Patru asociatii care lupta pentru legarea Moldovei de restul tarii prin autostrazi au trimis luni cereri oficiale prin care solicita Guvernului si Ministerului Transporturilor informatii despre stadiul proiectului Autostrazii Moldovei, potrivit G4Media.

Cele patru asociatii (Miscarea pentru Dezvoltarea Moldovei, Impreuna pentru A8, Moldova vrea Autostrada si Pro Infrastructura) cer informatii si documente lamuritoare cu privire la punerea in aplicare a Legii 291/2018, numita si Legea Autostrazii Unirii, votata in Parlament la sfarsitul anului trecut.

Acesta este primul pas pe care asociatiile mentionate il fac in intentia de a actiona in judecata Guvernului Romaniei pentru nerespectarea Legii privitoare la construirea acestui obiectiv esential de investitii pentru regiunea Moldovei, potrivit comunicatului citat.

Scrisoarea integrala adresata Guvernului de cele patru asociatii:

In temeiului liberului acces la informatie, precum si a prevederilor legale privind transparenta decizionala, va solicitam documente asupra modului cum a inteles Guvernul Romaniei sa aplice prevederile Legii nr. 291, publicata in Monitorul Oficial la data de 2 decembrie 2018.

Comisia Europeana a amendat 5...
Citeste si: Amenzi uriase incasate de banci de la CE pentru manipularea cursului

Conform acestei Legi (articolul 2), obiectivul de investitii Autostrada Ungheni-Iasi-Targu Mures se finanteaza de la Bugetul de Stat, prin Bugetul Ministerului Transporturilor, din credite externe si din fonduri europene nerambursabile si/sau prin parteneriat public-privat.

In aceeasi Lege, la articolul 4 se prevede obligatia Ministerului Transporturilor de a demara in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a legii respective (2 decembrie 2018), procedurile necesare pentru realizarea obiectivului de investitii Autostrada A8 Ungheni-Iasi-Targu Mures.

Va rugam sa observati ca pana la aceasta data, in afara faptului ca s-a aprobat un proiect privitor la lansarea unui parteneriat public-privat, atat Guvernul Romaniei, cat si Ministerul Transporturilor nu au mai comunicat niciun fel de act cu privire la modul cum inteleg sa aplice prevederile Legii 291/2018.

Atragem atentia ca, prin HG nr 907/29 noiembrie 2016, s-au stabilit expres etapele de elaborare si continutul cadru al documentatiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investitii finantate din fonduri publice.

Liviu Dragnea anunta noi...
Citeste si: Liviu Dragnea anunta noi masuri pentru "Prima Casa"

In consecinta, va solicitam urmatoarele:

1. Sa ne transmiteti documente dupa cum urmeaza:
· Nota conceptuala. Nota conceptuala este documentatia intocmita de beneficiarul investitiei in scopul justificarii necesitatii si oportunitatii realizarii unui obiectiv de investitii. Prin nota conceptuala se evidentiaza datele preliminare necesare obiectivului de investitii propus si se prezinta informatii cu privire la estimarea suportabilitatii investitiei publice.
· Tema de proiectare.
· Studiul de prefezabilitate.
· Studiul de fezabilitate sau documentatia de avizare a lucrarilor de interventii, dupa caz.
· Proiect pentru autorizarea lucrarilor.
· Proiect de executie.

2. Daca documentele cerute de noi sunt in diferite stadii de elaborare (sau in procedura de atribuire a contractelor care au ca obiect elaborarea lor), va solicitam sa ne transmiteti calendarul executarii acestor documente si sumele estimate pentru fiecare in parte, astfel incat sa se aiba in vedere intregul obiectiv.

3. Va rugam, de asemenea, sa precizati numarul de kilometri al obiectivului de investitii Autostrada A8 Ungheni-Iasi-Targu Mures, deoarece la aceasta data se discuta despre doua lungimi: 311,066 de kilometri (conform studiului de fezabilitate) sau 318,8 de kilometri (conform Masterplanului General de Transport).

Comisia Europeana ameninta...
Citeste si: Comisia Europeana ameninta Romania cu "optiunea nucleara"

4. Va rugam sa specificati daca sunt, la nivelul Ministerului Transporturilor, in elaborare (sau in procedura de atribuire a contractelor care au ca obiect elaborarea) cereri de finantare vizand finantarea prin axa dedicata a Programului Operational Infrastructura Mare (POIM) a documentatiei tehnico-economice aferenta obiectivului de investitii stabilit prin Legea 291/2018.

5. Va rugam sa specificati daca la nivelul Guvernului Romaniei este cunoscut impactul dezangajarii de fonduri europene pentru perioada programatica urmatoare asupra asigurarii necesarului de finantare a autostrazii Ungheni-Iasi-Targu Mures si a celorlalte elemente de infrastructura din Masterplanul General de Transport al Romaniei, avand in vedere numarul foarte mic de solicitari de finantare din partea beneficiarului potential – CNAIR.

6. Referitor la decizia Guvernului Romaniei de a ignora constructia Autostrazii A8 prin utilizarea fondurilor europene (investitia e decontabila pana la 85% din total) pentru tronsonul de 68 de km Letcani-intersectie DN2 Soci, va rugam sa ne transmiteti documentele oficiale prin care statul roman a notificat Comisia Europeana in contextul utilizarii exclusive a Parteneriatului Public-Privat.

Consideram ca cererea noastra este perfect indreptatita si sub aspectul ca la aceasta data Guvernul Romaniei si Ministerul Transporturilor incalca prevederile Articolului 2 sus-mentionat din Legea 291/2018, pentru ca nu cunoastem nici intentia de abordare a creditelor externe, si nici a fondurilor europene nerambursabile.

De asemenea, este evident ca Ministerul Transporturilor a depasit cu mult termenul de 30 de zile prevazut de Lege, neinitiind sau nefacand public niciun document necesar pentru realizarea obiectivului.

Noi nu punem sub semnul intrebarii vointa Guvernului de a realiza obiectivul de investitii asumat prin Lege, dar consideram ca de aceasta data nu mai este in discutie vointa unei parti sau a alteia, ci este strict in discutie modul de aplicare a unei legi, cu consecintele si raspunderile care decurg in situatia in care legea este sfidata.

Cu multumiri,
Asociatia „Miscarea pentru Dezvoltarea Moldovei”,
Presedinte, Dorin Dobrincu

Asociatia „Moldova vrea Autostrada”,
Presedinte, Flavius Manea

Asociatia „Impreuna pentru A8”,
Presedinte, Ionel Apostol

Asociatia „Pro Infrastructura”,
Vicepresedinte, Ionut Ciurea

Sursa foto: Asociatia Pro Infrastructura

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Politic »



Citeste si
UE a importat mazare din Madagascar de peste 800.000 euro