Modul în care se va face revenirea la birou va fi esențial pentru sănătatea și bunăstarea angajaților, dar și pentru încrederea pe care aceștia o au în angajator și proprietarul clădirii în care lucrează. Pe termen scurt, birourile ar putea fi utilizate prin rotație, astfel încât activitatea la distanță să poată fi susținută și aplicată de mai multe companii în viitor, acest mod de lucru putând fi folosit și ca strategie pentru transformarea spațiului de lucru, potrivit CBRE.

"Segmentul de birouri din industria de real estate reacționează cu multă responsabilitate în diminuarea oricăror riscuri atunci când planifică reîntoarcerea la birou. Este un moment în care abordarea pragmatică și în faze a reîntoarcerii face posibilă distanțarea fizică prin măsuri de relocare a mobilierului existent, iar densitatea va scădea în mod implicit. În cazul birourilor noi și al strategiilor de real estate care acum se construiesc, se are în vedere o creștere a suprafeței dedicate unei persoane cu aproximativ 20%, respectiv de la 10 la 12 mp per angajat în medie", spune Răzvan Iorgu (foto), managing director al companiei de consultanță imobiliară CBRE.

De asemenea, reprezentantul CBRE subliniază că o parte dintre companii vor modifica politică de utilizare a spațiului din "flexible cu locuri nealocate" în birouri fixe pe care le vor utiliza un număr fix de persoane care se vor organiza să vină la birou în ture sau schimburi prestabilite.

Companiile se vor uita mult mai atent la fiecare aspect cu impact direct pentru anagajat, oferindu-le acestora confortul unui mediu sigur în ceea ce privește spațiul de birouri. Pe termen mediu, cererea de spații pentru extinderi va crește odată cu revenirea tuturor angajaților la birou.

Răzvan Iorgu

Citeste si:
Un nou restaurant se deschide în București: unde se află acesta
Un nou restaurant se deschide...

În opinia sa, mediul de business ar avea nevoie de măsuri de redresare economică de tip V care să faciliteze întoarcerea la muncă a cât mai multor angajați, inclusiv prin redeschiderea tuturor formatelor comerciale.

Toți proprietarii și agenții economici sunt pregătiți să activeze în noul context creat de Covid-19, având toate plasele de siguranță stabilite

Răzvan Iorgu

Astfel, "dacă relațiile contractuale directe dintre proprietari și chiriași țin de raportul lor intern, iar autoritățile creează cadrul în care aceste contracte sunt active și statul poate acordă facilități ambelor părți pentru a le proteja în timpul fluctuațiilor economice, tot statul este cel care stabilește condițiile de redeschidere a diverselor sectoare economice, iar aici mediul privat a reclamat deja o lipsa de claritate și perspectiva în măsuri care au venit întârziat și în forme incomplete", susține Răzvan Iorgu.

Citeste si:
În 2022, companiile din FMCG vor ocupa 1,4 mil. mp de spații logistice
În 2022, companiile din FMCG...

IMM-urile, interesate de a se transfera integral către spații flexibile

"În acest moment, majoritatea chiriașilor analizează anumite componente flexibile în interiorul propriei strategii, pe baza situațiilor în care se află acum. Orientarea către noi soluții cu alternative în spații flexibile, precum Regus, Spaces și altele similare, este luată în calcul de unele companii cu echipe mari, pentru a avea în portofoliul lor extra opțiuni pentru cei care performează bine lucrând remote și pentru nevoia imediată de spațiu în contextul pandemiei", mai spune reprezentantul CBRE.

Recent, însă, el arată că sunt și companii mici și medii (10-50 persoane) care compară situația lor actuală cu opțiunea de se transferă integral către spații flexibile. "În asemenea decizii, factorii importanți sunt specificul industriei din care fac parte, nevoia de reprezentativitate, considerentele financiare și detaliile care țin de flexibilitatea contractuală", conchide Răzvan Iorgu.

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:

Setari Cookie-uri