Pentru a scapa de problema lipsei infrastructurii de transport si pentru a reduce timpul de livrare, exista un interes sporit din partea unor noi investitori si dezvoltatori imobiliari de a ridica proiecte industriale moderne supraetajate, in premiera, in interiorul orasului Bucuresti.

Lipsa infrastructurii a determinat, in ultimii ani, companiile mari, prezente in tara noastra, sa aiba mai multe spatii de depozitare decat poate ar fi normal, ceea ce a generat costuri mai mari de logistica, potrivit reprezentantilor JLL Romania. In acest sens, asa-zisele proiectele de in-city logistics au fost astfel gandite tocmai pentru eficientizarea operatiunilor de last mile delivery, adica ultimul pas din lantul livrarii produsului catre un client, iar 2020 va aduce in Capitala mai multe proiecte logistice de acest tip, inclusiv pe verticala, mai spun consultantii citati pentru wall-street.ro.

"Este un pas firesc, dat de cresterea comenzilor on-line si modelul este implementat cu succes in lume. Principiul din spate este operarea unor depozite mici in orasele mari unde sa se concentreze comenzile pentru acea zona si livra cat mai rapid clientului final. Costul depozitului este pus in balanta cu costurile de transport mai mici si o calitate superioara a serviciilor oferite catre clienti", spune Viorel Opait, business developer director JLL Romania.

De exemplu, "un retailer poate avea stocuri de anumite produse permanent si astfel livra mult mai rapid catre client. Alt avantaj este si consolidarea transporturilor si implicit foslosirea unor metode mai eficiente de distributie".

Proiectele in-city logistics s-au dezvoltat de la nevoia pietei de e-commerce

In general, "proiectele de tip in-city logistics se adreseaza retailerilor cu componenta mare online, precum eMag, IKEA sau cei de food. Ele s-au dezvoltat pornind de la nevoia pietei de e-commerce, insa conceptul poate fi folosit cu succes si de alte companii. De exemplu o firma de papetarie sau piese auto cu multi clienti intr-o anumita zona, poate avea beneficii folosind un astfel de spatiu pentru ca livrarea mai rapida fata de concurenta ar fi un avantaj important", mai spune Viorel Opait.

Citeste si:
De ce nu apare Moldova pe radarul dezvoltatorilor de spatii logistice
Dunwell: Lipsa...

Astfel, "un trend pe care l-am remarcat inca de anul trecut, este interesul crescut al dezvoltatorilor pentru a atrage clienti cu suprafete mai mici, insa care au potential puternic de crestere. Acesti clienti, cei mai multi localizati astazi in spatii din foste platforme industriale, vor fi nevoiti sa migreze catre spatii industriale moderne pentru a oferi angajatilor conditii mai bune de lucru, dar si de a fi in conformitate cu reglementarile mai stricte legate de securitate la incendiu", adauga Costin Banica, head of industrial department JLL Romania.

In acest sens, "exista un interes sporit din partea unor noi investitori de a dezvolta proiecte industriale moderne in interiorul orasului Bucuresti. Vorbim atat de proiecte care ofera posibilitatea inchireirii de unitati mici, de 800-1.500 mp, cat si de unitati mari, in cladiri industriale pe mai multe etaje", a mai spus Costin Banica, head of industrial department JLL Romania.

In opinia sa, "acest gen de cladiri este luat in considerare in zonele in care pretul terenului este ridicat si o dezvoltare industriala nu ar aduce randamentul asteptat de investitori. Suntem de parere ca 2020 va duce in Romania primele proiecte industriale dezvoltate pe mai multe etaje".

Anul trecut, stocul de spatii industriale modern a depasit 4,3 milioane de metri patrati, reprezentand dublu fata de volumul inregistrat in 2015. Volumul spatiilor industriale si logistice inchiriate in Romania in 2019 a totalizat aproape 476.000 de metri patrati, valoare comparabila cu 2018, cand au fost inregistrate in total tranzactii de 514.000 de metri patrati.

Citeste si:
Cum vede P3 "batalia" dintre Est si Vest pe infrastructura si costuri
Sinziana Pardhan, P3 Logistic...

Bucurestiul a atras cea mai mare parte din cererea de spatii industriale si logistice din tara, respectiv aproape 76% (aproximativ 360.000 metri patrati), acesta fiind urmat de Slatina, cu 13% din cerere (62.000 de metri patrati tranzactionati). JLL Romania arata ca a realizat cea mai mare tranzactie, respectiv inchirierea a aproape 72.000 metri patrati de catre retailerul Profi in CTP Bucharest West.

Alte tranzactii in care JLL Romania a fost implicata in 2019 au fost: inchirierea a 16.000 de metri patrati de catre Urgen Cargus in P3 Bucharest A1 Park, si inchirierea a 8.400 de metri patrati de catre Marelvi Impex in parcul MLP Bucharest West. De mentionat, ca din totalul spatiilor inchiriate la nivel national anul trecut, peste 150.000 metri patrati (aproximativ 32%) au facut obiectul unor tranzactii inchise direct de catre proprietar si chirias.

Sursa foto: GaudiLab / Shutterstock

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Imobiliare si constructii »




Ascultă primul podcast de FinTech și digital banking din piață.

Citeste si
Lensa.ro a deschis un showroom de optica la Timisoara