Stocul modern de retail din România a ajuns la 4,02 milioane mp la finalul primului trimestru din 2022, iar în perioada următoare se conturează ca fiind propice atât pentru parcurile de retail cât și pentru centrele comerciale, având în vedere oferta nouă și proiectele în construcție, se arată într-o analiză a companiei de consultanță imobiliară CBRE.

Potrivit sursei citate, chiar dacă la finalul anului precedent, compoziția stocului părea să se schimbe, parcurile de retail câștigând mai mult din ponderea totală, anul 2022 a debutat cu inaugurarea extinderii centrului comercial Colosseum de 16.500 mp. Ratele atribuite între cele 2 formate după primul trimestru sunt: 37% din suprafața totală a stocului modern livrat este revendicată de parcurile de retail, în timp ce restul de 63% este atribuit centrelor comerciale, dar acest raport se va schimba până la sfârșitul anului, luând în calcul numărul semnificativ de parcuri de retail în curs de finalizare.

Noile livrări înregistate de la începutul anului ajung la 19.500 mp prin combinarea suprafeței generate de extinderea centrului comercial Colosseum din București, dezvoltat de Nova Imobiliare, și suprafața Băilești Retail Park din Băilești, județul Dolj, care contribuie cu 3.000 mp construiți de dezvoltatorul local Legabris Prest.

Cele mai multe dintre proiectele aflate în dezvoltare vor fi livrate în țară, orașele regionale fiind responsabile pentru 13 din cele 17 proiecte de retail care vor fi finalizate în 2022.

Până la sfârșitul anului, se așteaptă ca aproximativ 147.000 mp să fie adăugați la stocul national modern de retail, din care 22% vor fi livrați în București, în timp ce restul de 78% vor fi livrați în țară, atât în principalele centre regionale, precum și în orașele terțiare.

Conturate în ultimii doi ani ca fiind tipul preferat de dezvoltare de retail, parcurile de retail revendică 89% din proiectele cu data de finalizare în 2022, în timp ce restul de 11% este reprezentat de centrele comerciale. Mai mult, suprafața totală care urmează a fi livrată pe formatul tradițional de retail (centru comercial) este generată de doar trei proiecte, dintre care două sunt extinderi (ale Electroputere Parc din Craiova și Mall Alba din Alba Iulia) și doar un singur proiect este nou, respectiv AFI City, dezvoltat de AFI Europe în București.

“Aceste 17 proiecte de dezvoltare de retail ale anului 2022 reprezintă un număr consistent de livrări pentru piața locală, dar este important să înțelegem că există încă o nevoie substanțială de spații de retail, dacă luăm în considerare că România înregistrează una dintre cele mai scăzute rate de neocupare din Europa (sub 3%). Și, în acest context, este important, de asemenea, să observăm un interes mai mare din partea investitorilor și a retailerilor pentru dezvoltări și operațiuni sustenabile și cu emisii zero de carbon” a explicat, într-un comunicat remis redacției, Carmen Ravon, Head al Retail Occupier CBRE pentru regiunea CEE.

În ceea ce privește formatul de retail specializat (parcuri de retail), situația se află la polul opus. Din totalul de 14 proiecte cu o suprafață închiriabilă brută combinată de circa 131.000 mp, estimate a fi livrate până la sfârșitul anului, doar trei sunt extensii ale unor proiecte deja inaugurate (Shopping Park Tulcea, Baia Mare Value Center și Roman Value Center). Celelalte 11 dezvoltări, reprezentând marea majoritate, respectiv 91% din suprafața ce urmează a fi dezvoltată ca parcuri de retail, sunt proiecte de dimensiuni mici și mari, situate cu precădere în orașe regionale.

Oraș

Proiect

Suprafață închiriabilă (mp)

Format

Dezvoltator

Alba Iulia

Alba Iulia Mall

29.000

Parc de Retail

MAS Real Estate/ Prime Kapital

București

One Cotroceni Park

15.000

Parc de Retail

One United

Satu Mare

Prima Shops

11.800

Parc de Retail

Oasis Retail Development & Consulting

Timișoara

Fun Shop Park Timisoara

10.800

Parc de Retail

Scallier

Giurgiu

Shopping Park Giurgiu

9.300

Parc de Retail

Square 7 Properties & Mitiska REIM

Turda

Funshop Park Turda

9.100

Parc de Retail

Scallier

Slatina

Shopping Park Slatina

8.600

Parc de Retail

Mitiska Reim

București

Greenfield Plaza

7.100

Parc de Retail

Impact

Iași

Family Market Bucium

7.100

Parc de Retail

Iulius Group

Iași

Family Market Miroslava

6.200

Parc de Retail

Iulius Group

București

Lemon Retail Park

6.000

Parc de Retail

Synergy Construct

Alba Iulia

Mall Alba

5.800

Centru comercial - extensie

Mall Alba

Craiova

Electroputere Parc

5.500

Centru comercial - extensie

Catinvest

București

AFI City

4.500

Centru comercial

AFI Europe

Sursa: CBRE Research, Q1 2022

2022 ar putea aduce intrarea unor branduri noi în România

Jucătorii din piața de retail se așteaptă ca România să devină o nouă piață pentru unele branduri așteptate de mai mult timp pe plan local, după intrările Primark și CyberJump, fiind anticipate lansările altor mărci importante.

“Se conturează un an remarcabil pentru retail, având în vedere numele importante care au intrat și vor intra pe piața locală, și da, putem confirma că retailerii consideră România și regiunea CEE ca fiind cele mai bune destinații pentru dezvoltarea afacerilor lor. Suntem adesea implicați în procesul lor de luare a deciziilor atunci când doresc să acceseze o nouă piață. Este un efort foarte complex și o operațiune bazată pe date care uneori durează ani de zile, realizându-se la un nivel de detaliu excepțional”, a mai spus Carmen Ravon.

România continuă să atragă retaileri internaționali, iar anul acesta vom asista la intrarea pe piață a unor nume noi și îndelung așteptate. Footlocker a lansat deja un magazin în AFI Cotroceni, în timp ce Primark și CyberJump și-au anunțat primele deschideri în București în cursul acestui an, dacă ar fi să menționăm numele cele mai sonore. Dar există o serie atractivă de alte branduri care urmează să își lanseze magazinele și care conține nume precum PokeHouse, Submarine Burger, Buddha Original, TEDI, FLO, Bath&Body works, Half Price (part of CCC group), JD Sports, sau Suwen Lingerie.

Sursa foto: Wall-Street.ro

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Adrian Ungureanu
Venit în Capitală în 2007, ca orice copil de provincie cu tolba plină de vise, primul fiind acela de a deveni comentator sportiv - următorul Cristian Țopescu - Adrian a ales să-și înceapă cariera de jurnalist scriind în presă. Deși era abia în al doilea an la Facultatea de Jurnalism , Adrian și-a găsit un loc de muncă la ziarul ” Curierul Național ”. A realizat abia la interviul de angajare că nu mai există departament de sport la ziar, dar asta...

Te-ar putea interesa și:

Setari Cookie-uri