Intr-un Bucuresti haotic, sufocat de mult prea multe masini care tranziteaza infrastructura lui deficitara, sansele de a fi victima unui accident rutier din postura de pieton sunt destul de mari si in contextul in care respecti regulile de circulatie, dar mai ales atunci cand nu faci asta.


Traversarea neregulamentara a pietonilor este o practica intalnita pe multe dintre arterele Bucurestiului, un obicei care la pachet cu o infrastructura slab dezvoltata si cu unii soferi, care incalca la randul lor regulile elementare de circulatie, dau nastere unor adevarate tragedii. Prin acest material nu dorim sa ii punem la zid pe cei care incalca aceste reguli, ci ne dorim sa atragem atentia cu privire la urmarile pe care un gest, facut din diverse motive mai mult sau mai putin intemeiate, poate da nastere unor adevarate tragedii.

Este putin probabil ca intr-o plimbare prin Capitala sa nu te lovesti de oameni care trec pe culoarea rosie a semaforului pe motiv ca “nu vine nimic”, oameni care asteapta culoarea verde a semaforului pe carosabil, la 2-3 pasi distanta de bordura sau oameni care pur si simplu trec prin zonele nemarcate din motive stiute doar de ei.

Un studiu realizat in cadrul campaniei “Iarna, la volan”, arata ca 90% dintre romani au recunoscut ca traverseaza neregulamentar cel putin de cateva ori pe an. In plus, 51% dintre pietonii aflati in aceasta situatie sustin ca traverseaza neregulamentar pentru ca trecerea de pietoni este prea departe de locul unde au nevoie sa traverseze.

Aceasta practica are si urmarile ei, unele extrem de tragice. Brigada Rutiera Bucuresti a precizat, in urma unei analize, ca jumatate dintre accidentele rutiere grave petrecute in Capitala in anul 2018 si in prima jumatate a anului 2019 au fost produse din cauza pietonilor, care nu ar fi respectat regulile.

“In anul 2018 au fost inregistrate 342 accidente rutiere grave in care au fost implicati pietoni, in urma lor 40 de persoane au decedat, 306 au fost ranite grav si 10 ranite usor. Un numar de 176 accidente rutiere grave s-au produs din vina pietonilor. In urma acestora 29 persoane au decedat, 147 au fost ranite grav si doua persoane au fost ranite usor”, se arata intr-un raspuns al Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti (DGPMB) catre agentia Mediafax.

Am ales sa facem o scurta plimbare pe cateva dintre strazile Capitalei pentru a vedea cat de des incalca pietonii bucuresteni poate unele dintre cele mai simple legi ale Codului Rutier.

Bulevardul Obregia

Am pornit pe Bulevardul Obregia de la rondul unde acesta se intalneste cu Strada Nitu Vasile si cu Emil Racovita. Lipsa trecerilor de pietoni nu poate fi o scuza pentru cei care aleg sa traverseze neregulamentar, acestea aflandu-se la distante destul de apropiate una de cealalta. Prima interactiune a fost cu un grup de tineri care nu au mai asteptat schimbarea culorii la unul dintre semafoarele din rond.

Nu am apucat sa pornim bine pe Bulevardul Obregia ca am intalnit prima persoana care, in conditiile in care trecerea de pietoni se afla la 30-35 de metri de ea, a ales sa fuga prin zona nemarcata, chiar prin fata masinilor care se apropiau de intersectie.

Pe celalalt sens de mers, la cateva zeci de secunde distanta, un domn ii face concurenta traversand agale strada cu doua plase in mana tot printr-o zona neregulamentara, gest care il face pe soferul autobuzului care se apropia de el sa incetineasca.

Cu cat inaintam mai mult pe bulevard, cu atat avem impresia ca suntem spectatori la o cursa de supravietuire, cu oameni de toate varstele care sprinteaza prin fata masinilor pentru a ajunge pe partea cealalta a trotuarului, o cursa absurda in care participantii aleg sa isi riste mai bine viata, probabil inconstient, decat sa faca un ocol de cel mult 1 minut si jumatate pana la urmatoarea trecere de pietoni.

Sunt oameni de diferite varste, batrani care vin de la cumparaturi, tineri care gonesc catre masina parcata peste strada sau femei in toata firea care trag dupa ele o geanta pe care o tin strans in mana ca pe un "balast" ce nu face altceva decat sa le creasca sansele de a-si transforma ziua intr-una nefericita, asa cum puteti vedea in imaginea de mai jos.

Te lovesti si de cei care nu par a se grabi nicaieri, insa pentru care trecerea de pietoni nu da impresia ca ar avea vreun sens. Asteapta pana trec toate masinile, se asigura uitandu-se in ambele directii si apoi trec incet batatorind gazonul dintre cele doua sensuri de mers pe care s-au format in unele locuri poteci. Comic este ca, de multe ori, tot acest proces ii face sa petreaca mai mult timp asteptand decat pietonii care aleg sa mai mearga cei cativa zeci de metri pana la trecerea de pietoni din vecinatate. Am incercat sa aflam de la o parte dintre acesti pietoni motivul pentru care aleg sa traverseze neregulamentar, insa mai mult de un "pentru ca nu vine nimic" si un "ma grabesc", acompaniate de o privire indignata, nu am putut obtine.

Stefan cel Mare si intersectia de la Obor: Romanul comod si politistul ingaduitor

Ne-am mutat in sectorul 2 al Capitalei, iar cele vazute ne-au dat de inteles ca sectorului din care am plecat ii lipsesc gardurile, aceste obstacole care tin departe atat pietonii care se aventureaza prin zonele nemarcate, cat si soferii dornici sa intre in pielea vatmanilor, conducand pe sinele destinate tramvaielor. Dincolo de clasicele traversari pe culoarea rosie a semaforului, nu am avut parte de "curajosi" care sa se aventureze in a escalada obstacolele care despart cele doua sensuri de mers.

Odata ajunsi la intersectia cu Calea Mosilor, lipsa gardurilor isi spune cuvantul si ritualul reincepe. Pret de 10 minute, suntem din nou martorii unor adevarate curse contraconometru de pe un trotuar pe celalalt.

In cateva minute ajunge si un echipaj al Politiei Locale Sector 2 la fata locului, pornit sa sanctioneze masinile stationate neregulamentar. Profitam de ocazie pentru a afla cum arata situatia in zona in ceea ce priveste traversarile prin zonele nemarcate. Ofteaza inainte de a rosti primele cuvinte si marturiseste ca sunt o multime de oameni, mai ales dimineata, care refuza sa foloseasca pasajul subteran si se aventureaza sa traverseze pe la suprafata in cealalta parte a rondului, inspre Soseaua Colentina, concluzionand ca "romanu-i comod".

In timpul discutiei, chiar prin spatele acestuia, un domn in varsta finaliza traversarea prin zona nemarcata, aruncand, ce-i drept, priviri ingrijorate catre agent cu speranta ca nu il va mustra pentru gestul sau. Politistul pare constient de situatie si spune, parca argumentandu-si lipsa de reactie, ca se dau si amenzi, dar sunt si momente in care printre acesti pietoni se afla si pensionari pentru care amenda de 290 de lei reprezinta o povara financiara pe care multi dintre ei nu o pun sustine.

Ne indreptam catre locul semnalat de agentul de politie, pentru a vedea daca obiceiul matinal al bucurestenilor se aplica si la ora pranzului. Nu apucam sa ajungem bine, ca deja apare la orizont primul grup, format in mare parte din tineri, care dupa ce se dau jos din tramvai, ignora intrarea in pasajul subteran si aleg optiunea de la suprafata, chiar daca nu exista o trecere de pietoni.

Ne lovim si de pietoni "mai curajosi", care parca incearca sa prinda din urma primul grup, alegand sa se strecoare deja printre masinile care stau la semafor, ignorand de asemenea pasajul subteran, langa iesirea caruia ne-am pozitionat si din care, timp de 10 minute, nu a iesit nimeni.

Bulevardul Regina Elisabeta: aceeasi reteta, condimentata de lipsa de reactie a politiei

Reteta este respectata cu strictete si in apropierea centrului. Bulevardul Elisabeta, zona parcului Cismigiu, se "bucura" de aceleasi practici intalnite si in celelalte sectoare ale Bucurestiului, care se desfasoara la cativa zeci de metri de trecerile de pietoni marcate. Participantii la maraton sunt atat tineri, cat si oameni in varsta.

Din imaginea de mai jos, putem intelege ca stoparea acestei practici, ce din nefericire a dus la provocarea unui numar de 176 de accidente rutiere grave in 2018, nu pare a fi o prioritate. Masina Politiei trece linistita pe langa un pieton care a traversat zona nemarcata, fara a-i aduce la cunostinta faptul ca acest gest este in afara codului rutier si ca ar putea avea consecinte tragice atat pentru el cat si pentru ceilalti participanti la trafic.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri