Micile afaceri care vor sa se promoveze online prin campanii de AdWords vor trebui sa obtina un cod de TVA pentru a desfasura publicitate prin intermediul gigantului Google, in contextul in care de anul trecut regula privind locul prestarii serviciilor furnizate pe cale electronica catre persoane fizice s-a schimbat.

"Pana pe 31.12.2014, locul prestarii acestor servicii era considerat locul unde era stabilit prestatorul. Dupa aceasta data, in vederea respectarii cerintelor legate de concurenta, dreptul de impunere pentru aceste tranzactii a fost transferat statului membru in care este stabilit cumparatorul", a explicat pentru wall-street.ro Alexandru Comanescu, Senior Tax Manager, Mazars Romania.

In categoria serviciilor prestate pe cale electronica care intra sub incidenta acestor reguli se numara web-hostingul, furnizarea de software, furnizarea de imagini, muzica, filme, jocuri, serviciile de distance learning sau serviciile de publicitate.

Daca pana la final de 2014 cei mai multi giganti tehnologici (Apple, Google) erau stabiliti in Luxemburg, datorita cotei standard de TVA convenabile (15% in 2014) si aplicau aceasta cota de TVA pe facturile emise catre persoane fizice din Romania, incepand cu 2015 acestia trebuie sa colecteze TVA romanesc pentru vanzarile respective.

"Avand in vedere problemele practice generate de obligativitatea prestatorilor de a se inregistra in scopuri de TVA in statele membre ale UE, Comisia Europeana a redactat masuri de simplificare, cunoscute ca mecanismul MOSS sau M1SS („mini one (1) stop shop”). In acest sens, furnizorii se pot inregistra intr-un singur stat membru unde au stabilit sediul activitatii economice, dar vor aplica pe facturile emise cota relevanta pentru fiecare prestare (in functie de adresa cumparatorului persoana fizica). Aceste tranzactii vor fi raportate in decontul special depus in jurisdictia aleasa pentru inregistrare, vor achita TVA cumulata in acel stat membru, urmand ca autoritatile fiscale din statul respectiv sa aloce sumele incasate catre toate autoritatile fiscale din tarile unde este datorata TVA", a completat Alexandru Comanescu.

Pana in 2018, statul in care este inregistrat operatorul retine o taxa de administrare, iar furnizorii stabiliti in afara UE pot opta pentru o jurisdictie din spatiul comunitar in care sa se inregistreze, insa aceleasi reguli de facturare trebuie urmarite.

Inregistrarea in scopuri de TVA difera fata de cea prin formularul 088

Potrivit lui Comanescu, inregistarea unui furnizor de astfel de servicii online in scopuri de TVA, pentru mecanismul MOSS, difera de procesul de inregistrare derulat prin intermediul formularului 088. Astfel, inregistrarea se face online, numai pe baza de certificat digital, iar agenii economici pot transmite detaliile de înregistrare online prin intermediul unui link afisat pe site-ul ANAF.

Din punctul de vedere al unui cumparator persoana fizica, singura modificare este cea legata de cota de TVA aplicata pe factura emisa de furnizor. Codul de TVA poate fi solicitat doar pentru ca furnizorul de servicii (de exemplu, Google) sa stie cum incadreaza respectiva tranzactie si cum intocmeste factura cu TVA, avand in vedere ca regulile mentionate mai sus nu se aplica in cazul prestarilor catre persoane inregistrate in scopuri de TVA.

Astfel, la crearea contului de AdWords (reteaua de publicitate a Google), clientului i se va solicita sa confirme faptul ca statutul fiscal este cel de companie. Asta nu inseamna ca respectivul client trebuie sa fie SRL sau SA, ci poate fi afiliat, vanzator individual sa persoana in parteneriat. Google nu mai permite deschiderea de campanii publicitare fara introducerea unui cod de TVA, dar clientul va fi responsabil pentru calcularea si plata TVA conform cotei locale aplicate de tara de origine a clientului.

"La crearea contului dvs., vi se va solicita sa confirmati ca statutul dvs. fiscal este cel de companie. Statutul de companie inseamna ca doriti sa obtineti avantaje economice de pe urma activitatii publicitare, cum ar fi venituri mai mari sau un numar mai mare de vanzari sau inscrieri. Din aceasta categorie fac parte afiliatii, comerciantii unici, vanzatorii individuali, persoanele aflate in parteneriate etc. Programul AdWords poate fi utilizat exclusiv in scopuri comerciale in Uniunea Europeana", precizeaza Google pe site-ul AdWords.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri