Soarta „generației scroll” | Ce își dorește Gen Z de la România: „un tânăr voia să-și facă prieteni ca să aibă pe cine chema la majorat”

Sursǎ foto: shutterstock

Soarta „generației scroll” | Ce își dorește Gen Z de la România: „un tânăr voia să-și facă prieteni ca să aibă pe cine chema la majorat”

Cuprins Articol:

Fiecare nouă generație este judecată de cele mai vechi, dar, poate mai mult ca niciodată, generația Z, care s-a născut cu „telefonul în mână”, este adesea considerată ignorantă și cu mai mult interes pe sine decât pe cei din jur. De ce sunt așa? Majoritatea reprezentanților gen Z a uitat de sintagmele cu care au crescut milenialii, spre exemplu: să nu vorbești neîntrebat/să nu deranjezi, etc. Ce își doresc acești tineri de la România? Majoritatea vor să se simtă în siguranță, vor orașe mai verzi și vor să… își facă prieteni. Programul Zbor își dorește să rezolve o parte din aceste lucruri prin înființarea unor centre pentru tineri în care să învețe, să dezbată sau să se împrietenească.

Generația Z este generația de după mileniali și înainte de Generația Alpha, deci, în linii mari, s-au născut între mijlocul anilor 1990 și începutul anilor 2010. Ei sunt prima generație de „nativi digitali”, care nu au cunoscut niciodată o lume fără internet. Acest lucru, coroborat cu faptul că au avut de înfruntat o pandemie mondială și o criză a costului vieții în anii lor de formare, le-a influențat profund personalitatea și valorile.

De ce au nevoie tinerii din GenZ? Reprezentantul ZBOR din Ploiești spune că a primit „cereri de aderare” la centru și din motive mai puțin obișnuite: ”un tânăr a vrut să-și facă prieteni pentru a avea pe cine să invite la petrecerea de majorat”.

Se pare că, față de celelalte generații, reprezentanții generației Z suferă mai des de sentimentul de singurătate, iar acest lucru „se tratează” uneori prin adicții. Reprezentantul centrului Zbor de la Cluj spune că aceste centre pentru tineri pot să devină o alternativă pentru tineri și un mod prin care se poate evita consumul de droguri.

Tinerii au noi locuri unde pot să „pună țara la cale” - ce se va întâmpla cu spațiile ZBOR

Banca Comercială Română (BCR) lansează ZBOR, cel mai extins ecosistem dedicat tinerilor din România, care include o serie de hub-uri, o curriculă de educație non-formală pentru cei cu vârste între 14-25 de ani, un program de mentorat, competiții dedicate și o platformă online, care va fi disponibilă în curând și va pregăti tinerii pentru job-urile viitorului.

Prin ZBOR, BCR introduce în România conceptul de spațiu terțiar, un loc sigur și incluziv între școală și acasă, unde tinerii pot să socializeze, să colaboreze și să acceseze resurse de învățare și dezvoltare personală. Aceste hub-uri au fost gândite împreună cu tinerii din România, având la bază acceptarea, bunătatea, libertatea de exprimare și promovarea interacțiunii sociale.

Investiția în dezvoltarea huburilor locale ZBOR se ridică la peste 2 milioane de euro și include șapte spații de explorat, create împreună cu o rețea extinsă de ONG-uri locale, din zona de tineret și inovare socială.

Foto: BCR/ Zbor

• ZBOR Constanța, dezvoltat cu Federația Organizațiilor Neguvernamentale de Tineret (FONT), situat pe Bdul Regina Elisabeta, 2A, Constanța;
• ZBOR Iași, dezvoltat cu Fab Lab Iași, situat pe str. Grigore Ureche, nr. 18, Iași;
• ZBOR Cluj-Napoca, dezvoltat cu Federația Tinerilor din Cluj, situat pe str. Episcop Ioan Bob, nr. 12, Cluj;
• ZBOR Brașov, creat cu Asociația Kastel, situat pe str. Mureșenilor, nr. 27, Brașov;
• ZBOR Ploiești, creat cu Asociația Eurospirit situat pe str. Nicolae Simache, nr. 4, Ploiești;
• ZBOR Târgu Jiu, creat cu Federația Start. Spațiul urmează să fie deschis în luna noiembrie;
• ZBOR Baia Mare, creat cu Asociația D.E.I.S. Spațiul urmează să fie deschis până la finalul anului.

ZBOR este un proiect gândit cu și pentru tineri, care s-a consolidat prin valorile noii generații: respect, onestitate și responsabilitate. Este un spațiu de explorat, fizic și online, unde tinerii colaborează și învață că munca fiecăruia se leagă de-a celorlalți pentru a aduce plus valoare în comunitate. Suntem prezenți în șapte orașe, în Constanța, Iași, Cluj-Napoca, Brașov, Ploiești, Târgu Jiu și Baia Mare, iar obiectivul pentru anul viitor este să dublăm rețeaua hub-urilor ZBOR pentru a răspunde cât mai bine nevoilor locale. Prin acest proiect, BCR investește și susține tinerii, oferindu-le instrumentele necesare pentru a se dezvolta și a-și atinge potențialul. Pentru ca România să devină pentru ei prima si cea mai bună opțiune când se gândesc la viitorul lor",a declarat Sergiu Manea, CEO Banca Comercială Română.

Foto: BCR/ Zbor

Ce își doresc tinerii de la România: vor spații unde se pot dezvolta personal și profesional

În timp ce peste trei sferturi dintre tinerii români consideră dezvoltarea personală (76%) și profesională (71%) o prioritate, doar 37% identifică asemenea oportunități în România, respectiv doar 34% în comunitățile din care fac parte. Acest decalaj între dorința și nevoile tinerilor de creștere și accesul limitat la resurse sau contexte de dezvoltare conduce la o incertitudine a viitorului în localitatea lor, aceasta fiind principala sursa de anxietate pentru 59% dintre tineri.
De asemenea, peste 42% sunt nemulțumiți de lipsa oportunităților și 59% intenționează să plece din orașul natal, dintre care 62% pentru a avea acces la joburi mai bune.

ZBOR este un ecosistem extins de dezvoltare, cu acces liber și gratuit pentru toți tinerii cu vârste între 14-25 ani, care include:

Hub-urile ZBOR, spații de explorare dedicate tinerilor. O rețea de spații fizice, creative și sigure, aflate în centrele orașelor, în spații noi amenajate, create pentru dezvoltarea personală, profesională și socială a noilor generații. Un loc unde orice tânăr poate accesa în mod gratuit și liber resurse de educație informală și dezvoltare personală, de mentorat și coaching, indiferent de pasiunile, școala și parcursul educațional pe care îl urmează.

Curriculă educațională extinsă, bazată pe competențe de viață. Curricula este accesibilă în cadrul hub-urilor ZBOR, fiind structurată pe cinci piloni esențiali pentru dezvoltarea personală și profesională a tinerilor: educație financiară, antreprenoriat, sustenabilitate, competențe digitale și dezvoltare personală.

Platformă online, disponibilă la nivel național începând cu luna noiembrie, pentru toți tinerii din România. O platformă educațională și de orientare în carieră, dezvoltată de Jobful, care va facilita asocierea de resurse și oportunități, conectând tinerii utilizatorii cu mediul de afaceri prin programe de internship, anunțuri de job-uri și mentorat profesional. Astfel, utilizatorii platformei vor avea acces la instrumentele necesare pentru a-și construi cariere solide și a se adapta la provocările și tendințele pieței muncii.

Competiții de antreprenoriat și de implicare în comunitate, pe care BCR, alături de rețeaua de parteneri le vor organiza constant în hub-urile ZBOR, prin care tinerii vor putea propune soluții la provocările și problemele identificate în comunitate, de la lipsa spațiilor verzi, la facilități pentru tineri și oportunități de voluntariat sau dezvoltare profesională.

Foto: BCR/ Zbor

Personalizate pentru tine