Paul Anghel, șeful Autprității Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC), a atenționat publicul în vederea verificării etichetelor și din datelor de expirare a produselor de post, în condițiile în care, și în anii anteriori, comisarii au descoperit produse neconforme.

„Pentru ca produsele pe care le cumpărați în perioada postului Sfintelor Paști să nu prezinte un pericol pentru sănătatea dvs., vă recomand să cumpărați produse alimentare de post numai din locuri amenajate și autorizate, să solicitați și să păstrați bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, doriți să reclamați calitatea/conformitatea sau siguranța unui produs.

De asemenea, atenționez asupra faptului că, dacă achiziționați produse alimentare de post din locuri neautorizate, în care comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condițiile optime de transport, depozitare și comercializare, riscați ca produsele sa fie neconforme sau chiar nesigure acestea vă pot afecta sănătatea. Verificați cu atenție eticheta produselor de post pe care le cumpărați!”, a scris șeful ANPC, pe pagina sa de Facebook.

Potrivit acestuia, produsele de post sunt produse alimentare constituite din ingrediente vegetale, texturat proteic de soia, mixuri pe baza de soia etc, așa că le recomandă românilor să nu cumpere produse a căror etichete nu îi informează complet și corect privind conținutul, ingredientele sau calitatea produsului.

„Sfătuiesc consumatorii să citească atent eticheta produselor pentru a putea respecta Postul Paștelui și de a evita astfel să fie induși în eroare. Comisarii ANPC vor controla și supraveghea piața în toata această perioadă, pentru a preîntâmpina orice neregulă din domeniul protecției consumatorilor, iar operatorii economici care nu respectă prevederile legislative vor fi sancționați.

Pentru ca produsele pe care le cumpărați în perioada postului, premergătoare sărbătorilor pascale, să nu prezinte un pericol pentru sănătatea dvs., vă recomand, în primul rând, ca înainte de cumparare, să acordați o atenție deosebită listei ingredientelor. În cazul în care aceasta conține și ingrediente de origine animală, respectiv lapte praf, zer praf, pudră de ouă, trebuie să știți că aceste produse nu fac parte din grupa produselor de post”, a mai scris Paul Anghel.

Șeful ANPC a mai precizat că pentru produsele tăiate, fracționate sau porționate de vânzător, solicitați să vedeți eticheta produsului pentru a verifica compoziția și data durabilității minimale.

„Avertizez asupra faptului că pe unele ambalaje veți găsi pe lângă lista cu ingrediente și afirmatia „ poate contine urme de ou, lapte...”. Aceasta este o informație oferită voluntar de către producător, și înseamnă că, în ciuda tuturor asigurărilor luate pe perioada producției, cele mai mici urme din ingredientele menționate, câteodată, nu pot fi evitate.

Și nu în ultimul rând, verificați dacă în magazin sunt respectate condițiile de păstrare specificate de producător, în special temperatura. Nu cumpărați produse care au fost ținute la temperaturi mai mari decât cea specificată. După aachiziție, respectați și la domiciliu condițiile de depozitare precizate pe ambalaj.
De asemenea, verificați data durabilității minimale. Nu cumpărați produse cu data durabilității minimale sau data limita de consum depășita sau modificată”, se mai arată în anunțul acestuia.

În urma acțiunilor de control desfășurate în anii anteriori, comisarii ANPC au găsit la comercializare produse, pe a căror etichete, erau înscrise mențiuni care puteau induce în eroare consumatorii:

  • Cozonac cu rahat, cacao și stafide, ambalat în pungi din material plastic, în compozitia căruia se regăseau ouă, în contradicție cu mențiunea inscripționată pe fluturașul colant “produs de post”;
  • “Maioneză vegetală simplă” și “Maioneză vegetală Shaorma”. Denumirea de MAIONEZĂ se atribuie doar unei emulsii pe bază de gălbenuș de ou, ulei și alte ingrediente;
  • “Pizza de post” - “specialitate cu aroma pe baza de uleiuri vegetale și cazeină (substanță proteică din lapte)”, produsul nefiind astfel un produs „ de post”, cu efectul dezinformării consumatorilor;
  • Utilizarea de denumiri consacrate ale unor preparate din carne precum șnițel, pate, parizer, salam, cârnați, cremwurști etc. la care era atașată sintagma “vegetal”;
  • Înscrierea pe ambalajul unor produse vegetale a mențiunii „fără colesterol” sau „0% colesterol”, sugerându-se astfel ca acestea ar avea caracteristici speciale, când de fapt toate produsele vegetale au aceasta caracteristică;
  • Produsul alimentar vegetal UHT, care conform listei de ingrediente declarată pe ambalaj conținea proteine din lapte, în neconcordanță cu denumirea de produs;
  • Produse de cofetărie preambalate, cu mențiunea “de post”, deși în lista ingredientelor de pe eticheta era înscris “frișcă”.
  • De asemenea au fost constatate următoarele abateri:
  • Produse de post expuse la comercializare în același raft și în directa vecinătate cu celelalte produse, inducând în eroare consumatorii ( de exemplu produsul „Untar” ce conținea grăsimi vegetale era expus la vânzare în același raion cu untul);
  • Expunerea la comercializare în raioanele destinate produselor de post a produselor care aveau în conținut ingrediente lactate;
  • Produsul „Crutoane cu ierburi aromate” era expus în vederea comercializării la raft, iar deasupra acestuia exista un afiș inscripționat "Idei savuroase de post", deși, produsul conținea la ingrediente: "zer praf dulce" și "praf de iaurt", care sunt de origine animală și nu de post.

Sursa foto: Pixabay

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri