În limba română, adidașii au devenit sinonim pentru pantofii de sport. Cuvântul în sine este un eponim, la fel ca xerox, frigider, aragaz, rimel etc. Indiferent că le spunem pantofi de sport sau adidași, popularitatea lor este enormă.

Dar adevărul este că originea acestei încălțăminte nu a avut nimic de-a face cu sportul.

"Au apărut ca un obiect de ostentație și pentru a arăta statutul", a explicat Elizabeth Semmelhack, curator al Muzeului Bata Shoe din Toronto, Canada, în cadrul unei emisiuni de la BBC, "The Why Factor".

Potrivit lui Semmelhack, totul a început cu cauciucul.

"Nu poți avea o pereche de pantofi fără cauciuc. Dar abia la începutul secolului al XIX-lea, cercetătorii din Statele Unite și din Marea Britanie au găsit aplicații utile pentru cauciuc", a explicat ea.

"În cele din urmă, Goodyear a adăugat căldură și sulf la latexul lichid, ceea ce a făcut ca acesta să se stabilizeze."

"Era industrială a adus apariția unei noi clase sociale: clasa de mijloc, care, datorită succesului economic, avea acum timp liber. Și au vrut să arate că au acest timp liber", spune ea.

"Așa că adidașii au fost inventați pentru a răspunde nevoilor acestei noi clase, pentru ca ea să poată arăta că se joacă (și nu lucrează)", a spus ea.

Adidași pentru toată lumea

Popularitatea acestei încălțăminte casual a crescut, iar până la sfârșitul secolului al XIX-lea producția a crescut atât de mult încât mulți oameni aveau acum acces la acest tip de pantofi, lucru care a continuat să crească și în secolul al XX-lea.

Acest lucru a coincis cu o schimbare care a avut loc după Primul Război Mondial, în anii 1920 și 1930, când multe guverne din întreaga lume au devenit preocupate de condiția fizică a populației lor. Autoritățile se temeau că cetățenii nu vor fi suficient de sănătoși în cazul unui nou conflict internațional.

Astfel, a început să apară un nou concept de perfecțiune fizică.

"În Europa și în America de Nord, a început să existe o obsesie pentru sănătate și exerciții fizice. Petrecerea timpului în aer liber", mai explică Semmelhack. Până în anii 1930, utilizarea adidașilor se democratizase.

Declin și revenire

Dar încălțămintea sportivă nu și-a păstrat strălucirea pentru mult timp.

La mijlocul secolului al XX-lea, după cel de-al Doilea Război Mondial, a avut loc fenomenul demografic cunoscut sub numele de "Baby Boom", când rata natalității a explodat.

Deoarece pantofii sport erau deja la prețuri accesibile la acea vreme, aceștia au devenit încălțămintea clasică pentru copii.

"Atunci, adidașii și-au pierdut statutul", spune Semmelhack.

A fost nevoie de câteva decenii pentru ca acestea să revină la modă în rândul adulților. Și de data aceasta a fost datorită sportului.

"Abia în anii '70, odată cu generația preocupată de perfecțiunea estetică, pantofii sport și-au recăpătat statutul social", spune expertul canadian.

În anii 70, sportul popular era tenisul. Tinerii purtau îmbrăcăminte de tenis, încălțăminte casual, jucau tenis și se identificau cu sportivi precum McEnroe, Borg, Năstase sau Connors. În aceeași perioadă, a explodat și joggingul. Toată lumea a început să alerge.

Apoi, alte sporturi au încurajat reapariția pantofilor de alergare. În anii 1980, baschetul a început să devină popular, odată cu ascensiunea lui Michael Jordan. Și atunci a început era modernă a adidașilor.

Industria de miliarde de dolari

În prezent, industria încălțămintei sportive generează 55 de miliarde de dolari la nivel mondial, potrivit datelor companiei de consultanță Global Edge.

Statele Unite conduc piața, cu aproximativ 40% din vânzări. Este urmată de China, cu 10%.

Potrivit revistei Forbes, această industrie are chiar și propria sa bursă de valori, numită StockX, care înregistrează aproximativ 20.000 de perechi de adidași.

Există, de asemenea, case de amanet care acceptă perechi de pantofi sport amanetate în schimbul banilor.

Adidași Nike sau Adidas de colecție

Pe lângă activitatea principală, există și o activitate secundară, care, de exemplu, în SUA reprezintă 10% din cifra de afaceri totală, potrivit revistei The Economist.

Această piață secundară se bazează pe tranzacționarea modelelor de adidași Nike sau Adidas greu de găsit, o strategie calculată în detaliu de marii producători de încălțăminte sportivă, care creează ediții limitate ale anumitor modele pentru a crește cererea de adidași Nike, Adidas, Asics, Vans etc.

Dar ceea ce este curios este că aceste încălțări au redevenit populare din același motiv pentru care au fost create în secolul al XIX-lea: pentru valoarea lor ca simbol al statutului social.

În prezent, 85% dintre pantofii de sport nu sunt folosiți în acest scop

Succesul masculin

Cei mai mari utilizatori de adidași sunt bărbații și, potrivit lui Semmelhack, acest lucru are legătură cu faptul că aceștia sunt asociați cu idealurile de masculinitate.

"Există diferite modele de succes masculin. Există geniile din domeniul informaticii care nu trebuie să poarte costum și pantofi pentru a fi luate în serios, vedetele din sport și rapperii", a spus ea, numind trei dintre figurile cele mai asociate cu purtarea de pantofi sport bărbați.

Experta crede, de asemenea, că a descoperit de ce mulți bărbați au o întreagă colecție de pantofi sport bărbați în garderobă.

"Cred că ceea ce fac astăzi pantofii sport bărbați este să extindă vocabularul stilistic la dispoziția bărbaților, permițându-le să construiască o tonalitate mai mare de expresii ale eleganței de sine", spune ea.

Sursa foto: unsplash.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri