La sfarsitul lui 2017, stocul de spatii comerciale moderne din afara Bucurestiului ajunsese la nivelul de 2,42 milioane de metri patrati, potrivit raportului Romania Retail Regional Cities, realizat de compania de consultanta imobiliara Cushman & Wakefield Echinox. Livrarile de anul trecut au fost la un nivel foarte scazut comparativ cu alti ani, ajungand la 70.000 de metri patrati, in orasele din afara Bucurestiului. Cu toate acestea, retailerii vor sa se extinda in pietele primare, secundare si tertiare din afara Bucurestiului. Intrebarea este: vor avea unde?

Shopping City Ramnicu Valcea, mall-ul dezvoltat de NEPI Rockcastle in orasul de pe Olt, este cel mai mare proiect care a fost livrat in 2017, cu o suprafata totala inchiriabila de 28.000 de metri patrati, potrivit analizei realizate de catre compania de consultanta imobiliara Cushman & Wakefield Echinox. NEPI Rockcastle a fost unul dintre cei mai activi dezvoltatori de anul trecut pe segmentul spatiilor comerciale, inaugurand si o extensie in suprafata de 21.000 de metri patrati a Shopping City Galati, care a crescut suprafata centrului comercial la 50.000 de metri patrati.

Tot anul trecut au fost inaugurate, in pietele din afara Bucurestiului, doua parcuri de retail, cu un total cumulat de 14.000 de metri patrati – B1 Retail Park din Bistrita (9.000 de metri patrati inchiriabili) si Prima Shops in Oradea (5.000 de metri patrati). In plus, Brasov Retail Park a fost extins cu 4.000 de metri patrati. In perioada urmatoare, lucrurile se vor schimba semnificativ in pietele din afara Bucurestiului, potrivit analizei realizate de catre Cushman & Wakefield, retailerii, atat cei existenti, cat si noi retele, vizand orasele primare, secundare si tertiare din Romania.

„Piata locala de retail este intr-o etapa de maturizare si optimizare, in care atat dezvoltatorii, cat si retailerii, analizeaza cu foarte mare atentie orasele si zonele cu potential de vanzari. Drept urmare, in urmatoarea perioada vom vedea in special extinderi ale unor proiecte performante, care isi vor intari astfel pozitia, si proiecte de convenienta in orase secundare si tertiare neacoperite sau cu o oferta subdimensionata de spatii de retail”, spune Bogdan Marcu, Partner, Retail Agency in cadrul Cushman & Wakefield Echinox.

In 2018, este de asteptat sa fie livrata, in pietele din afara Bucurestiului, o suprafata de spatii comerciale de aproximativ 196.000 de metri patrati, ceea ce va creste stocul total cu 8%. Cel mai mare proiect anuntat este Openville Timisoara, dezvoltat de Iulius Group, cu o suprafata de 47.000 de metri patrati.

Citeste si:
Cushman: Competitia pentru active imobiliare de calitate se inteteste
Cushman & Wakefield:...

Openville Timisoara, spatii comerciale

In prezent, nivelul chiriilor pe care le platesc retailerii pentru spatii de 100 de metri patrati in centrele comerciale de calitate din afara Bucurestiului variaza, in medie, intre 25 si 30 de euro pe metru patrat pe luna. In orasele primare, precum Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi sau Constanta nivelul chiriilor ”prime” solicitate este mai ridicat cu 20%-30% fata de valoarea medie. In orasele tertiare, precum Suceava, Piatra Neamt, Tirgu Mures, Sibiu, Baia Mare, Satu Mare sau Ramnicu Valcea, chiriile cerute sunt mai mic, intre 18 si 23 de euro pe metru patrat pe luna.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Imobiliare si constructii »



Citeste si
Retail 2018: proximitate, parcuri de retail si doua mall-uri noi