Omul sfinteste locul. Asa defineste, pe scurt, Mona Nicolici, managerul de sustenabilitate din OMV Petrom, modalitatea prin care putem vedea o schimbare reala in societatea romaneasca. Si nu se refera doar la implicarea fiecaruia dintre noi, ci si la oamenii care conduc afaceri in Romania si care trebuie sa treaca de interesul de business, sa inteleaga ca au datoria sa ajute comunitatea in care activeaza. Cu acest principiu in minte si cu investitii de milioane de euro, OMV Petrom a reusit sa revigoreze invatamantul profesional si chiar sa schimbe mentalitatile copiilor si profesorilor cu privire la acest sistem, ingropat cu ani in urma de lipsa de viziune a guvernantilor.

Despre invatamantul profesional vorbim de ani buni, dar singura reforma reala a inceput atunci cand angajatorii au intervenit in acest proces educational, macinat de aceeasi problema ca intreg sistemul de educatie din Romania.

Pe langa programa neadaptata si multe altele, cea mai mare problema a intregului sistem educational este lipsa unui raspuns la intrebarea: pentru ce pregatim copiii in scoala? Una dintre solutii ar fi implicarea mult mai profunda a angajatorului in actul de educatie.

Destramarea invatamantului profesional a inceput dupa revolutie, pe fondul lipsei unei viziuni economice de ansamblu. Inainte de 1989 fiecare fabrica din Romania avea „peste gard” o scoala profesionala de unde isi procura forta de munca.

Dupa revolutie, fabricile au disparut, scolile, profesorii, atelierele au ramas la acelasi nivel, forta de munca a devenit tot mai putin adaptata la realitatea actuala. Guvernantii nu au putut tine ritmul schimbarilor si ne-am trezit ca scolile de meserii au disparut si liceele tehnologice sau scolile profesionale nu au mai format forta de munca pregatita pentru nevoile angajatorilor. Statul a finantat pe banda un sistem care a produs specialisti cu diploma, dar pe care nu avea cine sa ii angajeze. Nimeni nu a corelat nevoia pentru fiecare industrie, nevoia angajatorilor cu ce se preda in scoli”, a explicat Mona Nicolici.

Citeste si:
Elevii cer mai multa practica. Ii aude cineva?
Ne dorim cu adevarat sa avem...

In acest context, fortati de lipsa acuta a meseriasilor calificati si fara perspective clare de imbunatatire, OMV Petrom si alti mari angajatori din Romania au inceput sa impinga lucrurile si creeze clase profesionale. Clase care au inceput sa formeze oameni cu adevarat valorosi si pregatiti.

Procesul nu a fost deloc simplu. Si unul dintre cele mai mari obstacole a fost si este in continuare legat de perceptia negativa a elevilor si a parintilor asupra meseriilor, chiar daca in ultima perioada sunt observate imbunatatiri.

„Abia de anul acesta pot sa spun ca s-a schimbat in bine, insa destul de putin, perceptia elevilor si a parintilor despre invatamantul profesional. Exista tot mai multi angajatori care infiinteaza clase, vin cu oferte interesante catre copii si parinti, ce includ burse, transport, asigura locuri de munca. Meseriile sunt prezentate frumos, copiii sunt mult mai atrasi, iar parintii se adapteaza”, a mai spus Mona Nicolici.

Romania Meseriasa – cifre si impact

Romania Meseriasa este o campanie de sustinere a invatamantului profesional prin care OMV Petrom isi propune sa aduca in atentie importanta meseriilor si sa identifice solutii pentru educatia viitorilor meseriasi.

Citeste si:
Mai are vreo sansa invatamantul romanesc sa livreze viitori meseriasi?
Mona Nicolici: Invatamantul...

Dupa ce studiile au aratat cat de nemultumiti sunt angajatorii de forta de munca, au fost create Scoala Petrolistilor si Tabara Meseriasilor, pentru dezvoltarea celor doua aspecte ce lipsesc cu desavarsire din scoala romaneasca: dezvoltarea personala si cea practica.

La nivel cantitativ, proiectul a ajuns la peste 1000 de copii, 400 de profesori si 22 de ateliere din tara in care elevii fac practica.

Calitativ insa, e mai greu de cuantificat.

Momentan, e greu sa masuram impactul calitativ, trebuie sa treaca niste ani. Am contribuit la crearea invatamantului dual, la schimbarea de perceptie asupra a ce inseamna invatamant profesional in Romania, am schimbat viata multor copii, de la burse pentru a-si continua scoala, pana la Liga meseriasilor (dupa 3 ani de tabara si de advocacy, in care ne am dat seama ca trebuie sa schimbam perceptia prin ei) – primul grup de initiativa din educatia duala, portavocea tuturor prin care au posibilitatea sa schimbe chiar ei lucrurile – i-am pregatit in comunicare, leadership – e important sa stie cum sa stea de vorba cu decidentul si sa ii spuna care sunt problemele reale”, spune Mona Nicolici.

Citeste si:
OMV Petrom estimeaza investitii de 4 miliarde de lei pentru 2019
OMV Petrom estimeaza...

In Scoala Petrolistilor au fost create 3 clase in 3 orase, iar din 86 de elevi din prima generatie, 26 au fost angajati in Petrom anul trecut, iar o mare parte dintre ceilalti au ales sa continue studiile la licee de profil sau la Facultatea de Petrol si Gaze.

Romania Meseriasa implica si demersuri de schimbare a mentalitatii profesorilor: „A fost un efort mare de resurse si rabdare sa ii convingem ca pot invata lucruri noi, ca pot sa comunice si interactioneze cu elevii, pe langa procesul de adaptare a manualelor, care erau foarte vechi”, continua Mona Nicolici.

Pentru viitor, Mona Nicolici spune ca OMV Petrom are in plan un proiect in care sa poata pune in practica, la nivel national, toata experienta acumulata in toti acesti ani in cadrul proiectelor din programul Romania Meseriasa: „Vom continua sa exploram zona de educatie profesionala, sa cream clase, sa ajutam si alti angajatori sa mearga in aceasta directie. Vrem sa ducem proiectul la alt nivel, impreuna cu partenerii si contractorii nostri”.

Ce putem face mai bine

Mona Nicolici spune ca eforturile depuse in ultimii ani de mai multi angajatori nu sunt suficiente pentru a acoperi toate nevoile din piata muncii si este ingrijorata din cauza companiilor care aduc forta de munca din afara tarii.

„Mi se pare mult mai scump decat sa investesti in 30 de tineri. Sigur ca nu ai certitudinea ca vor ramane la tine, insa recompensa unui astfel de demers este importanta. Cred ca orice companie care face acest lucru castiga bunavointa si aprecierea publicului. Nu stiu daca avem sanse sa ii readucem pe cei plecati, insa cei care sunt aici trebuie ajutati sa nu plece”.

Intr-o varianta ideala, demersurile mediului privat de sustinere a invatamantului profesional ar trebui dublate de implicarea statului, ca efectele sa fie mult mai mari. Si nici macar nu trebuie sa luam lucrurile de la 0, exista modele din alte tari pe care le putem adapta.

In Austria, de exemplu, Ministerul Educatiei investeste masiv in scolile profesionale.

„Am vazut scoli de gastronomie si turism cu ateliere foarte bine dotate, care arata cum nu arata nicio scoala privata din Romania. Acolo nu vin angajatorii sa caute copii, ci vin copiii direct cu angajatorul de mana. Chiar daca la noi nevoia vine de la angajator, ar trebui sa gasim o formula – sa identificam nevoia pietei, sa vedem perspectivele industriei si sa decidem ce scoli sunt necesare. Sunt multe idei si proiecte pe care le putem adapta”, a explicat Mona Nicolici, care este si ambasadorul Romaniei la Saptamana Europeana a Competentelor Profesionale 2019 (VET).

Problemele de perceptie nu sunt doar in Romania, exista si in alte tari, multi se plang ca ar trebui sa fie relatii mai stranse intre autoritati si companii, insa destul de multe tari au reusit: „Cred ca ne lipseste viziunea de ansamblu. Inclusiv finantarile ar putea fi posibile din alte surse, cum ar fi cele europene. In plus, daca angajatorii si-ar da seama ca investitiile lor in educatia profesionala nu sunt bani pierduti, ci bani care se intorc cu o valoare de 3 ori mai mare, s-ar implica mai mult”.

Omul sfinteste locul

Spre finalul discutiei, am intrebat-o pe Mona Nicolici care este proiectul sau preferat din toate cele coordonate in 13 ani de cand se afla la conducerea departamentului de sustenabilitate din OMV Petrom. Raspunsul nu a venit chiar usor, pentru ca ii place fiecare proiect derulat in mijlocul oamenilor, care schimba in bine viata cuiva.

„Proiectul meu de suflet ramane Tara lui Andrei. Si Romania Meseriasa e un pui crescut, ajuns acum la adolescenta. Imi place sa vad ca putem schimba, sa ma intalnesc peste ani cu un copil care a fost inclus in programele noastre si sa imi spuna ca am putut sa ii schimbam in bine viata”.

Despre cum se face CSR in Romania si despre cum au evoluat lucrurile in ultimii ani, Mona Nicolici spune simplu si clar: omul sfinteste locul.

„S-au schimbat mult lucrurile in Romania in ceea ce priveste responsabilitatea sociala si proiectele de acest gen. Omul sfinteste locul. Proiectele de acest gen depind de management si de dorintele acestora. Daca reusesc sa inteleaga ca trebuie sa treaca de interesul strict de business si sa inteleaga ca au o datorie sa ajute tara in care activeaza, sa reduca impactul pe care il au asupra mediului si societatii”, a conchis Mona Nicolici.

Chiar daca suntem pe calea cea buna, viteza progresului in domeniul sustenabilitatii este inca redusa. In timp ce unele tari au deja ministere ale sustenabilitatii, noi nu avem pe agenda publica subiecte arzatoare legate de mediu sau schimbari climatice si suntem departe a de a fi realmente pregatiti pentru efectele acestor transformari globale pe care le ignoram.

A inceput a cincea editie a Taberei Meseriasilor din Tara lui Andrei

La sfarsitul lunii iulie a inceput a cincea editie a Taberei Meseriasilor pe parcursul careia 240 de elevi din 26 de scoli profesionale din judetele Arges si Dambovita vor invata meserie de la specialisti care exceleaza in domeniile selectate: mecanica, electronica si automatizari. Elevii vor participa si la ateliere de dezvoltare personala, prin care isi vor dezvolta abilitatile de comunicare, lucru in echipa, spirit antreprenorial si incredere in sine.

In Tabara Meseriasilor din acest an, elevii scolilor profesionale vor simula un program de lucru real in cadrul unor ateliere practice si vor lucra alaturi de profesori si mentori, astfel:

  • Seria mecanicilor: 28 iulie – 11 august si 19 – 25 august. Elevii vor lucra alaturi de presedintele Federatiei Romane de Drift, Gabriel Onofrei.
  • Seria electricienilor: 26 – 31 august. Elevii vor lucra alaturi de initiatorii proiectului EFdeN, Claudiu Butacu si Mihai Toader-Pasti;

In fiecare saptamana vor participa cate 60 de elevi care vor avea de pus in practica un proiect final prin care vor demonstra evolutia lor in Tabara Meseriasilor.

Dintre cei 240 de elevi participanti, 40 cei mai implicati si cu o evolutie deosebita in cadrul Taberei vor primi burse de studiu in valoare de 500 de lei, pe parcursul anului scolar 2019-2020. In acelasi timp, cele mai bune proiecte propuse de profesorii participanti in Tabara Meseriasilor 2019 vor primi finantare pentru implementare, in valoare totala de 40.000 de euro.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Social »



Citeste si
Ce investitii a facut OMV Petrom intr-un deceniu de Tara lui Andrei