Silvio Gazzaniga, creatorul trofeului decernat echipei care castiga Cupa Mondiala la fotbal, spune ca, dupa ce cupa Jules Rimet a fost castigata pentru a treia oara de Brazilia in 1970, ramanand in posesia acestei tari, FIFA a dorit ca noul trofeu sa fie "mai fotogenic, usor si sa arate bine la TV".

La patru decenii dupa ce a creat un trofeu care a trecut cu bine proba timpului, sculptorul Silvio Gazzaniga, in varsta de 93 de ani, a acordat un interviu pentru site-ul narrative.ly in care a vorbit despre "adevarata natura a victoriei", potrivit Mediafax. In 1970, Brazilia lui Pele a castigat Cupa Mondiala pentru a treia oara, iar trofeul urma sa ramana in posesia acestei tari sud-americane pentru totdeauna, potrivit dorintei exprimate de Jules Rimet in 1930. Acel trofeu placat cu aur, reprezentand-o pe Nike, zeita greaca a victoriei, ridicand o cupa octogonala deasupra capului, a fost numita dupa Jules Rimet, un fost presedinte al FIFA. Cupa a fost acordata Uruguay-ului in 1930. Castigata de Italia in 1934 si in 1938, cupa a ramas ascunsa intr-o cutie de pantofi pe durata celui de-Al Doilea Razboi Mondial, pentru a nu fi confiscata de nazisti.

In 1966, cupa Jules Rimet a fost furata dintr-o expozitie publica din Westminster, dar a fost recuperata de un catel curios, Pickles, care a gasit-o infasurata in ziare, la baza unui gard viu, langa locuinta stapanului sau. Trofeul a fost din nou furat in 1983, din sediul Federatiei de Fotbal din Brazilia, dar nu a mai fost recuperat niciodata. Se crede ca trofeul a fost topit si aurul a fost vandut pe piata neagra. Federatia braziliana a comandat o replica a trofeului, realizata de Eastman Kodak, din 1,8 kilograme de aur masiv.

Pentru noul trofeu, FIFA a decis in 1971 sa lanseze un concurs de proiecte de design, la care au participat 53 de propuneri, din sapte tari. Una dintre ele venea din partea unui sculptor din Milano, Silvio Gazzaniga, pe atunci in varsta de 50 de ani. Gazzaniga a crescut in timpul celui de-Al Doilea Razboi Mondial si si-a petrecut copilaria admirand bijuterii si arhitectura din Milano. A realizat prima lui medalie in adolescenta si a petrecut trei decenii realizand bijuterii si trofee pentru competitii de schi, inainte de a deveni director de creatie la atelierul milanez de design Bertoni. In acea perioada a aflat ca FIFA vrea sa realizeze un nou trofeu pentru Cupa Mondiala.

"M-am inchis in studioul meu, aflat in cartierul artistilor din Milano. Am inceput sa lucrez imediat", spune Silvio Gazzaniga. Rupt de lume vreme de o saptamana, in modestul lui atelier aflat langa Castelul Sforza, Gazzaniga, un admirator al fotbalului si fan al echipei AC Milan, era constient de povestea si semnificatia precedentului trofeu: "Cupa Jules Rimet era un exemplu perfect pentru felul in care era conceputa o cupa la sfarsitul anilor 1800. Designul meu era un bun exemplu pentru felul in care trebuia conceputa o cupa la sfarsitul anilor 1990".

"FIFA a realizat vechiul trofeu ca pe o bijuterie pretioasa. Cupa Jules Rimet era o bijuterie, dar, in 1971, FIFA devenise constienta ca se intrase in epoca televiziunii si cauta un trofeu mai fotogenic, mai usor si care sa arate bine la TV - un nou simbol, actualizat, pentru sfarsitul de secol... o sculptura pretioasa, nu o bijuterie patrata", a adaugat el.

"Am proiectat doi jucatori care isi ridica bratele intr-un moment de bucurie, de entuziasm pentru victorie. Aceste brate sustin o minge si sugereaza o miscare dinamica, exprimand puterea si duritatea din fotbal. Trofeul original creat de mine e unic, este construit din aur de 18 karate si se afla in custodie in Elvetia. Echipele castigatoare primesc o replica din metal suflat cu aur, pe care se graveaza anul respectiv", explica italianul.

Multumit de creatia sa, Gazzaniga a trimis schitele designului sau pe adresa FIFA, insa au trecut multe luni inainte sa primeasca un raspuns. "Eram mandru de designul meu si eram multumit de rezultat. Insa, sincer, nu ma asteptam la un succes atat de mare", spune sculptorul italian.
Dupa mai multe luni de suspans, a primit un mesaj de FIFA, care ii spunea ca proiectul sau a fost desemnat castigator. In comparatie cu anostele cupe argintii oferite drept trofee la cele mai multe competitii fotbalistice europene, creatia lui Gazzaniga era stralucitoare, o irezistibila reprezentare a exaltarii si bucuriei.

Modest si foarte realist, artistul italian spune ca a fost "bucuros" si "mandru", dar si putin coplesit atunci cand trofeul lui a fost aratat pentru prima data publicului larg, la Cupa Mondiala din 1974. "Prima decernare a insemnat totul pentru mine", spune Silvio Gazzaniga, vorbind despre momentul in care capitanul de atunci al echipei vest-germane, Franz Beckenbauer, a ridicat trofeul deasupra capului. Sculptorul a fost totusi deosebit de emotionat si atunci cand tara lui natala, Italia, a castigat Cupa Mondiala la fotbal in 1982 si in 2006. De atunci, trofeul a fost ridicat de unii dintre cei mai mari jucatori de fotbal, precum Maradona si Zidane.

In prezent, regulamentul FIFA stipuleaza ca trofeul creat de Silvio Gazzaniga - inalt de 36,8 centimetri, realizat din aur de 18 carate - nu poate fi luat de nicio tara. La fiecare patru ani, castigatorii Cupei Mondiale primesc o copie a trofeului, care sa le aduca aminte de victoria lor, in timp ce trofeul original ramane permanent in custodie in Elvetia. Realizarea trofeului Cupei Mondiale a impulsionat cariera lui Silvio Gazzaniga: de atunci, artistul a creat si alte trofee fotbalistice cunoscute, precum Cupa UEFA, Supercupa Europei si Cupa Africii pe Natiuni.

Citeste si:
    Abonează-te pe

    Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

    Despre autor
    Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

    Te-ar putea interesa și:



    Mai multe articole din secțiunea Social »



    Setari Cookie-uri