Hunters, divizia specializată în analizarea trendurilor, parte din compania de cercetare de piață Unlock, lansează o nouă ediție a celui mai amplu studiu la nivel național, care conturează noile tendințe în stilul de viață al românilor.

Intitulat ”Un nou ÎMPREUNĂ”, studiul arată că 2022 se întrevede un an plin de provocări prin multitudinea de elemente din viață care trebuie repuse să funcționeze împreună.

Comparativ cu anul precedent, studiul arată că românii învață să facă față anxietăților generate de pandemie în moduri mai constructive, însă au aceleași teme majore de îngrijorare.

44% dintre români sunt îngrijorați de situația financiară, în ușoară scădere față de 2021 (49%) și mulți se așteaptă la o criză economică în anii ce urmează. 41% sunt îngrijorați de educația copiilor și 38% sunt preocupați de sănătatea mentală, cu un procent în plus față de cei preocupați de sănătatea fizică (37%).

”Recuperarea va fi de durată și plină de provocări. Pandemia însă a avut și un efect curativ. A adus la suprafață adevărul gol-goluț despre viața oamenilor și despre societate, în general.” - Adina Vlad, Managing Partner, Unlock.

Retail jobs

Trendurile anului 2022

Empatie. Devine, treptat, principala forță care generează schimbări, pe măsură ce tot mai mulți oameni o percep ca singură alegere posibilă pentru supraviețuirea și bunăstarea comunității și civilizației. Reprezintă un potențial punct de tensiune în perioada următoare, deoarece oamenii tânjesc după conexiune empatică, însă în același timp se simt deconectați social.

Scop comun. Românii sunt mai dispuși să colaboreze, să se asocieze cu ceilalți în grupuri și comunități restrânse care împărtășesc aceleași valori, convingeri, credințe - măsura valorii personale începe să se raporteze din ce în ce mai mult la beneficiile participării active într-o comunitate.

În cultura română de multe ori se pleacă de la prezumția vinovăției și de la teama că nu vei fi ajutat dacă ai nevoie – ceea ce blochează empatia. Însă evenimentele foarte recente (războiul din Ucraina) au demonstrat ceea ce Hunters subliniază de mai mulți ani – românii s-au schimbat, au descoperit în ei resursele necesare pentru a face bine și înteleg mai bine ca niciodată cât de puternică este forța transformatoare a Empatiei.” - Adina Vlad, Managing Partner, Unlock.

Citeste si:
Kaufland a pregătit mâncare cu specific tradițional de Paște pentru...
Katharina Scheidereiter, CSR...

Trendul ”switch off” (”reîncărcare fără semnal”). Rămâne puternic, aceasta fiind una dintre cele mai puternice tensiuni din ultimii ani, pe măsură ce tehnologia a câștigat tot mai mult loc în viețile oamenilor. Pentru a combate efectele nedorite ale tehnologiei asupra vieții lor, oamenii încearcă să evadeze cât de mult în lumea reală, în natură, fără prea mulți stimuli.

Unii își limitează accesul la telefon seara sau dimineața, sau își monitorizează atent timpul petrecut online, în vreme ce alții au o abordare chiar mai radicală, mergând până la mutarea în zone rurale, unde pot găsi zone neatinse de tehnologie.

În căutarea autenticității. În contextul pandemiei, când incertitudinea a atins cote fără precedent, s-a resimțit o și mai mare presiune asupra identificării adevărului. Pentru unii, “setea” de autentic înseamnă alegerea unor produse cu rețete curate, surse certificate, procesate cât mai puțin și apropiate de metodele de producție tradiționale.

Citeste si:
Dacia și Renault evaluează online gratuit mașinile vechi
Dacia și Renault evaluează...

În încercarea de a rămâne autentici cu sine și cu ceilalți, tot mai mulți decid să părăsească locuri, angajatori, relații, mărci pe care nu le simt cu adevărat autentice, generând astfel mișcări economice care vor continua în următorii ani.

Mărci responsabile. Se manifestă ca trend stabil după efervescența creată în etapele ințiale ale crizei pandemice. Consumatorii sunt acum mai critici și au așteptări mai ridicate decât înainte, însă acest lucru reprezintă și o oportunitate pentru mărci de a interacționa în moduri mai relevante cu aceștia.

”În relația cu brandurile, consumatorii devin tot mai critici. De exemplu, 4 din 10 români aleg cu mai multă grijă și discernamânt un produs/ serviciu astfel încît să corespundă cu așteptările lor privind calitatea, transparența și onestitatea mărcii și tot atâția evită să cumpere mărcile care nu își respectă promisiunile, consumatorii și angajații.”– Flavia Bobei, Alternative Research Solutions Manager, Unlock.

Citeste si:
70% dintre brandurile din România nu au control deplin asupra...
70% dintre brandurile din...

Trend nou: o mai mare preocupare pentru imunitate

Pe perioada pandemiei reflexele de apărare ale oamenilor au fost puternic activate. Amenințarea prin boală, și potențial moarte, i-a făcut pe oamenii de peste tot din lume să realizeze cât de fragili sunt, de fapt și ce uniformă este omenirea atunci când suntem toți reduși la conștientizarea condiției de bază. A avea un corp rezistent, puternic și sănătos părea a fi singura armă în fața unui virus complet necunoscut.

Este posibil ca pentru unele nații conceptul de prevenție și imunitate să fi fost deja existent și activ, mai ales acolo unde gândirea pe termen lung este înscrisă deja în ADN-ul cultural. În România gândirea pe termen lung a fost tot timpul problematică, însă amenințarea virusului a activat zona de gândire strategică și planificare, până atunci amorțită la români.

Citeste si:
Empatia - un lucru rar, dar esential in crizele de imagine
Empatia - un lucru rar, dar...

Pe viitor, este de așteptat ca românii să schimbe elemente fundamentale în modul de a-și trata corpul și consumul în materie de nutriție, sport, sănătate mentală și financiară.

Obiceiuri sănătoase și atitudinea față de mediu

56% dintre respondenții studiului spun că mănâncă aproape întotdeauna mâncare gătită la mesele principale, iar 47% au grijă să aibă o alimentație diversificată.

45% spun că reciclează aproape mereu și îi încurajează și pe alții să facă același lucru.

În 2022, românii își doresc un stil de viață mai sănătos, vacanțe și socializare cu prietenii

Studiul arată că românii își doresc cel mai mult, anul acesta, să adopte un stil de viață mai sănătos și mai ordonat (31%); să plece în vacanță în străinătate (29%) și să se întâlnească mai des cu prietenii / colegii (26%).

Citeste si:
Ai de-a face cu un expert? Periculosul om care se pricepe la toate
Ai de-a face cu un expert?...

Studiul are la bază observarea continuă a trendurilor, explorarea calitativă a acestora prin focus-grupuri și o cercetare cantitativă prin 1000 de chestionare online aplicate pe un eșantion de oameni cu vârste cuprinse între 18 – 55 ani, reprezentativ la nivel național urban. Cercetarea cantitativă a fost realizată în perioada noiembrie – decembrie 2021.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online. Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară. În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri