Federatia Sindicatelor Libere din Invatamant solicita noului Guvern al Romaniei regandirea sistemului de finantare a sistemului de educatie si alocarea, in noul an bugetar, a 6% din PIB pentru acest sector de activitate si eliminarea costului standard per elev/prescolar.

"Pastrarea actualului mod de calculare acostului standard per elev/prescolar inseamna adancirea subfinantarii si scaderea calitatii actului educational ca principal efect. Costul standard perelev/prescolar este „gaselnita” prin care guvernantii, de-a lungul anilor, nu au facut decat sa mimeze finantarea educatiei. Fara alocari de fonduri calculate in functie de realitatile din scoli, educatia din Romania va continua sa se degradeze intr-un ritm accelerat", se arata intr-un comunicat al FSLI.

Conform Legii Educatiei Nationale banii de care dispune o unitate de invatamant pentru desfasurarea procesului instructiv-educativ rezulta prin multiplicarea costului standar per elev/prescolar cu coeficienti specifici unitatii scolare si cu numarul de elevi.

Valoarea costului standard per elev/prescolar s-a stabilit pentru prima data, prin HG in anul 2010, pentru cheltuielile de personal, iar in anul 2013 s-a stabilit si valoarea costului standard per elev/prescolar privind cheltuielile cu pregatirea profesionala, cheltuielile cu evaluarea periodica a elevilor si cheltuielile prevazute la articolul bugetar “bunuri si servicii”.

"Daca se doreste un invatamant de calitate, daca se doreste ca scoala sa formeze forta de munca de care are atata nevoie Romania, daca se doreste sa inceteze migratia romanilor, atunci trebuie crescuta semnificativ investitia in educatie. Guvernantii trebuie sa lase Consiliul National privind Finantarea Invatamantul Preuniversitar sa stabileasca valorea corecta a costului standard per elev/ prescolar si sa se tina cont de ea sau cea mai buna varianta ar fi eliminarea acestuia.Pastrarea actualei formule privind stabilirea valorii costului standard inseamna ingroparea definitiva a invatamantului preuniversitar, “groparul” fiind acest cost standard. Consideram, de asemenea, ca Presedintele Romaniei, profesor la baza, este cel care ar trebui sa inteleaga cel mai bine problemele din sistemul de invatamant preuniversitar generate de acest cost standard si ar putea sa solicite partidului care a preluat guvernarea renuntarea la costul standard per elev/prescolarsialocarea a 6% din PIB educatiei, ceea ce ar duce la cresterea calitatii invatamantului din Romania", a declarat Simion Hancescu, presedinte FSLI.

Federatia Sindicatelor Libere din Invatamant considera ca, dupa noua ani de la introducerea sa, acest cost standard per elev/prescolar poate fi numit “groparul” invatamantului preuniversitar.

Stabilirea “din condei” a valorii costului standard in anul 2010, a insemnat lovitura de gratie data invatamantului preuniversitar, acesta accelerandu-si prabusirea.

Potrivit Federatiei, “carpelile” anuale aduse costului standard prin HG, au condus la realitatea actuala, in care "putine unitati de invatamant din cele peste 6.000 se mai pot incadra in cheltuielile de personal si asta nu pentru ca cei care le conduc dau dovada de rea vointa, ci pentru ca actualul cost standard este incorect stabilit!".

Astfel, in datele FSLI se arata ca sunt din ce in ce mai multe cazuri in care unitatile scolare nu se pot incadra in costul standard per elev/prescolar, cum ar fi: unitatile de invatamant din zonele izolate, cu efective mici de elevi la clasa, unitatile de invatamant vocational, care sunt aproape de desfiintare, colegiile si liceele cu peste 30 de elevi la clasa, unde majoritatea cadrelor didactice sunt cu gradul I, precum si gradinitele cu efective de copii la grupa peste media prevazuta de lege.

FSLI mai arata ca tot din cauza costui standard subdimensionat s-a redus constant numarul celor din categoria personalului didactic auxiliar si nedidactic, iar cei care au ramas fac cu greu fata din cauza volumului mare de munca.

Pentru ca unitatile de invatamant sa functioneze in parametrii normali, pe langa cadrele didactice, unitatile de invatamant au nevoie si de aceste categorii de salariati.

"Acelasi dezastru este si in cazul costului standard pentru “bunuri si servicii”, atata timp cat el a crescut de la 301 lei/an per elev/ prescolar, valoarea din anul 2013, la 370 de lei in anul 2019. Asa s-a ajuns la situatia de neacceptat intr-o tara normala, ca parintii sa aducabani de acasa pentru supravietuirea unitatilor de invatamant. Aceasta este consecinta faptului ca Romania nu este capabila sa aloce in prezent decat 2,9% din PIB de la bugetul de stat pentru educatie, inconditiile in care, conform LEN,ar trebui sa primeasca 6% din PIB", se mai arata in comunicat.

FSLI mai sustina ca guvernantii nu au facut o analiza serioasa a acestui cost standard, pentru a se ajunge la valoarea lui reala, tinand cont de toate conditiile specifice din unitatile scolare.

"Si pentru ca opinia publica sa creada ca in invatamantul preuniversitar se face jaf cu banul public, functionari din MEN au lansat ideea nedemonstrata ca in invatamantul preuniversitar sunt aproximativ 200.000 de elevi fictivi. Mai grav este ca inalti demnitari au preluat pur si simplu aceasta informatie pe care au rostogolit-o in spatiul public. Noi nu spunem ca nu exista situatii in care anumiti elevi sunt trecuti in cataloage, dar nu frecventeaza cursurile, dar nici intr-un caz numarul nu este atat de mare", se mai arata in comunicat.

Sursa foto: klimkin | Pixabay.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alice Gheorghe
Alice Gheorghe scrie pe domeniul Resurselor Umane (HR) si are o experienta de aproximativ sapte ani in presa scrisa. Pe Wall-Street.ro veti regasi sub semnatura ei stiri, reportaje si interviuri despre subiecte care variaza de la salarii, somaj la recrutare si tendinte in piata muncii.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri