Succesul unui antreprenor depinde de abilitatea sa de a se reinventa in vreme de criza, de relatia cu furnizorii, de cash-flow si nu in ultimul rand de dorinta de a castiga din afacerea sa, sunt concluziile dialogului dintre Razvan Toma si moderatorul emisiunii Start-Up Wall-Street.
"Pentru foarte multi, un motor al antreprenoriatului este lipsa unui job. (...) Poti face afaceri si in Romania, poate chiar este mai usor sa faci afaceri aici decat in Germania. Poti sa castigi mai multi bani, comparativ cu tarile unde lucrurile sunt puse la punct, competita este mare si exista bariere de intrare. Societatea are in continuare probleme care pot fi rezolvate foarte bine prin antreprenoriat", a declarat Razvan Toma (foto).

Razvan Toma, invitatul emisiunii Start-Up Wall-Street, este un tanar in varsta de 27 de ani care a lansat in 2010 un proiect cu venituri anuale de 0,3 milioane de euro - CosuriGunoi.ro. De asemenea, el a lansat anterior doua afaceri care au esuat: o firma de publicitate interactiva in taxiuri si o companie de constructii, in perioada facultatii.

"Practic, de aceea ai o a afacere, ca sa castigi. Daca nu te gandesti la profit si la bani, degeaba incepi. In celasi timp, un antreprenor tanar trebuie sa aiba un apetit ridicat pentru risc. A fi antreprenor este ca si cum ai investi pe bursa. Nu trebuie sa-ti risipesti toata averea pe un proiect. A fi antreprenor nu inseamna un program de la 9 la 17 cum este la un job obisnuit, ci de la 9 la 9, adica 24 de ore", este de parere antreprenorul.

Urmareste mai jos inceputul emisiunii Start-Up Wall-Street. Afla povestea tanarului antreprenor!




Viata profesionala a lui Razvan Toma a inceput in clasa a opta, cand repara calculatoare pentru o firma din cartier. Tot atunci a incasat si primul salariu, bani pe care i-a folosit pentru o vacanta la mare. "Mi-au prins foarte bine si mi-am dat seama ca trebuie sa lucrez de tanar. Am visat intotdeauna ca la 30 de ani sa am multe lucruri si cred ca sunt pe drumul bun".

Primul proiect antreprenorial a venit pe cand urma cursurile anului patru al Facultatii de Constructii Civile. "Am avut o sansa cu niste proiecte destul de mici, in 2005-2006 cand era o perioada foarte buna pentru piata. Constructiile erau in floare si era loc si pentru antreprenori tineri, ca mine. Evident, nu ma comparam cu firmele mari, dar pentru mine era foarte bine. Imi aduc aminte ca montam pavele in orasul Otopeni si ziua daca mergeam la facultate, seara pentru ca nu aveam angajati mergeam si luam cu masina muncitori care lucrau la alte firme si montam pavele odata cu ei, pana la 2-3 dimineata. Astfel, a doua zi puteam arata ca am lucrat ceva beneficiarilor. A fost o perioada frumoasa", isi aminteste Razvan Toma.

"A fost primul meu start-up care a esuat, insa, in 2008, iar de atunci piata s-a schimbat foarte mult; eu eram foarte tanar si fondurile erau oarecum limitate. Am avut probleme cu cash-flow-ul. Aceasta a fost lectia mea de viata: pentru business cash-flow-ul este extrem de important. Oricat de bun ar fi proiectul si ideea din spatele afacerii, cash-flow-ul te poate darama".

A doua afacere a lui Razvan Toma a fost o firma de publicitate interactiva. "In timpul lunii de miere in Singapore am gasit o idee foarte buna, din punctul meu de vedere: publicitatea in taxiuri. Desi imi promisesem ca nu o sa mai fiu antreprenor si ca o perioada voi sta linistit, ideea mi s-a parut foarte buna si am hotarat sa investesc 15-20.000 de euro de-a lungul lunilor in care am activat. De aici am invatat ca pe langa cash-flow si lipsa unei echipe poate duce la esec".

La cel de-al doilea business, cu publicitatea interactiva, Razvan Toma a incercat sa dezvolte un plan de afaceri si a cerut cat mai mult feedback. "Am primit doua feedback-uri negative din cele cateva sute pe care le-am cerut, si, culmea, chiar acestea doua s-au dovedit a avea dreptate. De aceea, nici feedback-ul pozitiv nu-ti poate garanta o idee. Era si un domeniu nou pentru mine, nu am stiut sa ma dezvolt si contextul era defavorabil. Chiar nume foarte mari din publicitate aveau probleme cu incasarile, iar piata nu era foarte roz, nici pentru ei si, de altfel, nici pentru mine".

Ulterior, dupa cel de-al doilea esec, s-a angajat la o firma de constructii din Ploiesti, unde avea cateva santiere de urmarit. Intre timp, prin august 2010, s-a ivit si oportunitatea unei noi afaceri pentru Razvan Toma. A aparut Legea 132 prin care toate institutiile publice erau obligate sa implementeze un sistem propiu de colectare selectiva si sa achizitioneze pentru fiecare camera trei cosuri de gunoi. Asa s-a nascut al treilea business al sau. "Sincer, nu stiam cum o sa mearga si cat de bine o sa fie. Intamplarea a fost ca am fost si dat afara de la job, unde se stia ca eu aveam si o firma in paralel. A fost o despartire oarecum prieteneasca, dar pentru mine a fost o oportunitate, pentru ca mi-am dat seama ca trebuie sa merg mai departe. Nu mi-a fost usor atunci, pentru ca sotia era insarcinata in ultimele trei luni, iar eu eram fara job. Aveam doar un business care de abia incepuse si nu stiam daca se va concretiza si voi castiga din asta", a spus Toma.

El apreciaza ca in mediul de business, pentru un antreprenor riscurile sunt extrem de mari si trebuie ca acesta constientizeze faptul ca uneori poate avea si esec. Este insa mult mai usor sa incepi o afacere atunci cand esti tanar, poate in timpul facultatii sau imediat dupa aceea, cand miza este mult mai mica. Practic, cand ai inceput sa ai familie, daca se intampla ceva dezastrul poate sa fie mare.

"Si eu intodeauna m-am candit la esec si ma gandesc constant cum sa-l depasesc. Ma asteptam cand am inceput ca in maxim un an de zile sa se termine totul. Ma asteptam, de asemenea, ca piata sa mearga mai repede, toata lumea sa-si schimbe cosurile de gunoi, iar eu sa-mi iau o cota de 1-2%. Lucrurile n-au stat asa si mi-au dat ragaz sa ma extind".

Incepand cu acest an, antreprenorul intentioneaza sa-si extinda afacerea si sa intre pe piata de colectari selective de deseuri. "Unde vindem cosuri vreau sa fac si contract cu titlu gratuit sa ne predea si deseurile recuparabile. Probabil vom avea nevoie de o investitie in valoare de cateva zeci de mii de euro. Nu stiu insa daca va fi o banca sau voi cauta sa-mi gasesc un investitor pentru asta".

Urmareste inregistrarea emisiunii Start-Up Wall-Street: Cum sa lansezi al treilea business la varsta de 26 de ani



O problema, intalnita in timpul carierei de antreprenor, este numarul redus de investitori, in special pentru business-urile non-IT. "Mi-ar placea sa existe mai multe oportunitati", spune Razvan Toma.

"In acest business m-am folosit de creditul furnizor, nu am facut bartere. Astfel, am reusit sa fac rost de bani pentru capital de lucru. Incasam mai repde si plateam mai tarziu. Nu din rea vointa, ci asa a fost intelegerea. Practic, 10-20 de zile diferenta a insemnat capitalul meu de lucru".

De aceea, Toma este de parere ca un antreprenor tanar trebuie sa-si trateze furnizorii precum un coleg sau cel putin la fel ca un client. "Am avut si eu probleme cu platile si mi-am dat seama cat de mult inseamna relatia cu furnizorul. Au fost cazuri cand furnizorul mai avea doar cinci containere pe stoc si pentru ca ne intelegeam bine mi le-a dat mie. Este gresit sa ai o atitudine de sef. Acum, am in jur de 4-5 furnizori interni si externi. Nici nu caut sa-mi schimb furnizorul pentru motive marunte".

Cele mai importante lectii invatate in cariera de antreprenor

1. Cash-flow-ul este foarte important: "Vara trecuta nu ma asteptam ca in lunile iulie si august lucrurile sa mearga mai slab. Am avut o problema cu cash-flow si nu vreau s-o mai repet".

2. Asteptarile trebuie sa fie realiste: "Am ajuns la aproape 300.000 de euro afaceri, desi asteprarile pe hartie erau mai mari decat s-a intamplat in realitate. In orice caz sunt multimt. Cu o echipa foarte mica, am reusit mult mai bine decat la job. Si marja de profit este suficienta, dar in orice caz este in cadere. Cand am inceput aveam peste 100%".

3. Echipa: "Este extrem de importanta si un minus pe care nu am stiut sa-l manageriez cum trebuie. Nu am stiut sa-mi formez o echipa. Incercam sa mentin costurile mici, dar am realizat ca fara o echipa nu se poate. Poate si de aceea ma gandesc sa-mi maresc echipa acum".

4. Oportunitatile de dezvoltare: "Succesul meu va depinde de abilitatea mea de ma reinventa mereu. La fel, daca ramaneam doar la afacerea cu cosurile de gunoi, mai devreme sau mai tarziu s-ar fi terminat piata. De aceea, mi-am cautat constant alte surse de extindere cum ar fi colectarea".



Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri