Există estimări că întoarcerea la birouri ar putea avea loc în a doua parte a anului. Doar că nimic nu va mai fi la fel, nici măcar birourile la care ne vom întoarce. În funcție de amploare, modificarea birourilor ar putea dura între 1 și 6 luni. Care sunt costurile și cum vor arăta birourile post-pandemie?

Clădirile de birouri au fost deschise pe toată perioada pandemiei declanșate în primăvara 2020 și sunt în continuare deschise și utilizabile, fiecare proprietar luând măsuri speciale de dezinfectare dar și măsuri de distanțare fizică.

“Anumite companii au luat măsuri temporare de distanțare și separare prin elemente fizice cum ar fi ecranele din plăci acrilice tip plexiglas. Altele au limitat accesul în birouri. Însă, privind spre un moment post-pandemie, spațiile dedicate birourilor vor avea ca scop să aducă împreună ce e mai bun în munca la birou cu ce e mai bun în munca de acasă”, a declarat pentru wall-street.ro, arhitect Tudor Ionescu, Head of Advisory & Transaction, Office, CBRE România.

Clădirile de birouri existente nu se vor modifica arhitectural, însă în spațiul interior al fiecărei companii, se vor găsi oportunități de upgrade arhitectural.

“În general, reîntoarcerea totală la birou depinde de controlul asupra condițiilor de siguranță și sănătate. Un grad de vaccinare mare împreună cu o scădere majoră a numărului de cazuri vor reda încrederea în siguranța revenirii într-un spațiu în care să ne putem reîntâlni pentru a lucra împreună”, a explicat Ionescu.

Potrivit acestuia, dacă aceste condiții vor fi îndeplinite în prima jumătate a anului, atunci da, vom observa o creștere a numărului celor care vor opta să revină în anumite zile la birou. Însă, transformările în modul în care fiecare dintre noi ne raportăm la procesul de a munci vor atrage schimbări ample în felul în care companiile se organizează. “Munca de acasă va rămâne printre opțiuni și acest fapt va determina o regândire arhitecturală a birourilor și una structurală a companiilor”, a explicat Ionescu.

Acesta consideră că opțiunea de a lucra de acasă, accesată de majoritatea companiilor pentru a limita contactul fizic și expunerea propriilor angajați, a condus la modificări în modul de organizare internă a companiilor, în structura lor și la modificări profunde în modul fiecărui angajat de a se raporta la ce și cum lucrează.

“Toate aceste schimbări sunt în proces de maturizare și vor fi resimtite și în momentul post vaccin, atunci când vom reduce restricțiile de apropiere în comunitate”, a subliniat Ionescu.

Reprezentanții Colliers România consideră că situația revenirii la birou depinde, în mare măsură, de maniera în care vor decurge campaniile de vaccinare în România și în alte țări dezvoltate. “Având în vedere densitatea mare de multinaționale de la noi, România va merge destul de mult în ton cu ce se întâmplă în alte țări. Altfel, la cum arată lucrurile acum, ne putem aștepta ca spre jumătatea anului să vedem o revenire ceva mai serioasă a angajaților în birouri, lucru pe care l-au semnalat și zecile de chiriași cu care am realizat un sondaj anul trecut, referitor la momentul în care ar putea avea cel puțin 50% din angajați la birou”, a explicat Silviu Pop, Head of Research în cadrul Colliers România.

La ce modificări se pot aștepta angajații la revenirea în clădirile de birouri

Potrivit arhitectului Tudor Ionescu, principalele subiecte abordate de clienții cu care CBRE România lucrează în reorganizarea birourilor sunt cele legate de siguranța muncii la birou, despre recrearea unui spațiu optim pentru procesele viitoare de a colabora și cele despre reorganizarea structurală a proceselor dintre echipe, dintre linii de business și, în final, chiar interacțiunea dintre oameni.

“Am avut șantiere scurte ca durată, cu intervenții minimale la nivel de reorganizare a mobilierului existent, cu adaugare de finisaje și elemente decorative, șantiere care nu au avut un impact asupra bugetelor, dar au schimbat considerabil aspectul birourilor. Din punct de vedere al investiției, lucrările minimale au ajuns la aproximativ 50 euro / mp pentru un șantier cu durata de 1-2 luni”, a explicat Ionescu.

Potrivit acestuia, a doua categorie de lucrări a implicat o arhitectura de transformare mai profundă, cu regândirea modurilor de a lucra și implicit a funcțiunilor pe zone. “Aici, pe parcursul a 4 – 6 luni, am reușit să reorganizăm complet spațiile de lucru și am condus proiectul spre un concept future proof. O evaluare a investiției medii pentru astfel de proiecte este în jurul a 250 euro / mp”, a declarat pentru, arhitect Tudor Ionescu.

“Un nou mod de a lucra de la birou combinat cu posibilitatea de a lucra și de acasă pot aduce suficiente argumente spre o transformare arhitecturală a spațiilor. Zone mai ample de socializare, spații pentru video conferințe, arii de relaxare, zone pentru munca de concentrare, mai multe elemente naturale – sunt câteva dintre variante arhitecturale de a construi un spațiu pentru o nouă cultură a muncii”.

arhitect Tudor Ionescu, Head of Advisory & Transaction, Office, CBRE Romania

Conștientizarea fragilității sănătății este alt factor determinant în reamenajarea birourilor, potrivit Roxanei Achim, Lead Architect & Senior Project Manager în cadrul Colliers România. Potrivit lui Achim, oamenii doresc să interacționeze, dar doresc să se simtă și în siguranță, mai ales în spațiile comune.

“În viitor accentul pe interacțiuni nontactile cu tot ceea ce definește spațiul fizic va crește. Este important ca rezultatul pandemiei să nu culmineze în ridicarea de ziduri și separări fizice între colegi și oameni în general. Spațiul fizic trebuie privit ca un organism complex unde sănătatea vine din interior, la fel ca și la oameni. Credem că accentul asupra instalațiilor inteligente va crește semnificativ, acestea reprezentând un rol crucial în susținerea unui spațiu de lucru sănătos”, a declarat Achim.

Reprezentanta Colliers a declarat că au în lucru mai multe proiecte de reamenajare în această perioadă și este cert că tot mai mulți angajatori regândesc acum structura biroului, respectiv modul în care acesta va fi folosit mai departe de către angajați, ceea ce poate însemna redefinirea spațiilor de birouri așa cum le știam înainte de izbucnirea pandemiei de Covid-19.

“Costurile totale depind foarte mult de tipul, dimensiunea și industria din care fac parte companiile. O creștere a costurilor ar putea fi considerată investiția în implementarea unor soluții smart de automatizare, care să diminueze interacțiunea tactilă cu spațiul fizic și atunci am putea vorbi aici de o creștere de 10-20% față de costul total al unei amenajări, care depinde foarte mult și de calitatea instalațiilor existente în clădire”, a explicat Achim.

Birouri ergonomice centrate pe angajat

Horațiu Didea, Managing Partner, Workspace Studio, consideră că munca remote a fost o tendință dinainte de pandemie, însă anul trecut a devenit normalitate, iar în viitor munca va fi un hibrid între munca remote și munca la birou.

“Jumătatea acestui an reprezintă un termen fezabil pentru revenirea parțială la birou și începutul anului viitor pentru o reintoarcere masivă la birou, însă în condițiile păstrării opțiunilor de muncă la distanță”, a declarat Didea.

Potrivit acestuia, viitorul aparține birourilor ergonomice, cu design care să servească interacțiunilor și schimbului de idei. “Pandemia a schimbat valorile angajaților, ei fiind mai orientați către familie, către well-being, către echilibrul muncă-viață personală. Companiile trebuie deci să asigure, dincolo de securitate sanitară, un context care să reflecte grija față de angajat”, a explicat Didea. Acesta a declarat că mulți dintre clienți au înțeles încă de anii trecuți că biroul trebuie să fie un spațiu de conectare, pentru schimb și dezvoltare de idei și creativitate, nu neapărat un loc de muncă individuală.

De aceea am văzut cum stațiile de lucru ergonomice și flexibile au înlocuit cubicle-urile monotone, cum culorile și elementele de separare au creat design plăcut vederii și șederii, cum sălile mari de conferință au fost înlocuite de spații de relaxare și colaborare mai informale, cu design de lounge sau cafeteria. Aceste direcții de redesign vor fi adoptate de tot mai multe companii care vor să își readucă angajații la birou”, a explicat Didea.

Potrivit reprezentantului Workspace Studio, vom vedea o generalizare a designului care integrează spații mai largi, o ventilare foarte bună a aerului, materiale de calitate și, bineînțeles, curățenie și sanitizare constante. “Pe de altă parte cred că numărul de separeuri va crește, dar nu neapărat sub forma unor camere închise cu pereți, ci soluții flexibile cum ar fi cabinele acustice, care se vor regăsi cu siguranță în orice proiect de amenajare. Sfârșitul anului trecut a adus vânzări record de astfel de produse și tendința se manifestă accentuat și în 2021”, a declarat Didea.

Didea consideră că datorită muncii de acasă, biroul va fi adaptat la un număr mai redus de angajați, iar suprafețele totale ale birourilor nu vor crește, în ciuda nevoii de a asigura distanțarea. “Cel puțin 30% dintre angajați vor lucra de acasă mai mult de jumătate din timp, se va implementa tot mai mult conceptul de shared desking și astfel suprafețele efective necesare vor scădea și ele cu 10-30%, cel puțin pe termen scurt și mediu”, a concluzionat Didea.

Sursa foto: Pixabay

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri