilnic

In anul 2008, tara noastra a inceput sa resimta criza internationala. Companiile taiau drastic din bugetele de promovare/publicitate, incercand sa supravietuiasca prin reducerea costurilor. Pentru ca promovarea in mediul online era la acea vreme foarte ieftina, era destul de usor sa-i convingi pe marketeri sa renunte la o pagina de publicitate in revista in favoarea unui abonament lunar pentru promovare in online. Cum am avut proiecte online si in cadrul Asociatiei de Publicitate si in cadrul firmei de publicitate clasica, am realizat ca este momentul oportun sa infiintez singur o agentie specializata pentru online. Asa a aparut iAgency.ro.

Initial, cand am infiintat iAgency.ro, imi doream sa ma implic in realizarea de “campanii interactive”, de aici provine si litera “i”. Nu exista iPhone la acea vreme. Insa cum termenul de “campanii interactive” este aproape necunoscut si in prezent, piata mi-a solicitat alte servicii care mie nu-mi erau necunoscute. Asa ca am inceput sa construiesc site-uri pentru multi fosti clienti, colaboratori, cunostinte si sa ma ocup de promovarea acestora, marketing online si SEO.

Concurenta in piata online de Search Engine Optimization (SEO) este "mare", intrucat exista un numar mare de agentii sau freelanceri ce ofera aceste servicii. Insa din punct de vedere al calitatii ofertei, pot spune ca este "mica". Exista foarte putini oameni pregatiti in acest domeniu si foarte multi care vand clientilor "creduli" servicii inexistente sau de slaba calitate.

Din acest motiv, multi dintre clienti ajung la iAgency.ro speriati si neincrezatori. Dupa ce vad care sunt diferentele in procesul de lucru si cum evolueaza proiectul, incep sa capete incredere si sa vada in noi un partener de incredere pentru o perioada mare de timp. De la noi, din fericire, clientii nu pleaca. De serviciile noastre este nevoie permanent. Nu te poti opri sa faci SEO si marketing online, indiferent ca businessul tau este dedicat pietei online sau nu. Important este sa treci de break-even cu investitia si sa fie o cheltuiala rentabila, precum chiria unui magazin fizic sau un agent bun de vanzari.

Cum sa cauti pe Google ca un...
Citeste si: Cum sa cauti pe Google ca un profesionst

O provocare pe care mi-am asumat-o este sa lansez o scoala de SEO. Cum numarul specialistilor in acest domeniu este extrem de mic iar cererea pentru acesti specialisti este foarte mare, mi-am propus sa fac un bine acestei piete si sa transfer din cunostintele mele si experienta acumulata in mai bine de 15 ani si altora. Acest proiect va fi util si pentru alegerea noilor colegi pentru iAgency.ro. Sper sa gasesc oameni cu mintea agera, care sa performeze in marketingul online. Scoala de SEO pe care sper s-o lansez in aceasta toamna se numeste JediSeoSchool.ro. Un absolvent al acestei scoli va stapani "forta" Google si a marketingului online in general.

W-S.ro: Cati clienti aveti in prezent & din ce domenii?

OJ: In prezent, iAgency.ro gestioneaza peste 50 de proiecte online din multe domenii de activitate. Avem leaderi de piata in turism, servicii medicale, servicii de inchirieri masini, fashion, IT, software etc., lucram pe toate domeniile de concurenta online maxima. Lucram si pentru branduri de top, insa am reusit sa punem "umarul" sa ridicam in top si branduri mai putin cunoscute. Mai mereu lucram la capacitate maxima. Cererea pe care o avem este mare si in fiecare trimestru trebuie sa angajam noi colegi, care ajung sa performeze dupa mai bine de 1 an. Din acest motiv ni se intampla des sa refuzam anumite proiecte.

W-S.ro: Cum ai sfatui un publisher sa fie la curent cu modificarile care au loc in zona SEO? Ce ar trebui sa urmareasca in mod special?

OJ: In primul rand, publisherii ar trebui sa participe la traininguri de SEO. Toti publisherii isi doresc trafic organic din Google, insa tot ceea ce fac in acest sens este sa scrie niste titluri de articole cat mai "atragatoare". Din pacate, de multe ori induc oamenii in eroare.

Ciprian Susanu, fondator...
Citeste si: Cum va schimba tehnologia invatamantul in urmatorii ani

Din ce am vazut in Romania, publisherii alearga doar dupa trafic, ar trebui sa fie interesati si de indicatorii de User Experience precum: timpul petrecut pe pagina, numar de pagini accesate, bounce rate. Numai in acest fel isi vor crea valoare. Atunci cand oamenii devin fideli unui publisher, vor petrece mai mult timp pe acel site si vor citi mai multe articole.

Se straduiesc parca prea mult sa "arunce" o stire in piata primii. Eu consider ca si daca nu sunt primii, insa stirea este mai bine documentata, pe termen lung vor avea castig de cauza. Dat fiind numarul mare de publisheri care scriu despre acelasi lucru, Google le va compara site-ul si prin prisma Indicatorilor de User Experience, variabile putin cunoscute si intelese in SEO. Este mare diferenta intre un ziar tiparit, pe care odata cumparat il rasfoiesti si o pagina web pe care ai "aterizat" cautand ceva.

W-S.ro: Ce exemple poti oferi de erori recurente in SEO facute de publisheri/content creators?

OJ: Nu am mai analizat de ceva timp site-uri de presa, din punct de vedere SEO. Noi colaboram cu majoritatea publisherilor importanti pentru postarea de articole pentru clientii nostri. Insa din partea publisherilor nu vin cereri pentru servicii SEO, strategie sau consultanta.

Am lucrat aproximativ 1 an si jumatate pentru dcnews.ro, timp in care am analizat piata online de presa, am facut training cu redactia, am creionat o strategie SEO. Rezultatele au fost foarte bune, preluand site-ul cand avea aprox 5.000 de vizitatori unici pe zi si ajungand la 25.000 de unici pe zi. Sigur, aceste cresteri se datoreaza intregii echipe. Nu putem avea succes daca clientul nu isi da toata silinta si nu urmeaza liniile strategice pe care le gandim la iAgency.ro.

In prezent inca sunt multe site-uri de presa slab optimizate On-Page. Despre promovarea lor pe alte site-uri, nu mai spun. Sunt multi care inca salveaza imagini si bannere cu nume ca"image234.jpg" sau "banner_home_800x400.jpg". Sunt multi cei care posteaza un nume atragator pentru public, iar articolul are 3 randuri. Sunt putini cei ce folosesc Google Trends pentru a vedea in ce consta interesul de cautare al cititorului.

O alta greseala comuna este lipsa pozitionarii in piata de presa a unui publisher. Am verificat la wall-street.ro si exista in Title pe Home: "Wall-Street.ro: ultimele stiri online din economie si afaceri". Sunt multi care nu se pozitioneaza in niciun fel. Sunt doar ziare si reviste.

O ultima observatie generala ar fi ca se targeteaza prea multe expresii de cautare pentru o pagina, ori acea pagina nu poate fi relevanta pentru mai mult de doua, trei expresii. Lipsa de cunostinte si invatarea "din auzite" nu functioneaza in SEO. Redactorii aud de "cuvinte-cheie" si li se spune sa foloseasca. Nu li se spune si context si volum si strategie de urmat.

W-S.ro: Ce exemplu de site bine optimizat poti oferi (.ro sau international, cum preferi). De ce il consideri bine optimizat si un exemplu de urmarit?

OJ: Orice site de publishing din lumea aceasta are erori din punct de vedere SEO. Serviciile SEO pentru site-urile de publishing sunt oricum mult mai dificile, data fiind varietatea de articole, pagini, subiecte. Trebuie identificate punctele forte ale fiecaruia, trebuie definita o strategie de marketing online si trebuie urmarit interesul oamenilor pe subiecte. Calitatea articolelor ar trebui sa faca diferenta pe termen lung.

Un site de publishing ar trebui "sa vanda" subiecte de presa, articole bine documentate pentru publicul tinta, credibilitate. Din pacate, multi au ajuns sa vanda "doar trafic". Sunt sigur ca stiti si voi ce se intampla cu o mare parte a presei din Romania, insa aici n-am sa vorbesc din punct de vedere jurnalistic, cat din punct de vedere Google, care trimite cititori pe un astfel de site.

Un alt aspect ce nu trebuie neglijat de niciun site de publishing ar fi inscrierea acestuia in Google News. Sunt multe site-uri care nu s-au inscris sau n-au reusit sa indeplineasca cerintele Google pentru a fi listate in Google News. Acest program, creat de Google, ajuta oamenii sa gaseasca ulimele noutati legate de un subiect si plaseasca linkurile in topul paginii de cautare. Odata inscris si acceptat in Google News, cu siguranta vei inregistra cresteri de trafic organic.

W-S.ro: Cum au evoluat/s-au schimbat pretentiile clientilor si perspectivele lor de-a lungul anilor? Ce doresc mai mult/diferit clientii?

OJ: Pretentiile clientilor nu s-au schimbat radical, toti vor vanzari si profit, asa functioneaza economia. Ce s-a schimbat, insa, este perceptia clientilor asupra activitatii de SEO. Tot mai multe branduri inteleg ca acest canal de vanzare, numit Google Organic, poate genera zeci si sute de milioane de euro. In acest moment, sunt putine branduri cunoscute care beneficiaza de SEO si neglijeaza acest canal de vanzari. Lucrurile se vor schimba in urmatorii ani, pentru ca indiferent daca investesti in reclama TV, ce-ti genereaza o multime de vanzari, piata de cautari este si ea importanta. In plus, ROI-ul (Return on Investment) este mult superior oricarui canal de vanzare online si investitia este mult mai mica decat o campanie mass-media.

W-S.ro: Ce venituri estimati pe anul curent? Care sunt cele mai mari generatoare de venituri pentru iAgency?

OJ: In agentiile de SEO specializate, bugetele actuale sunt mult mai mici decat in publicitatea clasica. Totusi, in ultimul an, bugetele au crescut semnificativ, poate cu 100% in multe dintre cazuri. Activitatea devine tot mai complexa si necesita munca de calitate, necesita strategie de calitate si marketing foarte bun. Serviciile SEO au parasit de cca. 2 ani focusul pe zona tehnica si se intrepatrund cu marketingul online. Asta influenteaza negresit bugetele, iar clientii incep sa inteleaga si sa faca diferente. Noi speram ca anul acesta sa atingem jumatate de milion de euro ca cifra de afaceri. Principalele venituri pe care le avem la agentie sunt din abonamentele lunare de SEO, abonamente care incep de la 600 de euro/luna si ajung la peste 3.000 de euro/luna.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea New Media »



Citeste si
Cati romani folosesc functia de cautare vocala