2018 este anul in care Ecaterina Andronescu revine la conducerea Ministerului Educatiei Nationale (MEN), pentru a patra oara, dupa schimbarea altor doi ministri. Pe parcursul anului 2018, Ministerul Educatiei Nationale a fost condus de patru ministri (Liviu Pop, Valentin Popa, Rovana Plumb - ministru interimar, Ecaterina Andronescu), scrie Agerpres in cadrul unei retrospective.

Unul dintre cele mai dezbatute subiecte in domeniul educatiei in 2018 l-a reprezentat repartizarea locurilor destinate domeniilor prioritare pentru universitati.

Dupa afirmatia reprezentantilor MEN potrivit careia au fost bugetate in plus, fata de ceea ce universitatile au alocat in anul anterior, 5.000 de locuri destinate domeniilor prioritare, mai multe institutii de invatamant superior si organizatii au acuzat aceasta propunere.

O alta problema a sistemului de educatie a reprezentat-o editarea cu greseli a unor manuale scolare.

Elevi din Timisoara, finala...
Citeste si: Elevi din Timisoara, finala la NASA: statul nu ii sprijina deloc

Schimbare ministri

La sase luni de mandat, fostul ministru al educatiei Liviu Pop isi prezenta bilantul. Extinderea educatiei antreprenoriale, stimularea invatamantului dual si noua lege a manualului s-au numarat printre masurile mentionate in scurtul bilant al mandatului acestuia.

Pe 12 ianuarie Liviu Pop declara ca intentioneaza sa modifice Legea Educatiei Nationale astfel incat sa le permita romanilor din diaspora sa sustina "un bacalaureat al romanilor de pretutindeni", urmand sa faca o propunere in acest sens in interiorul coalitiei de guvernare. Ministrul educatiei spunea, intr-o conferinta de presa la Bistrita, ca intentia sa vine ca urmare a vizitei efectuate in Ucraina, unde a participat la inaugurarea unei scoli romanesti din regiunea Cernauti.

Trei zile mai tarziu, Liviu Pop declara intr-o conferinta de presa sustinuta la Targu Mures ca Academia Romana este institutia care trebuie sa vina cu proiectul noii legi a educatiei nationale, in colaborare cu MEN si cu Administratia Prezidentiala si ca principalul obiectiv al noii legi va fi "o Romanie mult mai educata decat am avut in ultimii 27 de ani".

"Nu o sa iau decizia de a face un nou proiect al legii educatiei, in septembrie sa il depunem in Parlament, decat dupa consultari ample la nivel national. Si apreciez sprijinul si implicarea Academiei Romane in acest proiect national. Cred ca Academia Romana este cea care trebuie sa vina cu acest proiect al legii educatiei", spunea Pop. Insa, cu toate aceste afirmatii, Liviu Pop urma sa plece din fruntea MEN.

Retrospectiva pietei...
Citeste si: Indicele Imobiliare.ro: 2018 - anul stabilizarii pietei rezidentiale?

Pe data de 27 ianuarie presedintele Consiliului National al Rectorilor, Sorin Cimpeanu, afirma ca Valentin Popa, propus pentru functia de ministru al educatiei, este un bun cunoscator al realitatilor si mecanismelor din sistemul de invatamant superior, dupa ce a condus Universitatea din Suceava cu rezultate foarte bune.

Totodata, Cimpeanu si-a exprimat convingerea ca Valentin Popa va sustine demersurile universitatilor romanesti de promovare la nivel international a competentelor si ofertei educationale. Dupa numai trei zile, Valentin Popa prelua mandatul de ministru al educatiei, insa pentru scurt timp.

Ministrul Valentin Popa declara pe 24 septembrie ca este multumit de activitatea pe care a desfasurat-o la minister si considera ca si-a facut "bine treaba". Trei zile mai tarziu, el confirma ca a decis sa demisioneze din functie.

Demisia lui Popa venea in contextul in care presedintele PSD, Liviu Dragnea, declarase ca a discutat cu ministrul educatiei despre nemultumirile minoritatilor si adauga ca liderul UDMR, Kelemen Hunor, are dreptate cand spune ca nu va discuta alte proiecte cu cei din coalitia de guvernare pana nu sunt rezolvate problemele din invatamant.

Programa scolara la clasele...
Citeste si: Andronescu schimba iar programa scolara: 25 de ore/saptamana pt elevi

Kelemen Hunor a solicitat remanierea ministrului Valentin Popa, intrucat acesta luase doua decizii fara a-i consulta pe reprezentantii UDMR, una privind invatarea limbii romane la clasele primare din scolile cu predare in limba materna si cealalta referitoare la recunoasterea comasarii Universitatii "Petru Maior" cu Universitatea de Medicina si Farmacie din Targu Mures.

Ministrul demisionar Valentin Popa afirma intr-o declaratie transmisa AGERPRES ca limba romana si Romania "nu sunt de negociat" si ca toti copiii din tara trebuie sa cunoasca limba romana pentru a avea o sansa sa traiasca si sa munceasca in tara.

El si-a anuntat anterior demisia motivand ca nu este de acord cu solicitarea UDMR de modificare a ordonantei privind desfasurarea orelor de limba romana la clasele cu predare in limbile minoritatilor.

Interimatul la sefia MEN a fost asigurat de Rovana Plumb, care pe 18 octombrie a convocat o intalnire de lucru cu reprezentanti ai cadrelor didactice - invatatori si profesori -, scopul demersului fiind inventarierea principalelor dificultati pe care le intampina acestia si remedierea lor cat mai urgenta, astfel incat sa fie asigurata crearea unor premise "solide" pentru cresterea calitatii invatamantului preuniversitar din Romania.

Pe 13 noiembrie Ecaterina Andronescu a fost nominalizata pentru functia de ministru al educatiei, in unanimitate, de Biroul Permanent National al PSD. Trei zile mai tarziu, presedintele Klaus Iohannis semna decretul privind numirea Ecaterinei Andronescu in functia de ministru al educatiei.

Noul ministru declara pe 8 decembrie ca intentioneaza sa lanseze in dezbatere la sfarsitul lunii ianuarie un proiect al noii legi a educatiei, subliniind ca raportul Presedintiei, "Romania educata", cuprinde idei care nu au cum sa nu fie luate in seama.

Intrebata ce parere are despre raportul "Romania Educata" lansat de presedintele Klaus Iohannis, Andronescu a spus: "'Romania Educata' este un program pe care presedintele l-a lansat, cred ca trebuie citit si ce este bun mers mai departe. Nu vreau sa dezvolt situatii conflictuale. Scoala are nevoie de intelegerea tuturor, de aceea, cand am spus ca i-as imbratisa pe toti profesorii, am spus-o figurativ, dar cu profunzimea celui care stie ca fara profesori nu poti sa faci nimic care sa amelioreze situatia scolii romanesti".

De asemenea, ea a afirmat ca, in opinia sa, trebuie scrisa intr-un preambul al proiectului noii legi viziunea pentru evolutia sistemului.

In legatura cu ideea lansata de fostul ministru al educatiei Valentin Popa privind introducerea unui bacalaureat tip grila, Andronescu a precizat ca examenul de bacalaureat se da dupa documentele care au fost anuntate la inceputul anului scolar. "Deci, nu se face niciun fel de schimbare pe parcursul anului scolar", a spus Andronescu.

Locuri universitati - domenii prioritare

Unul dintre cele mai dezbatute subiecte in domeniul educatiei in 2018 l-a reprezentat alocarea locurilor pentru universitati destinate domeniilor prioritare.

Secretarul de stat in MEN Gigel Paraschiv declara la finalul lunii martie ca au fost bugetate in plus, fata de ceea ce universitatile alocasera in anul anterior, 5.000 de locuri destinate domeniilor prioritare.

"Pentru prima data, in anul universitar 2018 - 2019, MEN va aloca locuri bugetate cu destinatie speciala. Din cifra de scolarizare care a fost aprobata prin Hotarare de Guvern, 5.000 de locuri vor merge catre domeniile prioritare, in plus fata de ceea ce universitatile au alocat anul trecut. 2.000 de locuri bugetate vor fi alocate tinerilor absolventi cu diploma de bacalaureat, dar absolventi de licee din mediul rural. Tocmai pentru a asigura egalitatea de sanse. Nu domiciliul tanarului din mediul rural, ci liceul din mediul rural. Iar 1.000 de locuri vor fi alocate pentru pregatirea viitoarelor cadre didactice. Este un inceput", a spus Paraschiv, la Universitatea Politehnica din Bucuresti, la festivitatea de deschidere a Polifest.

In replica, Universitatea din Bucuresti acuza MEN ca ar fi alocat preferential cifrele de scolarizare. "Universitatea din Bucuresti va actiona Ministerul Educatiei in contencios administrativ, pentru ca vrem sa aflam prin ce miracol 'criteriile' de alocare a cifrelor de scolarizare pentru toamna acestui an au penalizat universitatile din Consortiu si le-au recompensat pe aproape toate celelalte", afirmau reprezentantii UB intr-o scrisoare deschisa.

In opinia acestora, "este lipsita de orice justificare rationala" scaderea arbitrara a numarului de locuri repartizate Universitatii din Bucuresti pentru anul universitar 2018 - 2019 pe toate cele trei cicluri de studii.

Pe de alta parte, MEN sustinea ca sunt neintemeiate acuzatiile potrivit carora repartizarea locurilor/granturilor pentru studiile universitare de licenta, master si doctorat, finantate de la bugetul de stat in anul universitar 2018 - 2019, s-ar fi realizat pe criterii politice.

"Ministerul Educatiei Nationale a urmarit sustinerea domeniilor prioritare de dezvoltare a Romaniei, cu respectarea principiului echitatii. Aceasta fundamentare a locurilor repartizate era necesara inca din anul 2014. Astfel, pentru prima data de la intrarea in vigoare a Legii Educatiei Nationale nr.1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, Ministerul Educatiei Nationale a fundamentat si a repartizat preliminar, distinct, locuri/granturi finantate de la bugetul de stat pentru studii universitare de licenta, master si doctorat, special cu urmatoarele destinatii: absolventi ai liceelor situate in mediul rural si locuri destinate formarii initiale a viitoarelor cadre didactice si mai ales pentru domeniile prioritare de dezvoltare a Romaniei. Pentru anul universitar 2018 - 2019 au fost alocate, special pentru aceste domenii, 5.000 de locuri in plus fata de anul 2017 acelor programe de studii care sustin domeniile prioritare, asa cum sunt ele definite in Strategia Nationala de Cercetare, Dezvoltare si Inovare 2014 - 2020, respectiv in Strategia Nationala pentru competitivitate 2014-2020: Bioeconomia, Tehnologia informatiilor si a comunicatiilor, Spatiu si securitate, Energie, Mediu si schimbari climatice, Eco-nanotehnologii si materiale avansate, Sanatatea", se arata intr-un comunicat de presa al MEN.

Asociatia Universitatilor de Medicina si Farmacie din Romania saluta initiativa MEN, care, incepand cu anul universitar viitor, pune in aplicare atat corelarea ofertei educationale cu piata muncii, cat si prevederile Strategiei Nationale de Cercetare, Dezvoltare si Inovare 2014 - 2020 si ale Strategiei Nationale pentru Competitivitate 2014 - 2020, strategii "in care sanatatea este definita ca domeniu prioritar de dezvoltare", prin cresterea cifrei de scolarizare pentru institutiile de invatamant superior medical din tara.

Pentru prima data, repartizarea locurilor la universitati s-a facut fundamentat, declara pe 16 aprilie presedintele Camerei Deputatilor, Liviu Dragnea, lider al PSD, la finalul reuniunii Comitetului Executiv National al partidului, unde ministrul educatiei a facut o informare in acest sens.

Si PACT s-a alaturat protestului "Solidaritate pentru educatie" si a cerut demisia ministrului Popa pe 16 aprilie. PACT aprecia ca urmarile masurii propuse de minister sunt "catastrofale" pentru invatamantul romanesc, aflat deja "in stare critica": descurajarea programelor de studii umaniste si de stiinte sociale, precum si riscul inchiderii unor programe, eliminarii unor cursuri si chiar al disponibilizarii unor cadre didactice.

Valentin Popa sustinea ca repartizarea actuala a locurilor pentru studiile universitare este preliminara, cea definitiva urmand a avea loc in toamna, dupa ce vor fi distribuite locurile mentinute in rezerva.

Popa afirma ca MEN a dat dovada de transparenta si ca niciun ministru al educatiei nu "a dat socoteala" pentru cifra de scolarizare. Potrivit acestuia, universitatile traditionale pierd 144 de locuri la licenta din peste 17.500, 700 de locuri la masterat si in jur de 70-80 la doctorat.

Si rectorul SNSPA, Remus Pricopie, il acuza o zi mai tarziu pe ministrul Valentin Popa ca ar fi prezentat o imagine "falsa" privind structura invatamantului superior din Romania pe domenii de studii, folosind "intr-un mod manipulator cifre scoase din context".

De asemenea, aproximativ 30 de studenti si profesori au protestat pe 17 aprilie in fata MEN, principala nemultumire fiind legata de modul de alocare a cifrelor de scolarizare pentru institutiile de invatamant superior pentru anul universitar 2018-2019.

Si comunitatea universitara a Universitatii din Bucuresti anunta pe 18 aprilie ca intra in greva japoneza.

Ministrul Valentin Popa spunea insa ca peste 900 de locuri bugetate nu sunt utilizate de Universitatea din Bucuresti.

Editura Didactica si greselile aparute in mai multe manuale

Guvernul a aprobat in luna iunie o ordonanta de urgenta referitoare la Editura Didactica si Pedagogica (EDP), astfel incat activitatea acesteia sa poata continua in vederea indeplinirii obligatiilor contractuale, pentru ca elevii din invatamantul preuniversitar de stat sa primeasca manualele scolare la timp.

"Adoptarea acestui act normativ, prin reglementarea modalitatii de reorganizare a regiilor autonome in societati pe actiuni, va permite emiterea unei HG privind organizarea si functionarea Societatii Editurii Didactice si Pedagogice - SA. Astfel, EDP, cu care MEN a semnat un contract de editare, traducere si tiparire de manuale scolare, va putea sa isi desfasoare, in continuare, activitatea in vederea indeplinirii obligatiilor contractuale, pentru ca elevii din invatamantul preuniversitar de stat sa primeasca manualele scolare la timp, la inceputul anului scolar, fiind asigurate astfel conditiile optime pentru desfasurarea unui proces de invatamant de calitate. Mentionam faptul ca MEN a semnat contractul-cadru cu EDP pe 5 aprilie, anterior publicarii deciziei CCR. Tot anterior publicarii deciziei CCR, in baza acestui contract, a fost semnat contractul subsecvent ce are ca obiect editarea, traducerea si tiparirea de manuale pentru urmatorul an scolar (aproximativ 70% din necesar pentru clasele I - VI, respectiv 65 de titluri si 40 de traduceri pentru minoritati, insumand 2.627.855 exemplare)", preciza MEN intr-un comunicat.

Insa au inceput sa apara si probleme in ceea ce priveste editarea manualelor scolare. Astfel, MEN anunta pe 24 august ca a demarat o cercetare amanuntita pentru a vedea in ce etapa a procesului de scriere/evaluare/editare au aparut erorile depistate in manualul de Geografie de clasa a VI-a si preciza ca o erata va fi trimisa in scoli pana la inceputul anului scolar.

Pentru a preintampina reiterarea unor astfel de situatii, MEN avea sa se asigure ca toti evaluatorii care au avut erori in activitatea desfasurata intr-o etapa a procesului de evaluare nu vor mai avea dreptul de a participa la selectia pentru evaluari viitoare.

In plus, contractul de colaborare semnat cu evaluatorii de manuale prevedea ca neindeplinirea sau indeplinirea necorespunzatoare a obligatiilor asumate prin contract atrage raspunderea partii in culpa.

"Activitatea redactorului din cadrul Editurii Didactice si Pedagogice care a lucrat la manualul de Geografie de clasa a VI-a va fi supusa analizei Comisiei de disciplina. Ministerul Educatiei Nationale isi rezerva dreptul de a actiona in instanta, acolo unde este posibil, autorii/redactorii/evaluatorii manualelor (in functie de etapa in care s-au produs erorile), pentru daunele aduse", mentiona ministerul.

Totodata, MEN afirma ca va cere Editurii Didactice si Pedagogice retiparirea manualului de Geografie pentru clasa a VI-a. In acest caz toate costurile urmau sa fie suportate de editura, care isi rezerva dreptul de a-i actiona in instanta pe cei vinovati pentru daunele aduse.

Pe 27 august reprezentantii Editurii Didactice si Pedagogice sustineau ca nu se poate vorbi despre greseli in manualul de Istorie, asa cum au fost semnalate in cel de Geografie.

"Au pornit niste pseudoacuzatii din partea unor autori care aveau manuscrisul declarat admis, insa au primit aviz stiintific nefavorabil din partea mediului universitar si, ulterior, cand s-a intrunit o comisie pentru a vedea daca acele avize stiintifice nefavorabile la trei dintre cele patru manuale de Istorie sunt cumva date in mod eronat, s-a certificat faptul ca si acele avize nefavorabile erau pana la urma reale, adica si a doua comisie de evaluatori a dat tot aviz nefavorabil. (...) Nu putem spune ca manualul de Geografie - care va fi tiparit integral si pentru care tot cei implicati ne cerem scuze public si m-as bucura ca acelasi lucru sa faca si autorii si evaluatorii, pentru ca discutam despre o culpa comuna - seamana cu manualul de Istorie din punctul de vedere al greselilor. In afara de Buonarroti scris gresit si de o imagine care s-a decalat cu doua pagini atunci cand tehnoredactorii au pus cuprinsul si Imnul Romaniei, nu putem discuta despre greseli la Istorie", explica directoarea Editurii Didactice si Pedagogice, Maria Nistor, intr-o conferinta de presa.

Sursa foto: Minerva Studio/Shutterstock.com