Jiva Marcov este un antreprenor din Timisoara care si-a construit un nume in industria ospitalitatii si turismului prin munca si perseverenta, dar si prin felul in care isi trateaza clientii si angajatii. Daca ar fi sa traga linie, dupa 27 de ani de antreprenoriat, portofoliul sau arata cam asa: un magazin alimentar, o terasa, doua restaurante, o carmangerie, patru pensiuni. Business-ul lui a devenit profitabil dupa primul an, in 1997. Pana in 2010 vanzarile au crescut in fiecare an, dupa care a venit criza. Din 2013, business-urile au inceput din nou sa creasca. Am vorbit cu Jiva Marcov despre tendintele in industria ospitalitatii, despre experientele pe care le cauta clientii in restaurante, dar si despre planurile sale de viitor.

Timisoreanul Jiva Marcov conduce afaceri de pe urma carora, in 2018, a obtinut un profit care depaseste 3,5 milioane de lei. Ca sa ajunga la cifrele despre care vorbeste astazi a muncit mult si a construit business-uri cunoscute si apreciate de timisoreni, dar nu numai.

"Din 1997 am inceput programul de 18 ore de munca pe zi. Ajungeam la 7 dimineata, plecam acasa dupa ora 1 in dimineata urmatoare, zi de zi", marturiseste Jiva Marcov pentru wall-street.ro.

Povestea lui Jiva Marov a inceput in anii '70, cand s-a angajat ca ospatar. "Am obtinut calificarile de Sef de sala si Sef de unitate, cum era atunci. Intotdeauna mi-a placut domeniul ospitalitatii, iar cu business-ul pe care il conduc acum am posibilitatea sa-mi urmez aceasta pasiune, avand in plus
satisfactia de a avea grija de clientii nostri, prin serviciile pe care le oferim", a precizat antreprenorul.

Dupa patru ani de activitate cu specific alimentar, in 1996 Jiva Marcov a deschis Terasa Nora. "Datorita experientei din trecut, a seriozitatii, perseverentei si a muncii depuse, am dezvoltat un business de succes, care la randul lui ne-a determinat sa dezvoltam si cele doua restaurante, Clasic si Nora, carmangeria, dar si pensiunile Nora, Nora Clasic si Nora Prestige. A patru pensiune este deja in lucru. Am simtit tot timpul ca succesul se obtine prin multa munca si atentia la detalii, prin serviciile pe care le oferim, prin felul in care ne tratam clientii si angajatii", a povestit Jiva Marcov.

Review George Butunoiu: Cele...
Citeste si: Review George Butunoiu: Cele mai bune restaurante frantuzesti

La inceput a avut si un asociat care, insa, s-a retras din business. "De aproape 20 de ani am ramas singur in business-ul Nora. Cand fostul meu asociat a decis sa plece, nu ma simteam pregatit sa preiau tot business-ul, dar am avut curaj si putere de munca. Afacerea Nora a inceput sa se dezvolte dupa aceasta schimbare", a adaugat antreprenorul.

Terasa Nora a fost deschisa cu o investitie initiala de 100.000 de marci germane, bani proveniti din resurse proprii. Intre 2004 si 2018 au urmat investitii totale de circa 4 milioane de euro, 70% reprezentand credite bancare si 30% resurse proprii si profit din afacerea curenta.

"Bussines-ul a devenit profitabil dupa primul an, 1997. Am avut crestere anuala din anul 1996, pana in 2010, atunci cand criza ne-a afectat timp de 3 ani. Din 2013 cresterea a revenit", a spus Jiva Marcov.

In anul 2018, profitul estimat a depasit 3,5 milioane de lei. "Reinvestim pentru perspectivele de mentinere a trendului de crestere pentru business-ul Nora", a adaugat acesta.

La 26 de ani conducea un...
Citeste si: Tanara care a lasat Londra pentru a schimba mentalitati in Romania

Provocarile business-ului

In primii ani de business, principala provocare a fost legata de gasirea furnizorilor care sa le livreze o gama variata de produse. Acum, lucrurile s-au schimbat in bine.

Ramane insa o alta problema (majora): deficitul de forta de munca. Industria ospitalitatii este una grav afectata de criza de personal, iar angajatorii cauta solutii pentru ca afacerilor lor sa resimta cat mai putin lipsa de personal calificat. Unii dintre ei au gasit formule de supravietuire: fie organizeaza intern cursuri de calificare profesionala, fie scolarizeaza elevi prin programe dezvoltate impreuna cu Ministerul Educatiei, fie importa forta de munca din tarile asiatice.

"Problema principala acum este lipsa de personal si profesionisti in alimentatia publica (ospatari, bucatari). Pentru situatii imediate, apelam la agentii de recrutare. De exemplu, urmeaza sa aducem opt nepalezi in restaurantul nostru. De asemenea, prin Asociatia HORETIM avem posibilitatea de a scolariza elevi, prin programul de invatamant profesional dual, pe o perioada de 3 ani. In tot acest timp, ei sunt motivati cu o bursa lunara. Solutia corecta si pe termen lung este incurajarea tinerilor care au inclinatie spre industria ospitalitatii sa urmeze cursuri de specializare (in lipsa scolilor profesionale) si sprijinirea lor sa inceapa o astfel de cariera", a explicat Jiva Marcov.

Planuri de dezvoltare

In 2019, antreprenorul vrea sa dezvolte business-ul de restaurante si pe zona de livrari la domiciliu, motiv pentru care si-a extins parcul auto.

Cele mai bune restaurante din...
Citeste si: Cele mai bune restaurante din Bucuresti in 2018 - Premiile Restocracy

"De asemenea, construim o noua pensiune, cu camere care vor oferi cele mai inalte standarde de confort. Nu in ultimul rand, dorim sa reamenajam Restaurantul Nora dupa ultimele tendinte (exemplu, bucatarie la vedere). Evolutia este esentiala din punctul meu de vedere. Trebuie sa te reinventezi continuu pentru a creste business-ul permanent, prin servicii bune si clienti fericiti", a declarat Jiva Marcov.

Tendinte in ospitalitate

Antreprenorul spune ca in ultmii ani a observat tendinta restaurantelor de a lucra cu meniuri mai scurte, cu mai putin preparate. "Bucatariile deschise pentru clienti sunt o alta tendinta pe care o luam in calcul si noi. De asemenea, exista o tendinta a clientilor de a fi mai atenti la provenienta alimentelor din compozitia preparatelor pe care le consuma in restaurante", a spus acesta.

In Restaurantul Nora, clientii cauta gustul copilariei, spune Jiva Marcov, dar si un ambient placut, familial. "Carnea si preparatele din carne servite de noi provin preponderent din carmangeria proprie. Pe viitor, ne dorim sa deschidem o ferma proprie de porci, unde sa crestem porci metisi, Duroc cu Mangalita", a adaugat antreprenorul.

Mancarea proaspata si de calitate va fi tot mai apreciata de clienti, care constientizeaza tot mai mult impactul pozitiv al acesteia asupra sanatatii si calitatii vietii. "Vor sta mai mult la masa in restaurante clasice pentru a fi serviti de profestionisti, pentru a sarbatori cum se cuvine evenimente speciale. Nu in ultimul rand, experientele autentice vor fi tot mai cautate de clienti, iar acestea nu pot fi create copiind, ci doar printr-un efort constant al specialistilor autentici, care traiesc pentru meseria lor", a conchis Jiva Marcov.


Mai multe articole din sectiunea Social »



Citeste si
Butunoiu: Te duci pentru ce vrei la Tancabesti, dar nu pentru mancare