Modificarile fiscale adoptate in ultimii doi ani in Romania au lovit puternic organizatiile non-profit. Tot mai putine firme au directionat 20% din impozitul pe profit catre sectorul neguvernamental, pe de o parte din cauza faptului ca legislatia nu le mai permite, dar si din cauza confuziei create de numeroasele schimbari si discutii pe tema. In consecinta, in 2017, doar jumatate din firmele care platesc impozit pe profit au utilizat facilitatea fiscala, desi nu implica nici un cost pentru companie. In plus, microintreprinderile pot directiona suma catre un numar extrem de mic de ONG-uri.

Concret, reprezentante organizatiei Daruieste Viata, Carmen Uscatu, sustine ca organizatia pierde, anul acesta, aproximativ 500.000 de euro din cauza schimbarilor legislative.

“Anul trecut, peste 1.300 de companii ne-au sponsorizat. Anul acesta, 46% dintre acestea nu mi pot sa ne dea bani, iar suma cumulata pe care o pierdem este de aproximativ 500.000 de euro”, a declarat Carmen Uscatu.

Cu acesti bani, spune Carmen Uscatu, s-ar fi putut reface Sectia de Oncologie a Spitalului de copii Sfanta Maria din Iasi, singurul de acest gen din toata regiunea Modovei, care ofera bolnavilor de cancer conditii inumane de tratament.

Noul prag pentru microintreprinderi scoate din joc multe firme

Pana la finalul lui 2016, totul a functionat normal. Firmele cu cifra de afaceri anuala de peste 100.000 de euro erau supuse impozitului pe profit, din care puteau directiona catre ONG-uri 20%.

Citeste si:
Florin Citu: Dancila si Teodorovici isi ascund ilegalitatile prin HG
Florin Citu: Dancila si...

Din 2017, insa, totul s-a schimbat, dar nu dintr-o data. La inceputul anului a fost adoptata o Ordonanta de Urgenta, prin care se majora pragul de incadrare pentru microintreprindere de la 100.000 de euro la 500.000 de euro cifra de afaceri.

“Nimeni nu a corelat schimbarea cu facilitatea fiscala. Drept pentru care numarul de companii care puteau directiona fonduri a scazut cu 63%, iar suma care se putea directiona cu 10%”, a explicat, Laszlo Bodor, reprezentant al Asociatiei pentru Relatii Comunitare (ARC).

In acelasi an, pe final, printr-o alta Ordonanta, pragul a fost ridicat, din nou, de aceasta data la un milion de euro. Asta inseamna ca firmele cu cifra de afaceri mai mica de un milion de euro sunt considerate microintreprinderi si, in consecinta, impozitate in functie de cifra de afaceri, nu de profit, iar legislatia prevede ca facilitatea se acorda doar pentru firmele care platesc impozit pe profit.

Aceasta noua modificare a dus numarul firmelor care nu mai puteau directiona 20% din impozit catre ONG-uri la 80% comparativ cu anul 2016, iar sumele in scadere cu 17%.

Citeste si:
Raportarile fictive "la hectar" revin in actualitate
Petre Daea, acuzat si de...

In primul trimestru din 2018, tot prin OUG, s-a remediat situatia, insa doar in foarte mica masura. Au primit permisiunea sa directioneze 20% si firmele care platesc impozit pe venit, insa doar pentru organizatiile neguvernamentale acreditate sa ofere servicii sociale. Insa acestea reprezinta doar 0,5% din total, adica aproximativ 2.000 de ONG-uri din totalul de 40.000, a mentionat reprezentantul ARC.

Asta nu inseamna, insa, ca doar aceste ONG-uri ofera servicii sociale, ci doar acestea sunt acreditate de stat in acest scop. Numarul este redus, printre altele, din cauza procesului greoi de obtinere a acreditarii, care vine la pachet si cu finanatre de la stat.

Ministrul Finantelor a promis, insa nu s-a tinut de cuvant

Reprezentantii ONG-urilor sustin ca ministrul Finantelor, Eugen Teodorovici, a admis ca acest criteriu de departajare este o greseala si a promis ca va fi remediata. Insa au trecut deja cateva luni de la aceasta promisiune, timp in care nu s-a intamplat nimic.

Potrivit acestora, modificarile legislative au lovit toate ONG-urile, dar cu precadere pe cele din provincie, care au acces mai redus la finantare din partea multinationalelor, concentrale in special in Bucuresti. Astfel, ONG-urile din provincie depind in proportie covarsitoare de finantare din partea microintreprinderilor, care, in prezent, au voie sa directioneze 20% din impozit doar catre organizatiile acreditate sa ofere servicii sociale.

Citeste si:
Cum a ajuns Metallica sa doneze bani catre "Daruieste viata"
Povestea donatiei de 250.000...

Estimarile Asociatiei pentru Relatii Comunitare arata ca, in baza Legii Sponsorizarii si a Codului Fiscal, societatile comerciale au directionat, in 2017, catre entitatile non-profit aproximativ 280 de milioane de euro. Insa, daca toate companiile ar fi directionat suma maxima prevazuta de lege, suma ar fi putut ajunge la 494 milioane de euro, bani care ar fi putut sustine sectoare cheie precum sanatate, educatie si mediu.

“In realitate, doar 49% dintre companiile care au fost impozitate pe baza profitului, pe tot parcursul anului 2017, au utilizat facilitatea fiscala, desi aceasta nu implica niciun cost pentru contribuabil”, a explicat Laszlo Bodor.

Care sunt domeniile preferate de companii?

Compania de consultanta EY Romania a realizat, in parteneriat cu Asociatia pentru Relatii Comunitare (ARC) si Hospice Casa Sperantei, un studiu pe aceasta tema, in care analizeaza notorietatea si gradul de accesare a acestei facilitati fiscale in randul companiilor care sunt supuse impozitarii pe profit (cu cifra de afaceri de peste un milion de euro).

Studiul este realizat pe baza a 59 de opinii primite de la companii, dintre care aproximativ 30 sunt companii mari, cu cifra de afaceri de peste 10 milioane de euro. Studiul nu este reprezentativ la nivel national, insa isi propune sa urmareasca modul in care aceasta facilitate a fost utilizata in ultimele 12 luni.

Din analiza reiese ca, in 2017, circa o treime dintre companiile analizate (37%) au directionat sume, sub forma de sponsorizare, catre organizatiile ONG-uri in cuantum de peste 100.000 de lei, in timp ce 45% au virat intre 5.000 si 100.000 de lei.

Cele mai sprijinite domenii au fost educatia (68%), sanatatea (64%), serviciile sociale (55%), cultura (41%), mediul (11%) si sportul (9%).

In fruntea listei privind motivatia pentru care companiile au ales sa sponsorizeze ONG-uri se afla responsabilitatea pentru problemele comunitatii (75% din total), urmata de existenta facilitatii fiscale (52%), datoria morala (30%), sprijinirea ONG-urilor care activeaza in domenii cu stransa legatura cu domeniul de activitate al companiei (27%), efectul pozitiv asupra angajatilor (20%), faptul ca managementul companiei este impresionat de cauzele sustinute de acestea (20%) si altele (9%).

Facilitatea fiscala prin care firmele pot directiona catre organizatii neguvernamentale 20% din impozitul pe profit este pravazuta in Legea Sponsorizarii (32/1994) si in Codul Fiscal (227/2015).

Cheltuiala cu sponsorizarea oferita va genera un credit fiscal, care reduce impozitul de profit datorat de companie statului cu suma integrala a sponsorizarii oferite.

Pentru a fi inclus in calculul impozitului pe profit pe anul respectiv, contractul de sponsorizare trebuie incheiat inainte de sfarsitul anului calendaristic, iar plata trebuie efectuata pana la finele anului. Totusi, in masura in care suma oferita drept sponsorizare depaseste plafonul legal mentionat anterior, diferenta poate fi acoperita din impozitul pe profit al perioadelor fiscale viitoare, pana la recuperarea integrala in termen de sapte ani.

Sursa foto: Shutterstock

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Social »



Citeste si
Datoriile companiilor de stat au ajuns la 6% din PIB.Unde se duc banii