Lucian Isar, ministrul delegat pe probleme de afaceri, a vorbit despre strategia guvernului de a pastra indicatorii macro la nivelul acordului cu FMI si de a reporni motoarele de crestere economica. „Romania trebuie repozitionata ca urmatorul punct cald pe harta investiilor”, a declarat Isar, la conferinta M&A Outlook 2012, organizata de wall-street.ro, in parteneriat cu Ernst&Young si PeliFilip. Ministrul a mai explicat pozitia Guvernului legat de privatizari, reindustrializare, readucerea investitorilor straini si incurajarea antreprenoriatului local.

Strategia guvernului pentru mediul de afaceri romanesc

"Avem o strategie ambidextra. In primul rand, vom viza indicatori macroeconomici conform acordului cu FMI si Banca Mondiala. In al doilea rand, vrem sa repornim motoarelor de crestere economica. Incercam sa repozitionam Romania ca urmatorul punct cald pe harta investitiilor.

Incercam sa limitam pierderile companiilor de stat prin mai multe procese si instrumente. Suntem in proces de selectare a conducerii pentru 48 de companii de stat, va fi un proces transparent, liber la care sunt invitate sa participe toate firmele de recrutare. Cautam 280 de pozitii. Acest proces va dinamiza piata corporate din Romania. Veti avea oportunitati sa va angajati la companiile de stat, dar aceste companii sunt mai greu de condus decat companiile in care ati lucrat pana acum

O alta zona in care operam vizeaza lansarea celor 8 mari poli de crestere (cinci au fost anuntati deja): de la o zona aeronautica in zona Brasov, pana la o zona de IT in Cluj. "

Despre privatizari

"Vom activa si pe piata de privatizari si alte structuri de corporate finance. Suntem in discutii continue cu consortiile care au fost selectate, uneori lucrurile merg mai usor, alteori mai dificil. Nu vom incerca sa repetam greselile din cazul Petrom sau Transelectrica. Banii vor ramane in companii, cei invitati la masa trebuie sa aiba capacitatea sa faca transfer de know how si tehnologie.

Statul nu urmareste cateva zeci de milioane de euro pe care le-ar putea obtine din privatizarea acestor companii, pentru ca statul are nevoie de mai mult decat de cateva zeci de milioane. Nu vom repeta greselile de anul trecut, de genul Petrom sau Transelectrica. Banii trebuie sa ramana in companii.

Sunt mai multe proiecte in lucru. Statul are mai multe detineri decat cele vehiculate pana acum. Vor face mai multe exercitii de corporate finance. In masura in care statul va gasi mai multe solutii in afara listarii pe Bursa, vom fi mai mult decat bucurosi sa le implementam.

Romania are o sansa doar daca se pozitioneaza la nivel de jucator regional. Se lucreaza acum la crearea unei burse de cereale. Sansa BVB este sa aiba abordare de jucator regional. Statul trebuie sa isi urmareasca foarte clar interesele. In masura in care piata de capital nu reuseste sa generez interes si atractivitate si statul va deveni mai creativ in a folosi alte canale.

Calendarul privatizarilor ramane in picioare, in principiu, dar incercam sa imbunatatim pozitia companiilor pe piata.

Intrebat daca statul se gandeste la listarea unor pachete mai mari din companiile din portofoliu, ministrul Lucian Isar a precizat ca sunt companii mari, care fac tranzactii la nivel regional, iar acestea sunt interesate sa intre si cu astfel de participari.

Cornelia Bumbacea, partener al firmei de consultanta Ernst & Young, unul dintre partenerii conferintei M&A Outloook, i-a adresat ministrului Lucian Isar o intrebare cu privire la alte privatizari care ar putea avea loc in sectorul energetic.

Guvernantul a raspuns ca se prevede ceva in acest sens, dar in momentul in care se va decide va fi comunicat in acel moment. „Exista mai multe proiecte si companii mici si proiecte mai interesante din punct de vedere al unui consultatnt de corporate finance. Daca stiti de anumite sectoare, companii a caror performanta poate fi imbunatatita, suntem mai mult decat deschisi la propuneri. Insa, nu sunt foarte multe idei originale vehiculate. Este o pledoarie pentru consultanti sa isi foloseasca creativitatea si, chiar daca nu au fost ascultati in trecut, sa mai incerce o data. Nu utilizati aceleasi instrumente. Noi vom aprecia aportul intelectual, mai mult decat forta de a impune anumite tranzactii”.

De ce pierde Romania investitori

Trebuie sa lucram cu vectorii de comunicare pentru ca Romania sa ajunga pe prima lista a investitorilor. Dupa ce ajungem pe prima lista, bineinteles ca si noi facem greseli: pierdem investitori, nu stim sa negociem asa cum o fac concurentii nostri din zona. Dar, cred ca daca crestem profilul Romaniei, vom avea sansa sa invatam mai repede din greseli.

Trebuie sa incercam sa promovam Romania mai bine. Acele criterii de care vorbim nu au ponderi batute in cheie. De exemplu: exista un top al competitivitatii facut de o universitate elvetiana. Romania era pe locul 50 si a cazut pe 53. Voiam sa o aducem pe pozitia 45. In momentul in care te uiti sunt 372 de item-uri. O parte sunt elemente competitive, dar o mare parte, aproape jumatate, este formata din elemente calitative, de genul survey. Nu trebuie sa faca doar statul.

Suntem pe drumuri toata ziua sa intoarcem investitorii in Romania si veti vedea si rezultatele concrete. Ca sa va dau exemplu, reactorul nu este un proiect nou, din 1982 se tot incearca. Sunt multe proiecte incepute de multa vreme unele vor fi demarate curand, la altele se va urgenta pregatirea. De multe ori, statul roman nu este pregatit. In multe cazuri, statul a lucrat cu consultanti privati, au platit ani de zile. Faptul ca nu este finalizat este undeva la mijloc. In multe proiecte de care ati tot auzit, nu exista o concluzie.

Investitorii mari, cei care ar putea sa ne ajute, nici nu au auzit de Romania. Investitori de 70 de miliarde din Asia ne-au spus: «Este frumos ce ne povestiti, dar noi in regiune stim doar de Polonia». Acestia sunt interesati, dar pana acum cei care au incercat sa vina au gasit tot felul de bariere, tarifare si netarifare, intre ghilimele, iar cei care nu au ajuns este pentru ca nu au auzit niciodata de Romania.

Atunci cand o companie mare vrea sa se relocheze merge la o firma de consultanta pentru o analiza. Firmele de consultanta angajeaza si pun echipele la treaba. O mare parte din firmele de consultanta mari nu au prezenta in Romania, acestea au birouri in Italia, Polonia sau Ungaria, trebuie sa fim foarte norocosi ca echipele sa treaca Romania pe lista mare. Trebuie sa atragem atentia acestor companii ca sa inteleaga care sunt particularitatile din Romania. Si noi facem greseli, pierdem investitori pentru ca nu stim sa ne comportam si sa negociem de maniera in care o fac tarile din regiune.

Insolventa Hidroelectrica

Lucian Isar a fost intrebat de un participant la conferinta M&A Outlook despre insolventa Hidroelectrica si perspectiva de a se respecta calendarul de listare a companiei. Raspunsul sec al acestuia a fost ca reorganizarea este o procedura judiciara. Ca urmare, din punct de vedere tehnic raspunsul meu este ca este o procedura fezabila. Ce se poate raspunde va raspunde seful consiliului de administratie al Hidroelectrica, Remus Vulpescu. Isar a repetat ca "din punct de vedere tehnic privatizarea ramane in picioare".

Citeste aici mai multe detalii despre insolventa Hidroelectrica

Despre investitorii straini si mediul romanesc

Investitorii austrieci sunt foarte interesati de energie si vor sa investeasca in hidro si eoliana, sunt provideri de componente pe toate segmentele de energie si de fondurile europene. Sunt foarte multe firme de consultanta implicate in zona fondurilor europene. Din perspectiva globala, este al doilea mare investitor din Romania, avem schimburi comerciale de aproximativ 2 miliarde de euro (la finalul anului trecut) si sunt interesati sa isi creasca expunerile si activitatile in Romania.

La unele proiecte putem estima termenul, dar altele sunt cu "open end". In cazul unei structuri de tipul Sillicon Valey, lucrurile evolueaza, nu este similar unui parc industrial unde ai tras doua tevi si ai asflatat. Are si astfel de componente, dar are si zone evolutive.

Despre reindustrializarea privata a Romaniei

Sintagma "reindustrializarea privata a Romania"a fost folosita de mai multi membri ai actualului cabinet. Noi suntem mai bine pozitionati decat Marea Britanie pentru ca am taiat mare parte, dar nu chiar tot. Statul nu isi mai poate permite sa construiasca combinate, dar are parghii sa fie un facilitator pentru mediul privat local si extern, pentru a construi combinate.
Parteneriatul public privat va avea 3 componente: antreprenori romani, stat si investitori straini. Noi incercam sa stimulam antreprenori romani, sa intre in acest proiect. Aceste parghii nu se rezuma doar la subventii sau ajutoare de stat. Cand mediul privat o sa inteleaga ca fara sa lucreze statul cu privatul, nici privatul nu are sanse mari sa dezvolte.

Capital uman: Stat versus privat

Pe partea de capital uman, nu suntem fericiti nici cum trateaza mediul privat statul. Cand se vinde o idee, un concept, o licitatie, mediul privat ii aduce pe cei mai destepti. Cand se desfasoara proiectul, vin cu mana a doua, a treia, a patra. Angajatii de la stat sunt mai bine pregatiti decat apar in mediul public. Cand veti interactia cu ei si va fi un transfer reciproc de respect, imi veti da dreptate. Si statul si privatul ar trebui sa se pozitioneze in mod corect si sa realizezeca daca ei vin cu acelasi truc, nu ar trebui sa se astepte la altceva.

Masuri pentru antreprenori

Modificari de ansamblu si arhitectura la nivel fiscal nu se vor produce in urmatoarele 6 ani. Modificarile mici s-au realizat tocmai in scopul stimularii mediului de business. Incercam sa mentinem aceste mix de ingrediente care ofera macro stabilitate dar si sa crestem.

Frana fundamentala nu este la nivel de finscalitate. Daca ai oportunitati si ancore de competitivitate, nu stam fenomenal de prost la capitalul fiscalitate. Nu asta este ancora de a atrage sau mentine investitori. Avem sansa sa nu fi facut miscari gresite fabuloase in trecut, desi nici nu am capitalizat pe oportunitati. Avem sansa de a intra pe traiectorie de crestere si trebuie sa ne ajutam reciproc.

Si noul Guvern mediul de afaceri are un cuvant de spus, pentru ca atat legea IMM-urilor, cat si polii de crestere nu sunt idei personale. Acest Consiliu Consultativ va da un comunicat in cateva zile. De cand noul Guvern a intrat in paine, s-au facut foarte multe lucruri. Guvernul a luat foarte multe idei din mediul de business si acum le-a implementat.

Din punctul de vedere al mediului de afaceri, noi credem ca mediul privat antreprenorial roman nu a avut sansa de exprimare in trecut. Ideiile de genul ca antreprenorii romani sunt mai prost pregatiti dect cei din afara sunt gresite, pentru ca investitorii de afara sunt ajutati de arhitectura de afaceri. Noi lucram acum ca mediul de afaceri sa concureze de la egal la egal cu cel din afara.

Citeste aici cele mai importante declaratii de la M&A Outlook 2012

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Piețe de capital »



Setari Cookie-uri