Vedem fast-food-uri la orice colt de strada, pe oriunde trecem, in mall-uri si in centrul orasului si, in plus, vedem cozi interminabile pentru shaorma, kebap sau alte produse facute si servite repede, in cele 3 minute ideale, si probabil ne spunem in gand "ce ar fi sa imi deschid si eu o shaormerie, ca se vinde". Dar oare se vinde, oare este fast-food-ul cu adevarat un business de succes?! Iata ce spune proprietarul unuia dintre cele mai mari lanturi de fast-food din tara.

In 2012, cand avea 26 de ani, Stefan Mandachi, de profesie avocat, a inceput sa guste la propriu o idee de business pe care o avea inca din facultate: un restaurant de inspiratie greceasca care s-a extins in tara in lupta cu KFC si McDonald's. Aceasta este, pe scurt, povestea restaurantelor Spartan, care au transformat gustul grecesc in afaceri de 12 milioane de euro.

Vorbind astfel cu tanarul antreprenor despre povestea afacerii sale, l-am intrebat daca fast-food-ul este un business de succes si daca incurajeaza alti tineri sa deschida o shaormerie sau orice inseamna mancare preparata rapid.

"Nu este business de succes, daca nu stii sa-l faci. 90% dintre fast-food-uri se inchid dupa un an", este raspunsul direct al proprietarului Spartan. "Daca o luam dupa cifre, nu este un business de succes. Daca o luam dupa pregatirea managerului sau a antreprenorului, poate fi de succes sau nu. Foarte multi intra in zona de fast-food cum intra si in alte afaceri: cu capul inainte fara sa aiba experienta. Vad ca unul are succes si isi imagineaza ca o sa rupa norii si ei. Este o poveste foarte lunga cu dezvoltarea unui restaurant profitabil", a continuat sa explice antreprenorul.

Citeste si:
Mandachi, Spartan: Eu nu voi plăti chirie în perioada stării de...
Ștefan Mandachi, Spartan: Eu...

Stefan Mandachi subliniaza ca un fast-food ajunge mai repede la esec decat alte business-uri. "Daca deschizi o locatie in provincie, trebuie sa ai ceva in spate. In Bucuresti, merge afacerea, dar merge o perioada scurta de timp pentru ca si clientul vede ce ascunzi sau vede cum procedezi. Ca mai sunt cateva exceptii vechi, care au deschis de exemplu de 15 ani si patronul e cel care incaseaza, atunci da, e implicat direct, dar daca ar incerca sa dezvolte 2-3 locatii imediat se blocheaza pentru ca trebuie o consolidare de marketing, resurse umane, vanzari, pregatire in spate, daca vrei sa faci ceva la nivel mare", spune antreprenorul.

Chiar si asa, Mandachi subliniaza ca "intr-adevar" sunt de succes multe fast-food-uri, dar cu patronul acolo, preparand si servind mancare. "Desigur, incet-incet invata omul, daca rezista primelor luni. Dar, daca discutam despre dezvoltare in sistem lant, atunci nu prea am incredere ca este de succes", explica proprietarul Spartan.

Totusi, in cele din urma, il intreb daca i-ar incuraja pe tineri sa se arunce in afaceri in fast-food. "Normal, nu sunt zgarcit in sfaturi. Dar se vede ca lumea vrea sa sara trepte, nu urca pe scari, vor toti sa urce cu liftul", conchide antreprenorul.

Citeste si:
DAbo Doner: Cum se reorganizează în plină pandemie o franciză 100%...
DAbo Doner, de 7 ani în...
Sursa foto: Vigen M/Shutterstock.com

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Citește și
Cristian Onețiu, Imperiul Leilor, lansează o colecție de haine personalizabile
Setari Cookie-uri