Sharing economy, în criză: nimeni nu mai are nevoie de WeWork, toată lumea are acum piscină

Dacă serviciul de mesagerie pentru companii Slack și, respectiv, cel de conferințe video Zoom beneficiază din plin de pandemia de Covid-19, deoarece facilitează interacțiunea între oameni în pofida distanței, noul coronavirus însă este sinonim cu dezastrul pentru platforma de închirieri de apartamente Airbnb, operatorul de birouri flexibile WeWork și compania de ride-sharing Uber, scrie presa internațională.

Așa-zisa sharing economy, promovată de companii precum Airbnb, WeWork sau Uber, pare să constituie cel mai mare pierzător al acestei crize, cauzată de măsurile cu privire la distanțarea socială impuse de pandemia de coronavirus. Potrivit unui studiu realizat de către firma de consultanță PwC, volumul global de business generat de sharing economy urma să ajungă la 335 miliarde de dolari până în 2025, o majorare de peste 20 de ori în zece ani, de la 15 miliarde de dolari în 2015.

Însă, cel mai probabil, pandemia va încetini considerabil această dezvoltare, întrucât, în prezent, aproape nimeni nu mai are nevoie de apartamente de închiriat, spații de birouri și transport de tip taxi.

Majoritatea oamenilor din întreaga lume se pregătesc pentru o vacanță petrecută acasă din cauza pandemiei, fără grătare cu prietenii, evenimente sportive, festivaluri de muzică sau excursii pe distanțe lungi. Dar, cu temperaturi în creștere și piscine închise, căldura de pe timpul verii va fi dificil de suportat.

Ca urmare, mulți au apelat la Amazon pentru soluții. Potrivit portalului american Vox, căutările de cuvinte cheie pentru "seturi de badminton" și "piscină gonflabilă" au crescut cu 7.060%, respectiv cu 1.404%, la jumătatea lunii mai, comparativ cu aceeași perioadă de anul trecut. Acestea din urmă, cel puțin, au fost la fel foarte populare și în rândul celor care nu au "curte".

Citeste si:
Julien Ducarroz, Orange: Apar modele noi de afaceri. De unde vin banii
Julien Ducarroz, Orange: Apar...

Totodată, la începutul lunii martie, fondatorii start-up-ului american Swimply, pentru închiriere de piscine, pe modelul Airbnb, spun că aproximativ 20% din cei 3.300 de proprietari de piscine din portofoliul companiei au întrerupt rezervările, iar firma a fost nevoită să amâne o rundă de finanțare "destul de semnificativă" pe care intenționa să o închidă înainte de startul acestei veri. Distanțarea socială și regulile stricte de igienă au dus compania, fondată în 2017, spre faliment, la fel precum mulți alți jucători din sharing economy.

Cum supraviețuiesc Airbnb, Uber și WeWork

Airbnb se așteaptă, în acest an, la o înjumătățire a veniturilor din închirieri, comparativ cu 2019, iar ca urmare, platforma a decis să reducă semnificativ din numărul de angajați, în contextul în care pandemia de coronavirus va schimba modelul de business pe termen lung - chiar dacă oamenii vor începe să plece din nou în călătorii în perioada următoare.

Îngrijorări sunt și în cazul WeWork. De la eșecul listarii din septembrie anul trecut și injecția de capital anulată de către cel mai mare investitor, Softbank, operatorul de birouri flexibile se afla deja într-o criză existențială. Acum, în plus, trebuie să facă față pierderilor cauzate de lipsa chiriașilor, în urma restricțiilor, și să-și amenajeze spațiile de birouri astfel încât să respecte măsurile de distanțare socială. WeWork însă se teme mai mult că mulți dintre clienții săi s-au obișnuit atât de mult cu munca de acasă încât nu se vor mai întoarce.

Și compania de ride-sharing Uber? Pierderile din primul trimestru au crescut cu aproximativ 190%, la 2,9 miliarde de dolari, deși veniturile companiei au urcat cu 14% în aceeași perioadă, până la 3,5 miliarde de dolari. Acest lucru s-a datorat în principal creșterii puternice a serviciului de livrare de mâncare Uber Eats, care a devenit foarte popular în perioada lucrului de acasă. Dar concurența pe piață rămâne acerbă: preluarea competitorului Grubhub a eșuat în urmă trei săptămâni, iar compania britanico-olandeză Just Eat Takeaway este gata să plătească mai mult decât voia Uber.

Citeste si:
Uber intră pe piața din Constanţa
Uber intră pe piața din...

Strategia unor start-up-uri consacrate precum Airbnb, WeWork și Uber este să crească rapid pe multe piețe și, la final, când concurența este eliminată, prețurile sunt majorate și se obțin profituri. Însă, noul coronavirus s-ar putea să fie pentru acestea un hop mult prea mare.

Sursa foto: zoff / Shutterstock

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »



Citește și
OMS raportează un record al infectărilor înregistrate la nivel global într-o zi
Setari Cookie-uri