Cosmar pentru medicii de familie si pacienti. Sistemul informatic din sanatate este blocat din nou. Medicii de familie spun ca el este complet blocat de la 1 iulie, in timp ce Casa Nationala de Asigurari de Sanatate sustine ca problemele ar fi inceput pe 5 iulie. In acest context, medicii de familie nu pot face mai nimic, sunt nevoiti sa trimita pacientii acasa si stau noaptea sa incerce sa introduca date ca sa isi poata primi banii pe munca facuta.

La sfarsitul anului 2010, CNAS a lansat oficial sistemul informatic unic integrat (SIUI), cea mai importanta componenta a informatizarii sistemului de sanatate, care a costat statul roman 172,55 de milioane de euro. Celelalte componente implementate ale PIAS au fost proiectate sa depinda de informatiile furnizate de SIUI. Reteta electronica (SIPE) a devenit obligatorie de la 1 ianuarie 2013, iar cardul electronic de sanatate (CEAS) - de la 1 mai 2015. Dosarul electronic de sanatate (DES) e obligatoriu la medic din 12 noiembrie 2016.

Sistemul Cardului National de Asigurari Sociale de Sanatate (CEAS) a costat peste 87,6 milioane lei fara (TVA). Acesta fost implementat de HP Romania si Novensys Corporation, avand ca subcontractant pe SIVECO Romania. Contractul a fost atribuit in luna aprilie 2012.

„Contractul de servicii privind implementarea prescriptiei electronice (SIPE), in valoare de peste 36,2 milioane lei fara TVA, a fost atribuit in 2012 catre HP Romania. In 31 martie 2017 s-au mai cheltuit 7,6 milioane de lei, fara TVA, pe un contract in care SIVECO se angaja sa asigure mentenanta si suportul tehnic pentru softul care integreaza toate informatiile la nivelul Casei, sistem dezvoltat tot de SIVECO odata cu SIUI”, se arata intr-o scrisoare deschisa a medicilor de familie.

Per total, sistemul CNAS a costat 200 de milioane de euro si a avut probleme inca de la lansarea sa din 2010. Mai mult, sistemul a fost lasat fara mentenanta ani de zile si a avut nevoie de 11 acte aditionale pentru a functiona rezonabil.

Citeste si:
DNA: Seful Oracle Romania ar fi pretins mita de aproape 1 mil. euro
DNA: Seful Oracle Romania ar...

Anterior, in iulie 2016, intretinerea sistemului a fost predata firmei Teamnet, controlata de Sebastian Ghita, care a castigat licitatia, primind in schimb 5 milioane de euro. Pe 20 martie 2017, Teamnet International a depus cererea de deschidere a procedurii insolventei la Tribunalul Prahova. Firma, care asigura atat mentenanta hardware la Platforma Informatica din Asigurarile de Sanatate (PIAS), cat si mentenanta software la CEAS - Sistemul informatic pentru Cardul Electronic de Asigurari de Sanatate, sustinea ca "va asigura continuitate in dezvoltarea, implementarea si mentenanta sistemelor de care este responsabila".

“In anii in care s-a realizat mentenanta, aceasta a fost contractata cu firma Teamnet controlata de infractorul Sebastian Ghita. Este o bataie de joc pe 15 milioane de euro fara nicio penalitate pentru dezastrul informatic (ne)gestionat. Iar acum, in loc sa fie adus la standarde, se doreste inlocuirea lui la un cost estimat de 100 de milioane de euro. Mai mult, se doreste reasezarea platformei informatice a Casei de Asigurari in Parteneriat Public-Privat – practic o externalizare a serviciului de management al datelor medicale ale pacientilor din Romania, ceea ce nu se intampla in nicio tara civilizata”, transmite senatorul Adrian Wiener, medic de profesie, membru in Comisia pentru sanatate si familie.

CNAS si DNA

Sistemul Informatic al Asigurarilor de Sanatate (SIUI) a facut obiectul unei anchete DNA. In urma cu doi ani, DNA anunta detaliile unui dosar urias de coruptie, in care fostul presedinte al CNAS Lucian Duta era acuzat ca a luat mita de 8,6 milioane de euro de la firme care au realizat sistemul. Duta a fost pus sub control judiciar pe cautiune, stabilita la 4,5 milioane de lei, potrivit unui comunicat DNA.

Ultimul contract incheiat de SIVECO cu CNAS a fost in data de 31 martie 2017, in valoare de peste 7,6 milioane de lei, fara TVA. SIVECO se angaja sa asigure mentenanta si suportul tehnic pentru ERP, softul care integreaza toate informatiile la nivelul Casei, sistem dezvoltat tot de SIVECO odata cu SIUI-ul.

Citeste si:
CNAS: Cardul de Sanatate ramane indisponibil. Pana cand?
CNAS a inceput lucrarile la...

In 2018, la inceputul lunii mai, sistemul informatic din Sanatate a fost la un pas de colaps total. Medicii de familie au protestat in fata Casei de Sanatate dupa ce fusesera ignorati cand semnalau problemele. Ziare.com informa la acel moment ca baza de date aproape a fost compromisa, riscand sa fie pierdute inclusiv informatiile pacientilor.

Motivul pentru care se ajunsese in aceasta situatie grava era ca expirase contractul cu firma care se ocupa de mentenanta, SIVECO. Casa Nationala de Asigurari de Sanatate nu facuse demersurile necesare pentru a prelungi contractul sau a incheia un altul, iar SIVECO a anuntat ca, dupa o perioada in care a continuat sa asigure totusi mentenanta, refuza sa mai lucreze gratis.

Cateva zile de la anuntul SIVECO, sistemul informatic s-a blocat, fiind adus inapoi pe linia de plutire dupa saptamani bune si tot cu interventia pro bono a firmei. La acel moment, SIVECO acuza ca multe stricaciuni au fost facute de IT-istii Casei de Asigurari, in timpul in care nu s-a asigurat mentenanta de catre specialisti

De ce nu functioneza un urias intretinut cu zeci de milioane de lei

Sistemului national care gestioneaza functionarea cardurilor de sanatate este blocat astazi (18 iulie 2019) pentru a 17-a zi consecutiv. Medicii de familie spun ca el este complet blocat de la 1 iulie, in timp ce Casa Nationala de Asigurari de Sanatate sustine ca problemele ar fi inceput pe 5 iulie.

Citeste si:
Un roman se ofera sa repare voluntar cardul de sanatate
Un IT-ist roman se ofera sa...

Medicii de familie acuza faptul ca "din cauza nefunctionarii sistemului nu putem raporta serviciile efectuate in iunie, nu putem primi deconturile pentru serviciile medicale raportate (cine a apucat sa raporteze) deci nu putem factura, prin urmare nu putem primi contravaloarea acestora. Ca urmare, nu vom avea cum sa facem la timp plata utilitatilor si taxelor pentru salariile angajatilor."

"Face CNAS un protocol de agreement cu ANAF sa ne absolve de penalitatile de intarziere!? Sau mai bine nu, daca isi unesc fortele softurile astea doua, ne dam foc la valize...", spune Sandra Alexiu, medic de familie si presedintele Asociatiei Medicilor de Familie Bucuresti-Ilfov.

Pe data de 12 iunie, medicii de familie semnau o scrisoare deschisa adresata Guvernului, Ministerului Sanatatii si Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, in care semnalau faptul ca sistemul informatic este "in colaps total".

Medicii de familie au acordat nota 0,33 sistemului informatic si afirmau atunci ca "disfunctionalitatile sistemului creeaza probleme insurmontabile medicului de familie, atat la nivel birocratic cat si in comunicarea cu pacientul. De exemplu, documentele emise la un cabinet de medicina de familie (bilet de trimitere, reteta electronica) trebuie validate in termen de maximum 72 de ore, insa au fost situatii in care pe o perioada de 3 zile sistemul a functionat, adunat, 2-3 ore."

"Medicii de familie din intreaga tara au ajuns la limita suportabilitatii", se arata in scrisoarea deschisa semnata de Societatea Nationala de Medicina Familiei: "Numarul si complexitatea problemelor fundamentale cu care se confrunta sistemul medical sunt depasite ca nivel de suportabilitate de chinul zilnic prin care trec mii de medici de familie incercand sa isi faca datoria".

Medicii de familie mai spuneau si ca trebuie sa faca ture de noapte ca sa valideze documentele si "solicita imperativ rezolvarea problemelor informatice si adaptarea normelor de activitate la ritmul de functionare a sistemului. Toate efectele negative ale acestei situatii se rasfrang in primul rand asupra pacientilor prin prelungirea timpului de asteptare".

"Disfunctionalitatile sistemului creeaza probleme insurmontabile medicului de familie, atat la nivel birocratic cat si in comunicarea cu pacientul. De exemplu, documentele emise la un cabinet de medicina de familie (bilet de trimitere, reteta electronica) trebuie validate in termen de maximum 72 de ore insa au fost situatii in care pe o perioada de 3 zile sistemul a functionat adunat 2-3 ore", mai spuneau semnatarii scrisorii.

Sorina Pintea si-a cerut scuze fata de medici si pacienti: Nu Ministerul Sanatatii gestioneaza sistemul informatic

Ministrul Sanatatii, Sorina Pintea, preciza, pe 12 iunie, ca raspuns la scrisoarea deschisa a medicilor de familie, ca sistemul informatic de sanatate, despre care medicii de familie au afirmat ca este in 'colaps', este gestionat de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate si a adaugat ca au fost platiti "bani grei" pentru pregatirea unor oameni care sa asigure mentenanta acestuia, dar care "nu se pricep" la acest lucru.

"Nu Ministerul Sanatatii gestioneaza acest sistem. MS nu a contractat, nu a platit si nu gestioneaza sistemul. Sistemul este gestionat de CNAS. In mare masura, dau dreptate medicilor de familie, pentru ca eu sunt in legatura directa cu cativa dintre ei si de fiecare data, in fiecare zi, imi aduc la cunostinta ceea ce se intampla. De altfel, de aceea am si luat decizia schimbarii conducerii casei, am luat decizia verificarii acestui sistem inca de acum cateva luni. Au fost pregatiti oameni pe bani grei ca sa poata mentena acest sistem din interior, dar care nu se pricep. (...) Mi s-a spus in felul urmator: cardul beneficiaza de un contract de mentenanta pentru functionarea cardului de sanatate iar pentru prescriptia electronica exista o procedura lansata in acest sens. (...) Am inteles ca de astazi dimineata sistemul merge, am pus si eu o intrebare retorica: trebuie sa fie scandal ca sa mearga sistemul? Am cerut mai multe date, dar, repet, nu Ministerul Sanatatii gestioneaza acest lucru iar CNAS nu este in subordinea MS, este doar in coordonare", declara atunci Sorina Pintea, la Realitatea Tv.

Ministrul Sanatatii mai spunea ca sistemul informatic a fost contractat incepand din anul 2012 si a fost modificat de nenumarate ori, dar fara sa se tina cont de anumite aspecte, precum numarul mare de utilizatori in acelasi timp: "Din pacate, nu functioneaza, nu s-a tinut cont de numarul mare de utilizatori in acelasi timp, nu s-a tinut cont de anumite aspecte. Pe de alta parte, s-au risipit bani pe pregatirea unor persoane care sa menteneze sistemul si care nu se pricep, nu au fost pregatiti corespunzator. Lucrurile acestea nu se pot rezolva de pe o zi pe alta."

Sorina Pintea a mai precizat ca au existat contracte denuntate si chiar plangeri penale si si-a cerut scuze fata de medici si pacienti pentru modul in care functioneaza sistemul.

Sursa foto: Pressmaster/Shutterstock

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Social »



Citeste si
CNAS, obligata sa plateasca tratamentul unei femei internate la privat