In 2010, in plina criza economica si intr-o perioada in care romanii care isi permiteau sa isi cumpere haine de cateva sute sau chiar mii de euro mergeau la Londra, Paris sau Milano pentru a alege creatori straini, Mirela Bucovicean lansa cu o investitie de 5.000 de euro Molecule-F.com, un site de moda de nisa, care mizeaza pe creatiile designerilor romani. Acum site-ul este cunoscut ca unul exclusivist si care dicteaza tendintele printre designerii autohtoni.

Mirela Bucovicean, fondatoarea Molecule-F.com, va fi speaker in cadrul ecomTIM, cel mai important eveniment regional de e-commerce si marketing online. Afla mai multe despre cum poti participa la eveniment.

Ideea de a lansa un astfel de business i-a venit in 2009, intr-un an de pauza in cariera si dupa mai multi ani in care a lucrat in presa scrisa, televiziune, radio, marketing sau imobiliare. Atunci si-a dat seama ca pentru cumpara creatia unui designer roman trebuia sa dai si cinci telefoane pentru a ajunge la showroomul acestuia. Era o perioada in care unul dintre putinele lucruri care promovau constant moda romaneasca era Festivalul de la Iasi. De asemenea, lansarea avea loc cu doar cateva luni inainte sa fie deschisa si galeria dedicata creatorilor romani din Magazinul Cocor.

„Am identificat o nevoie neacoperita pe piata, aceea de a avea un loc de unde sa cumperi designeri romani. I-am remarcat pe acestia si creatiile lor si mi-am dat seama ca au un potential enorm si pot concura oricand cu designeri internationali. Am ales online-ul din doua motive clare: cred in dezvoltarea lui, nu vad catre ce altceva poate evolua piata in urmatorii ani, iar cel de-al doilea este legat de rezolvarea probabil a celei mai importante probleme a designerior romani: distributia. Online-ul ne ofera distributie la nivel national si international”, explica Mirela Bucovicean (36 de ani).

10% din vanzari sunt generate de clienti din strainatate

De altfel, in prezent circa 10% din vanzarile Molecule-F.com sunt generate de clienti din strainatate. Anul trecut, grupul care include site-ul Molecule-F, dar si operatiuni de relatii publice, a avut o cifra de afaceri in jurul a 235.000 de euro.

Investitia initiala a fost de aproximativ 5.000 de euro, banii fiind orientati exclusiv in constructia site-lui, web design si implementare. Dupa primele sase luni investitia a fost amortizata. Tot in prima jumatate de an Bucovicean s-a ocupat singura de structura site-ului, de cum vor fi scrise textele, de mesajul transmis. Pe de alta parte, la inceput cativa prieteni, jurnalisti si stilisti au ajutat-o sa aleaga numele site-ului si i-au recomandat designeri.

Daca la inceput a batut la usa fiecarui designer pentru a-i explica de ce l-ar avantaja sa isi vanda online hainele, dupa un an tot mai multi creatori veneau singuri catre Molecule-F. Iar acum sunt designeri care creeaza haine ori accesorii exclusiv pentru site-ul detinut de Bucovicean.

Portofoliu cu aproximativ 35 de designeri romani

Practic, daca in vara lui 2010 site-ul a fost lansat cu un portofoliu de 10-12 creatori de moda, intre timp acesta a ajuns la in jur de 35 de nume, printre care Rhea Costa, Parlor, Elena Perseil, Lena Criveanu, Stephen Pelger, Carla Szabo, Keszeg Agnes, Lucian Broscatean sau Maria Marinescu .

In primele sase luni comanda medie pe site a fost de aproximativ 100 de euro, iar in prezent este in jurul 250-250 de euro. Pe de alta parte, vanzarile de haine inseamna in jur de 80-85% din cifra de afaceri, iar restul veniturilor este reprezentat de accesorii.

Majoritatea clientilor Molecule-F.com sunt, in general, femei intre 25 si 40 de ani, cu venituri peste medie si educatie superioara. Pe de alta parte, in jur de 2-3% dintre clienti sunt barbati care cumpara produse de pe site pentru a le oferi cadou.

“In Romania nu avem concurent direct, pentru ca mai toti designerii care sunt pe Molecule-F sunt doar la noi, ei reprezentand primul esalon al modei romanesti. Chiar daca ar mai aparea un site cu aceeasi oferta, puterea de absorbtie a pietei noastre este una limitata, asa ca la finalul zilei nu ar mai fi o afacere, ci doar un hobby. Clientul Molecule-F este cel care isi cumpara si de pe Net-A-Porter.com sau Luisaviaroma.com, deci concurenti internationali am avea. Dar nu este concurenta directa, ci ne intrepatrundem palierele de oferta. Clientii imbina achizitiile in functie de nevoi”, afirma antreprenoarea.

Daca pe segmentul de site-uri care promoveaza designeri romani spune ca un nou jucator si-ar face cu greu loc, in schimb, pe intreaga piata de fashion este destul loc pentru aparitia de noi retaileri.

„Fashionul in Romania este inca la inceput, piata nu a fost impartita si cred ca este loc pentru toata lumea. In plus, si in acest domeniu, conteaza foarte mult palierul pe care ai ales sa joci. In Romania, din pacate, pretul are un cuvant important de spus, asa ca un site cu produse ieftine poate creste mai repede. Noi, daca am fi mers pe preturi mai mici, am fi facut foarte, foarte multi bani”, spune Bucovicean.

Produse cu preturi intre sute si mii de euro, reduceri putine

In general, hainele si accesoriile listate pe Molecule-F.com incep de la cateva sute si ajung la cateva mii de lei, iar reduceri apar in foarte putine cazuri tocmai pentru a fi protejat brandul designerilor, dar si caracterul exclusivist al site-ului.

Printre dificultatile pe care fondatarea Molecule-F le-a intampinat in cei aproape trei ani de la lansarea site-ului se numara reticenta romanilor de a cumpara haine de pe internet, dar si prejudecata ca preturile pentru produsele designerilor romani ar trebui sa fie mai mici decat ale celor straini.

„Este nevoie de timp si rabdare in loializarea unei clientele pentru premium”, afirma Bucovicean despre cum incearca sa convinga clientii sa cumpere online.

Intre lucrurile pe care a mizat in educarea pietei s-au numarat PR-ul, dar mai ales abordarea personalizata a fiecarui client. De exemplu, cei sapte angajati ai site-ului consiliaza la telefon utilizatorii in legatura cu masura pe care ar trebui sa o aleaga, iar, astfel, rata de retur este de aproximativ 2%. Pe de alta parte, tot ei inregistreaza fiecare comanda si trimit un e-mail personalizat de confirmare a acesteia.

Extindere in strainatate si pe noi categorii

In jur de 50% dintre produse sunt livrate catre Bucuresti, iar restul in tara.

Pentru dezvoltarea site-ului in acest an, managerul vrea sa extinda businessul atat la nivel international, dar si pe noi categorii.

“Lucram la categoria de lifestyle, ca o continuare a ofertei de design vestimentar. Aici gasim toate produsele care pot fi folosite intr-o casa, de la ceramica la picturi. In plus, lansam la inceputul lui martie o noua categorie numita <<special project>> in care vom prezenta proiecte si produse care ne plac, fara a fi realizate neaparat de designeri. De asemenea, ca rezultat firesc al acestor oferte noi si diversificarii produselor, vom repozitiona Molecule-F de la <<proudly powered by Romanian designers>> la <<proudly powered by Romanian values>>. Vom acorda si o atentie sporita promovarii si vanzarii pe international”, spune Mirela Bucovicean.

Mai exact, antreprenoarea vrea ca anul acesta sa dezvolte site-ul sub forma de franciza, iar cel mai probabil pana la finalul anului va exista un site similar si in Anglia. De asemenea, o alta tara in care Molecule-F ar putea sa se extinda sub forma de franciza este Portugalia, pentru ca astfel ar putea sa se adreseze mai multor piete, una dintre ele fiind Brazilia.

O alta extensie a Molecule-F este in zona de relatii publice, prin crearea in 2011 a Molecule PR.

„Clientii au vazut felul in care a crescut platforma, conceptul, pozitionarea stabila, prezenta noastra in piata si relatia cu presa. Astfel, am inceput sa primim cereri pentru diverse proiecte speciale. Acum Molecule PR are expertiza in brand building, concepte de idei, relatii cu presa, digital si social media, PR si evenimente”, spune intreprinzatoarea.

De asemenea, o zona noua in care Mirela Bucovicean si-ar dori sa dezvolte site-ul la un moment dat este cea de produse pentru barbati, insa afirma ca oferta designerilor romani pentru segmentul masculin este inca limitata, hainele fiind mai degraba de avangarda.

Ar vinde intregul business, totul depinde de suma obtinuta

Daca ar fi sa ofere sfaturi unui antreprenor care isi lanseaza un site tot pe zona de produse si servicii premium, i-ar spune ca intai trebuie sa inteleaga ce inseamna premium, sa lucreze cu cei mai buni oameni in domeniu, sa aiba rabdare si sa nu se astepte sa faca profit repede.

Desi este pasionata de moda, spune ca ar vinde site-ul, chiar in totalitate.

„Totul este in functie de suma pe care o pot obtine. In acest moment as vinde ieftin, asa ca nu ma grabesc”, mai spune Mirela Bucovicean.

Sursa foto: Catalin Opritescu

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri