După ce au adus magazinele Froo în România, polonezii de la Zabka fac spectacol la bursă

Sursǎ foto: Instagram / Froo

După ce au adus magazinele Froo în România, polonezii de la Zabka fac spectacol la bursă

Debutul la bursă al retailerului polonez Żabka, care deține brandul de magazine de proximitate Froo, reprezintă al patrulea cel mai mare IPO din Europa în 2025, ocupând aceeași poziție în portofoliul din istoria Bursei din Varșovia, arată analiștii XTB, companie de tranzacționare pe bursele internaționale. Froo plănuiește să deschidă în România circa 50 de magazine până la finalul anului și aproape 4.000 în viitor.

Żabka va lista pe Bursa din Polonia acțiuni în valoare de aproximativ 1,39 miliarde de euro (conform prețului de emisiune de 4,67 euro), iar includerea opțiunii greenshoe urcă valoarea la 1,61 miliarde de euro. Având în vedere acest preț, compania va fi evaluată pe bursă la 4,67 miliarde de euro, ceea ce va însemna că Żabka va deveni a 11-a cea mai mare companie listată pe bursa poloneză.

Żabka a început o fază de testare pe piața din România, unde intenționează să lanseze aproximativ 50 de magazine până la sfârșitul acestui an. Peste 20 de magazine sunt deja operaționale.

România, fiind a treia cea mai populată țară din Europa Centrală și de Est, atrage atenția datorită potențialului său de piață. Compania estimează piața direct adresabilă (DAM) a României la aproximativ de 9,35 miliarde de euro, preconizând o creștere a acesteia de 7% între 2023 și 2028.

Alegerea României nu este întâmplătoare, fiind caracterizată de o piață fragmentată a produselor alimentare, unde până la 33% din vânzări sunt realizate prin canale comerciale tradiționale (prin comparație, în Polonia, procentul este de aproximativ 15%). Segmentul magazinelor moderne de proximitate reprezintă, în prezent, doar 5% din piață, dar înregistrează o creștere dinamică, punctează analiștii XTB.

Żabka vede în România o oportunitate, drept urmare, vizează înființarea unui lanț de aproximativ 4.000 de magazine. Totuși, deciziile privind ritmul de extindere pe piața românească vor fi adoptate după prima jumătate a anului 2025, ceea ce va permite o analiză aprofundată a rezultatelor etapei de testare și de adaptare a strategiei la condițiile locale.

Żabka - lider în rândul magazinelor de proximitate din Polonia

Piața poloneză de vânzare cu amănuntul pe segmentul alimentar rămâne sub presiunea „războiului prețurilor" purtat de principalii discounteri care operează în țară.

Lupta pentru clienți, grav slăbită de inflația puternică din țară, împreună cu un mediu cu rate ridicate ale dobânzilor, au erodat marjele principalelor companii care operează pe piața poloneză.

În plus, apare și întrebarea dacă piața de retail își va păstra evaluarea și dacă sentimentul zdruncinat al investitorilor va avea impact asupra IPO-ului Żabka.

De altfel, activitatea Żabka se concentrează pe o tipologie de client și un model de cumpărături ușor diferite. Magazinele Żabka se încadrează, în primul rând, în așa-numitul segment al magazinelor „de proximitate", oferind clienților confortul pe care îl caută atunci când face cumpărături (aproape de casă și program de funcționare generos), în schimbul unor prețuri mai ridicate la produse.

Conform datelor publicate de companie, 76% dintre clienții săi achiziționează produse pentru consum în aceeași zi. Acest lucru face clienții Żabka mai puțin sensibili la creșterea prețurilor, ceea ce a permis companiei să-și îmbunătățească atât veniturile, cât și marjele de profit în ultimele șase luni, explică analiștii XTB.

IPO-ul Żabka este al patrulea cel mai mare din Europa în acest an și al patrulea cel mai mare din istoria Bursei din Varșovia. Astfel, Polonia va fi pe radarul fondurilor din întreaga lume, iar întrebarea este cum va profita de acest impuls.

Personalizate pentru tine