Romania a inregistrat cea mai inceata scadere a ratei de parasire timpurie a scolii dintre cele 28 de tari membre ale Uniunii Europene, 1,7 puncte procentuale pe parcursul a sapte ani, potrivit Raportului alternativ privind starea invatamantului preuniversitar 2019 realizat de Societatea Academica Romana.

Conform datelor pentru anul 2018, Romania se afla cu 5,8% in spatele mediei UE 28, iar indeplinirea in urmatorii doi ani a tintei asumate, 11,4%, "nu este decat un vis frumos", pe baza trendului de evolutie acest obiectiv "fiind irealizabil", scrie Agerpres.

Una dintre constatarile raportului este ca scolile din zonele sarace sunt subfinantate, iar decalajele de dezvoltare (scoli fara apa si canalizare, elevi raspanditi la mare distanta) s-au transformat in decalaje de performanta, acesti copii avand rate mari de abandon scolar si proaste rezultate la testele PISA.

In acest context, realizatorii raportului propun adoptarea unui plan de masuri integrate care sa favorizeze accesul la educatie al elevilor care studiaza in alta localitate decat cea de domiciliu, precum si al celor aflati in situati dezavantajate, pe termen mediu si lung, inclusiv prin dezvoltarea serviciilor de tip internate si cantine, in asa fel incat niciun copil sa nu fie lasat in urma, iar mediul de provenienta si situatia materiala a familiei sa nu cantareasca in determinarea viitorului sau.

SAR mai solicita si clarificarea urgenta a situatiei transportului elevilor navetisti, cauza principala a parasirii timpurii a scolii, si remedierea situatiei pe termen scurt prin corectii legislative specifice, in asa fel incat responsabilitatea sa fie partajata in mod egal intre autoritatile centrale si locale, iar mecanismul tehnic sa fie unul fara disfunctionalitati practice, avand ca deziderat ca niciun copil care trebuie sa se deplaseze in alta localitate pentru a merge la scoala sa nu abandoneze din lipsa banilor de transport.

Citeste si:
Eurostat: Abandonul scolar ramane o problema in Romania
Eurostat: Abandonul scolar...

De asemenea, alte propuneri se refera la dezvoltarea graduala a unor programe de tipul a doua sansa, care sa faciliteze accesul la educatie al celor care au abandonat scoala atunci cand ar fi trebuit sa fie inregimentati in sistem, inclusiv prin accesarea fondurilor nerambursabile; Ministerul Educatiei si Guvernul sa isi asume un plan gradual de crestere a costului standard per elev pentru pregatire profesionala, evaluare periodica si cheltuieli din categoria bunurilor si serviciilor, astfel incat la orizontul anului 2022, cuantumul acestuia sa fie de 740 lei, o crestere cu 100% fata de valoarea din prezent; realizarea unei alocari diferentiate a costului standard per elev pentru pregatire profesionala, evaluare periodica si cheltuieli din categoria bunurilor si serviciilor in functie de mediul in care elevii studiaza (rural-urban), filiera (teoretic-vocational-tehnologic), profil si specializare, tinand cont in stabilirea coeficientului de costul real pe care unitatea de invatamant trebuie sa il suporte pentru a furniza actul de educatie la un standard ridicat de calitate

Sursa foto: Shutterstock.com

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Social »



Citeste si
Min. Educatiei analizeaza abandonul si excluziunea din scoli