De 25 de ani în România, Danone a devenit una dintre cele mai cunoscute companii, cu produse care, așa cum însuși Adrian Pascu, directorul general pentru Europa Centrală și de Est a precizat, ”urmăresc evoluția omului încă de la naștere”. ”Din ce în ce mai mulți români consumă produse pe bază de plante, unde avem drept lider brandul Alpro. Categoria s-a triplat în ultimii cinci ani”, a declarat acesta, într-un interviu Wall-Street.ro.
Pascu susține că anul 2024 a început relativ greoi, însă, pe parcursul anului, impactul inflației pare că s-a diminuat.
”Inflația a determinat niște creșteri de prețuri la nivelul pieței și asta s-a văzut în cifrele de volum. Practic, cifrele de volum pe total categorie s-au stabilizat după trei trimestre de scădere continuă, abia prin februarie. În prezent, încercăm să facem tot posibilul astfel încât consumatorii să nu ne uite, provocările economice fiind dificil de depășit pentru aceștia”, a explicat Pascu.

Acesta a specificat faptul că schimbările în obiceiurile de consum s-au adaptat actualului context economic, iar oamenii se îndreaptă mai mult către zona de promoții sau consumă mai puțin, de unde și situația scăderii volumelor.
”Există și situații în care consumatorii renunță la anumite segmente pe care nu le consideră esențiale. În prezent, cele mai consumate produse sunt brandurile Danone Natural, Delicios și Activia. Crește și cererea pentru Actimel, de asemenea”, a mai spus Pascu.
Produsele pe bază de plante, în atenția românilor
Cu sau fără inflație, o altă tendință în comportamentul consumatorilor este predilecția pentru produsele pe bază de plante, de unde și creșterea înregistrată de brandul Alpro.
”Categoria s-a triplat în volum în ultimii cinci ani, tot mai mulți consumatori devin flexitarieni, nu sunt vegetarieni sau vegani, ci combină. Interesant este că aceste produse nu sunt consumate doar în post, ci din ce în ce mai mulți tineri vin către acest segment”, a adăugat Pascu, precizând că este destul de optimist în ceea ce privește anul 2025.
Directorul general pentru Europa Centrală și de Est al Danone a declarat că inflația se va menține și în 2025, însă nu va fi un vârf ca în 2022. ”Nu estimăm schimbări foarte mari de strategie, inflația va exista, însă va fi în termeni normali, suntem cu ochii pe evoluția de volum a întregii categorii”, spune acesta.
Investiții, cercetare și produse noi la Danone
Danone continuă investițiile în România, cele mai recente fiind legate de linia ambalajelor Tetra Pak, despre care Wall-Street.ro a mai scris AICI, dar și de investiția de un milion de euro în panouri solare, care substituie circa 20% din capacitatea necesară de electricitate pe timpul iernii (și 100% pe timpul verii).
”Am lansat și Yopro, pe partea de proteină, fără adaos de zahăr și grăsimi, iar categoria crește. Am mutat producția din Spania în România. Avem noroc că avem o fabrică aici, în București, cea mai performantă din Europa, deoarece mai mult de 30% din volum se duce către export. Exportăm în 14 țări, în Portugalia sau Marea Britanie, spre exemplu”, a explicat Pascu.
În România, în total, Danone are 400 de angajați, dintre care 170 de angajați se află în fabrică, iar, pentru moment, compania nu a apelat la forță de muncă externă, din Sri Lanka sau Nepal. În 2023, compania a depășit un miliard de euro ca cifră de afaceri și tinde către creștere, în continuare. Danone lucrează cu 20 de ferme mari din România, dar și cu peste 200 de antreprenori locali, cu care are o colaborare punctuală.
Danone în Ucraina: cum ”se face” iaurtul în vreme de război
Adrian Pascu a preluat funcția de director general al Danone Ucraina în 2020, activitatea companiei fiind ”lovită„ încă de atunci de două mari evenimente, pandemia de COVID și războiul, care încă nu s-a încheiat.
Cu două fabrici pe teritoriul ucrainean, Danone s-a văzut nevoită să o închidă pe cea din Herson încă din a treia zi a conflictului, unde aveau loc bombardamente.
”Piața din Ucraina e un pic diferită față de ceea ce avem aici. În Ucraina, este vorba despre o penetrare mult mai mare a produselor locale, motiv pentru care aveam două fabrici deschise, una pentru produsele considerate moderne, cum ar fi iaurturile, iar cealaltă, destinată producției tradiționale. Din păcate, unitatea dedicată iaurturilor a fost închisă și am pierdut 50% din volum instantaneu”, a declarat Pascu.
Șeful Danone a declarat că a reușit să transfere liniile de producție dintr-o unitate în alta în timp record și fără daune. De asemenea, acesta precizează că, în ciuda pierderilor, nu a avut nevoie de sprijin din exterior pentru a supraviețui în Ucraina.
”Acum situația e stabilă, am reușit să ne stabilizăm și în retail, avem peste 180 de fermieri acolo, e o țară foarte mare. Dacă te duci în Vest, ai senzația că nu se întâmplă nimic. Dacă mergi în Est, lucrurile stau cu totul diferit. Fabrica funcțională se află în Kremenchuk. Rămâne totuși o zonă destul de periculoasă și am acționat în două direcții:
- să menținem siguranța oamenilor,
- să încercăm să păstrăm activitatea fabricii.
Dar, de menționat este că, la final de august, pe segmentul de iaurt, am ajuns la nivelul de dinainte de război”, a declarat Pascu.
În prezent, în Ucraina, la Danone lucrează 1.100 de angajați, dintre care 690 sunt angrenați în fabrică. Pentru a nu pierde din angajați, compania a transferat din personal în Polonia, țară a cărei limbă se aseamănă cu ucraineana.
”Momentan, avem două probleme: alarmele care te trimit la subsol, în buncăr. Când sună, toată activitatea se întrerupe și nu e cunoscută durata în timp, o oră - două.
A doua problemă este cea cu electricitatea, noi am tot cumpărat dispozitive alternative, însă nu pot suplini tot necesarul în cazul nostru”, a transmis acesta.
Danone este companie în domeniul alimentelor și băuturilor, care activează în trei categorii de produse axate pe sănătate, cu o creștere rapidă și în tendințe: Produse lactate proaspete, Produse pe bază de plante, Ape și Nutriție specializată. Cu peste 96.000 de angajați și produse vândute în peste 120 de piețe, Danone a generat vânzări de 27,6 miliarde de euro în 2023. Portofoliul Danone include mărci internaționale de top (Actimel, Activia, Alpro, Aptamil, Danette, Danio, Danonino, Evian, Nutricia, Nutrilon, Volvic, etc.), precum și mărci locale și regionale puternice (Aqua, Blédina, Bonafont, Cow & Gate, Mizone, Oikos și Silk).
Danone a achiziționat fabrica de lactate Miorița din București în anul 1996 și a produs primul iaurt in anul 1999 dupa 3 ani de investitii in modernizarea și retehnologizarea acesteia. În prezent, 1 milion de iaurturi sunt distribuite către consumatorii români, dar și către alte 14 piețe europene. Danone România procesează anual peste 60.000 tone de litri de lapte 100% românesc colectat de la 22 de ferme mari și peste 220 de gospodari. Danone este prezent pe piața românească cu produse lactate proaspete (Danone, Activia, Danonino, Actimel), produse pe bază de plante (Alpro), precum și cu produsele alimentare pentru bebeluși și nutriție specializată (Aptamil, Milupa, Forticare).