Dacă românii nu au mai mers la magazine în pandemie, magazinele au venit la ei

Pe timp de pandemie, magazinele din România au vândut mai puțin, românii adesea preferând varianta online a acestora. Pentru a rezista, magazinele de proximitate au revenit în atenție, iar patronii au început astfel să își mute afacerile mai aproape de clienți, pentru a scurta timpul necesar deplasării acestora. Care sunt celelalte schimbări pe care le vom vedea la magazine din cauza pandemiei COVID-19?

Pandemia continuă și zvonurile despre un posibil nou lockdown nu sună bine pentru nicio industrie, cu atât mai mult pentru proprietarii și chiriașii de spații comerciale. Și totuși, unii jucători au trecut peste obstacolele cauzate de pandemia de coronavirus și au continuat dezvoltarea și închirierea de noi spații.

“Pe scurt, 2020 a fost un an cu totul particular și imprevizibil, inclusiv pentru piața de retail. Dacă pentru anumiți retaileri, 2020 a adus amânări ale termenelor de deschidere pentru anumite magazine, anularea contractelor de închiriere sau focus pe optimizarea costurilor, pentru alți retaileri, același an a însemnat o perioadă cu oportunități. Astfel, businessuri locale de food & beverage, supermarketurile, DIY, magazinele de electronice sau retailerii din industria de medicamente, precum și cei din sport și fashion, au semnat chiar și în 2020 contracte pentru închirierea de noi spații comerciale” , a declarat pentru wall-street.ro, Cristina Toros, Senior Consultant, Retail Agency, CBRE România.

Potrivit reprezentantei CBRE România, vânzările operatorilor existenți au suferit încă din primul trimestru al anului și s-au înregistrat scăderi de până la 30% din cifra de afaceri comparativ cu anul trecut. “Creșterile înregistrate în mediul online nu au acoperit în întregime pierderile cauzate de perioada de lockdown sau de contextul general al acestei pandemii, însă au susținut un trend ascendant al vânzărilor și au contribuit la loializarea consumatorilor. După redeschiderea magazinelor, având în vedere restricțiile și măsurile adoptate, vânzările au fost sub nivelul înregistrat în perioada similară a anului trecut”, a explicat Toros.

În ceea ce privește activitatea de închiriere de spații de retail, am remarcat o durata mai mare a tranzacțiilor de leasing.

Citeste si:
Se interzic terasele din fața clădirilor istorice deteriorate în...
Se interzic terasele din fața...

Cristina Toros, Senior Consultant, Retail Agency, CBRE România

Toros consideră o că vânzările retailerilor au scăzut cu 20%-30%, dar s-au redresat discret în trimestrul al patrulea datorită perioadei de sărbători și a vânzărilor din timpul Black Friday, care au venit să acopere o parte din pierderi. Cu toate acestea, au fost și anumite categorii de magazine care au înregistrat creșteri de 30-40% în 2020.

Stradal, centru comercial sau omnichannel?

În contextul actual, accesul în magazine direct din exterior, fără tranzitarea spațiilor comune închise, a făcut în mod clar diferența în alegerile consumatorilor de a achiziționa orice fel de produse.

“Am observat o dezvoltare pe zona de food & beverage în spațiile stradale, dar și a altor concepte. Dezvoltarea de proiecte mixed - use cu componentă rezidențială a adus un avantaj chiriașilor care nu au depins doar de clienții din clădirile de birouri. Acest tip de proiecte intră în planurile dezvoltatorilor și pentru anul 2021. La modul general, parcurile de retail au avut cea mai bună evoluție și ne așteptăm să vedem mai multe astfel de proiecte dezvoltate în special în zonele încă neacoperite”, a declarat Toros.

Citeste si:
Investiție de 6 mil. euro în Cluj Senior Village, un proiect...
Investiție de 6 milioane de...

Anul acesta a însemnat o schimbare de mentalitate, în special a antreprenorilor pe zona de spații comerciale. “Aceștia au început să-și ducă afacerile cât mai aproape de clientul final. E vorba în special de afacerile de tipul magazinelor de proximitate, a birourilor și a micilor spații de prestări servicii, patronii cărora au ales astfel să scurteze durata necesară clientului pentru a se deplasa”, a declarat, Cătălin Priscorniță, CEO, agenția imobiliară Blitz.

Potrivit acestuia, tendința a venit pe fondul restricțiilor, care au impus scurtarea și eficientizarea deplasărilor în afara domiciliului, pentru a diminua riscul expunerii. Antreprenorii au început să se orienteze spre spațiile comerciale din zonele rezidențiale, atât în cartierele mai noi, cât și în cele vechi, din zone cu vad pietonal asigurat și clientelă preponderent dintre locuitorii din vecinătate.

“Au fost căutate astfel spațiile de la parterul blocurilor, apartamentele transformate, cât și spațiile comerciale dedicate, cu posibilități de compartimentare și de adaptare la dimensiuni mai reduse. Cu toate acestea, piața chiriilor de spații comerciale a rămas afectată, trimestrul 3 totalizând o scădere de aproximativ 11% la nivel de cereri față de perioada similară a anului trecut. Estimăm că aceste schimbări, cât și influența crescândă a retailului online, vor duce pe termen mediu la o regândire din partea proprietarilor a spațiilor ca și destinație și compartimentare, pentru a le readuce în circuitul comercial”, a explicat Priscorniță.

Potrivit Cristinei Toros, Senior Consultant, Retail Agency, CBRE România, în viitor, se va pune foarte mult preț pe concepte cât mai aerisite și cu o accesibilitate simplificată.

Citeste si:
Care va fi programul mall-urilor pentru Paște 2021
Care va fi programul...

“Retailul evoluează către omnichannel, este un proces mult mai complex care înseamnă o creștere pe sectorul online însă nu se rezumă doar la acest lucru. Business-urile dominante de retail vor fi cele care vor înțelege ca o abordare de tipul omnichannel și o alocare de resurse către mai multe canale de vânzare vor fi decisive în anii următori. Spațiile comerciale și cele logistice vor fi tot mai importante în strategia de dezvoltare a retailerilor și în optimizarea procesului de vanzare”, a explicat Toros.

Discuțiile pozitive cu privire la apariția unui vaccin ar putea detensiona reacțiile de evitare a zonelor închise din partea consumatorilor și a restricțiilor impuse. “Efectele unui nou lockdown ar putea fi majore pentru toți operatorii comerciali, însă pentru siguranța oamenilor se vor aplica restricții pentru minimizarea riscurilor de infectare. Pentru începutul anului 2021, nu avem o prezumție pozitivă și la nivel de vânzări. Ne așteptăm la o perioadă de recalibrare pentru retaileri și de refacere a veniturilor pentru consumatori”, a concluzionat Toros.

Citește și: Din ce în ce mai puțini români în mall-uri

Sursa foto: Pixabay

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »



Setari Cookie-uri