Pe fondul schimbarilor comportamentului diverselor generatii active in piata muncii si a nevoii angajatorilor de a veni cu tot mai multe beneficii, piata birourilor se transforma permanent, atat pe verticala, cat si pe orizontala. Daca in constructiile deja existente se lucreaza la diverse schimbari si adaptari de tendinte, dezvoltarile in curs tin cont de tot mai multe aspecte, de la mobilitate, la tehnologizare si, in final, la tranformarea spatiilor de lucru traditionale.

Trecerea de la biroul clasic la spatiul neconventional se face mult mai accelerat decat credeam. Daca pana acum proprietarii se refereau la chiriasi ca fiind clienti si vorbeau de parteneriate, in viitorul apropiat acestia vor deveni musafiri. Remarcam o trecere de la biroul clasic la spatiul neconventional, bazata pe mobilitate si tehnologie de la spatiile de lucru traditionale la cele care ofera o experienta superioara si acces la cele 3 elemente ale ecuatiei imobiliare: office, rezidential si retail. Oricine vrea sa mearga pe jos la birou si in drum sa aiba unde sa faca sport, cumparaturi sau sa inoate. Este clar ca zonele de retail, wellnes si rezidential merg impreuna cu evolutia pietei de birouri si este reteta succesului oricarui proiect. Noile generatii nu cauta proprietate, nu mai cauta doar un mediu de lucru, ci o experienta intreaga cat mai completa”, a declarat Mihai Paduroiu, Head of Advisory & Transaction Services | Office, CBRE Romania.

Un trend masiv se remarca in zona de wellness, unde se investeste foarte mult in mutarea acestui concept de sustenabilitate din sfera proprietatii in sfera utilizatorului, pentru a raspunde nevoii de a avea o experienta superioara.

Timea Henter, Senior Consultant - Office Division, Knight Frank, a punctat ca, pe langa acest trend de schimbare a conceptelor de birouri, exista si industrii care aleg inca centrele de business, dar lucreaza la transformari in interiorul locatiei.

Timea Henter

„Biroul viitorului trebuie sa fie un birou green nu doar prin marketing, ci si prin solutii si tehnologii. Si stocurile actuale trebuie sa devina birouri ale viitorului. Co-working-ul depinde foarte mult de existenta operatorilor. In momentul in care vor fi prezenti si la noi, riscul va fi preluat de operatori si nu de dezvoltatori. Este vorba de riscul de fluctuatie de chiriasi”, a explicat reprezentantul Knight Frank.

In Bucuresti, media unor astfel de spatii a fost de 1.500 - 1.700 mp, a mai spus Timea Henter.

Fenomentul co-working este extrem de interesant, mai ales ca in pietele dezvoltate efervescenta este la cote maxime.

„Asistam la o explozie in pietele mature. Daca acum 3 ani reprezentau intre intre 3 si 5% din stocul total, acum procentul se duce la 15% si se aproprie de 20% pana in 2020. Este extraordinar de mult! Este un indiciu care arata ca acest fenomen este foarte popular din multe motive. Unul din vectori este nevoia de mobilitate. In acest conditii, operatorii de astfel de spatii devin extrem de importanti pe piata de office. Simitm acelasi trend si in Romania...cu intarzierea specifica unei piete emergente. Astfel, in urmatorii ani, niciun proiect mare de birouri nu va putea supravietui fara o componenta, cat de mica, de co-working”, a mai spus Mihai Paduroiu.

Tendinta este confirmata de catre dezvoltatori. Astfel, Vlad Vela, General Manager, Werk Property Group, a explicat ca in Timisoara primesc cereri de la firme mici, care activeaza in blocuri vechi, dar vor sa se mute. „Am decis sa facem un astfel de spatiu in Timisoara, dupa ce am primit cereri. Incepem cu spatii de 2.000 mp si suntem dispusi sa crestem daca avem cerere”, a declarat acesta.

Partenerii ReContruct 2018 sunt: Genesis Property, TeraSteel. Sponsori: Digital Architect si Imobiliare.ro.

Sursa foto: Ovidiu Udrescu

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri