Pandemia COVID-19 a modificat nevoile de mobilitate ale oamenilor și obiceiurile lor sociale, lucru evident mai ales acum, după ridicarea restricțiilor. 52% dintre respondenții români la un sondaj realizat de Free Now, o platformă europeană de mobilitate care oferă servicii de taxi și ridesharing în România, spun că sunt în continuare rezervați privind reluarea stilului de viață pre-pandemic, iar alți 24% declară că încă evită să-și facă planuri de ieșit în oraș.

Cu toate acestea, aproape două treimi dintre ei simt nevoia să recupereze experiențele amânate în timpul pandemiei.

Românii se consideră persoane foarte sociabile, așa cum declară aproape jumătate dintre respondenți, dar chiar și dintre aceștia, 24% au spus că vor să socializeze mai puțin decât în 2019, ca efect post-pandemie și fiind încă preocupați de limitarea răspândirii virusului. În plus, 1 din 2 respondenți a spus că și-a anulat planurile de ieșit în public de când au fost ridicate restricțiile, din cauza anxietății sociale.

În ciuda reticențelor privind socializarea, 62% dintre respondenții români la sondajul Free Now simt nevoia să recupereze activitățile care au fost limitate în timpul pandemiei. Dintre acestea, cel mai mult le-au lipsit călătoriile (48%), întâlnirile cu familia și cu prietenii fără restricții (47%), adunările sociale în scop recreativ (37%), ieșitul la cumpărături fără restricții (25%) și participarea la evenimente culturale (25%). Petrecerile, participarea la festivaluri de muzică sau la concerte mari și la evenimente sportive s-au aflat, de asemenea, pe lista activităților pe care ar vrea să le recupereze acum. 13% dintre respondenții români au dus dorul socializării cu colegii de la locul de muncă, interacțiune care, drept urmare a pandemiei, a devenit din ce în ce mai mult mediată de tehnologie.

Persoanele care au respectat cu strictețe regulile în perioada pandemiei au tendința de a continua să mențină același comportament din mai multe motive. Temerile legate de sănătatea lor și a familiei s-au instalat atât de bine în atitudinea lor de zi cu zi, încât au ajuns chiar la convingerea că renunțarea la reguli implică în continuare aceleași riscuri ca în timpul crizei sanitare. În plus, în pandemie au dobândit o mai bună gestionare a timpului personal, datorită orelor economisite prin renunțarea la deplasarea între birou și domiciliu, dar și eficientizarea costurilor financiare, iar aceste lucruri atârnă greu în balanță atunci cand iau în considerare revenirea la stilul de viață pre-pandemic”, spune Nicoleta Mușat, psiholog clinician.

Mai mult, pandemia a influențat obiceiurile de călătorie ale românilor. În acest sens, în topul activităților care declanșează anxietatea românilor se află călătoriile cu mijloacele de transport în comun (30%), aparența reflectată în comportamentul celorlalți că lucrurile s-au „întors la vremurile de dinainte de pandemie” (30%), precum și faptul că oamenii nu mai respectă normele legate de distanțarea socială (25%) și nu mai poartă măști (23%), pe lângă călătoriile pe distanțe lungi sau în străinătate (15%).

„Românii pot fi caracterizați ca niște persoane sociabile, așa cum se și identifică, deci tocmai de aceea au simțit în acești doi ani lipsa activităților specifice stilului lor de viață de dinaintea pandemiei. Este recomandat ca reluarea activităților cotidiene să se facă treptat, cu menținerea acelor măsuri de protecție care îi ajută pe ei să se simtă în siguranță și care îi protejează de anxietate”, adaugă psihologul.

Când vine vorba de deplasări urbane, principalele criterii care influențează în continuare preferințele românilor de mobilitate sunt siguranța, prețul, confortul, curățenia și viteza. Astfel, 1 din 4 români a clasat serviciile de ridesharing și car-sharing pe primul loc atunci când vine vorba de alegerea opțiunii de mobilitate urbană, urmate de taxi (12%) și micromobilitate cu scutere, trotinete sau biciclete (11%).

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri