Piata de retail modern din Romania este tanara in comparatie cu pietele din Vestul Europei. Cu toate acestea, calitatea centrelor comerciale este la un nivel ridicat, reusind sa aduca chiriasilor venituri cel putin comparabile cu pietele mai dezvoltate din CEE. Cred ca urmatoarea faza de dezvoltare se va concentra in special pe proiecte mixte de office si rezidential, in care componenta de retail se va incadra in zona de convenienta, cu acces facil si vizite mai dese, apreciaza Bogdan Marcu, partener retail agency C&W Echinox.

In urma cu doi ani, o analiza a Cushman & Wakefield arata ca Romania se situeaza in topul tarilor europene cu cel mai nou stoc de malluri, dar si cele mai noi proiecte comerciale de pe intreg continentul, in conditiile in care peste doua treimi din centrele comerciale functionale la finalul anului 2016 fusesera livrate in ultimii 10 ani, fata de o pondere de doar 38% la nivelul Europei. Dar, "a trecut vremea" dezvoltarilor de mall-uri?

"Sunt centre comerciale in Europa de Vest care functioneaza de 30-40 ani. Cu toate acestea, consumatorul si piata evolueaza cu o viteza fara precedent, iar centrele comerciale trebuie sa se adapteze constant la noile tendinte. Cumparaturile online vor avea o pondere din ce in ce mai importanta in obisnuinta de consum si se vor transforma, odata cu tehnologia, pentru a raspunde nevoilor consumatorilor", spune Bogdan Marcu (foto).

Deocamdata, concurenta puternica dintre centrele comerciale existente in Bucuresti incurajeaza dezvoltatorii de spatii de retail sa inceapa proiecte in orasele marii si medii din Romania, sau sa-si extinda prezenta in acele locatii, cu toate ca in Capitala inca exista loc pentru noi proiecte comerciale, arata luni, de asemenea, o alta companie de consultanta imobiliara.

"Daca ne referim la proiecte importante, consider ca zona de Nord-Vest si zona centrala ar mai putea sustine dezvoltari in Bucuresti. In rest vom vedea proiecte de convenienta care isi pot face locul in mai multe zone din Bucuresti pentru a completa oferta existenta", arata Bogdan Marcu.

Pana atunci, "avand in vedere ca online-ul inregistreaza cresteri semnificative in fiecare an, centrele comerciale au inceput deja sa isi diversifice oferta cu mai multe optiuni de petrecere a timpului liber si pe segementele de food & beverages", conchide analistul Cushman & Wakefield.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri