In 2012, cand avea 26 de ani, Stefan Mandachi, de profesie avocat, a inceput sa guste la propriu o idee de business pe care o avea inca din facultate: un restaurant de inspiratie greceasca care s-a extins in tara in lupta cu KFC si McDonald's. Aceasta este, pe scurt, povestea restaurantelor Spartan, care au transformat gustul grecesc in afaceri de 12 milioane de euro.

"Incet-incet, am pus pe planul doi avocatura si m-am focalizat pe business. Eu am cochetat in facultate cu mai multe idei de business, ideea de restaurant a fost una dintre ele, insa am fost motivat de ideea de extindere, de dezvoltare pe orizontala, in lant. S-a ajuns la un restaurant fast-food pentru ca am avut o oportunitate in mall-ul din Suceava sa deschid. Am inceput sa ma focalizez pe ideea de restaurant si odata cu vizita mea in America pentru dezvoltare de franciza si niste cursuri", povesteste Stefan Mandachi (in prezent, 30 ani).

Astfel, tanarul avocat a deschis, pe 8 august 2012, primul restaurant de fast-food Spartan, in mall-ul din Suceava, dupa o investitie de 50.000 euro, bani stransi din alte afaceri, in imobiliare si distributie de diverse materiale. Stefan Mandachi avea atunci 26 de ani si cateva vizite in Grecia, ceea ce l-a convins sa aduca gustul local in Romania, desi spune ca prin retete proprii s-a indepartat de bucataria greceasca.

Franciza, cheia prin care a deschis in aproape toata tara

Dupa al doilea restaurant propriu deschis in 2013, tanarul antreprenor a mizat pe prima locatie in franciza, deschisa in 2014 in Timisoara, despre care spune ca "a ajutat la consolidarea business-ului".

"O afacere cu restaurante iti ofera posibilitatea sa te dezvolti mai rapid in sistem de franciza in Romania. Si asa piata de franciza este total neexperimentata si nedezvoltata. Nu imi dau seama unde a ajuns, pentru ca nu exista piata de franciza in Romania. In afara de francizele din afara, la noi in Romania sunt foarte putini francizori adevarati, cu potential. Si am sesizat nisa asta, o zona subdezvoltata", explica proprietarul brandului Spartan de ce a pariat pe franciza.

Citeste si cum vrea Stefan Mandachi sa duca fast-food-ul "made in RO" in America: Daca prinde la public, o sa fie revolutie. Piata din Romania este epuizata.

In Romania, francizele puternice sunt reprezentate de McDonald's, KFC si Subway, insa pe langa aceste concepte importate din America, Stefan Mandachi a dezvoltat cel mai mare lant de restaurante de carne rotisata, care functioneaza si in regim de franciza, cu 11 locatii proprii, in care lucreaza peste 200 de angajati, si 16 locatii in regim de franciza, cu peste 500 de angajati.

Sursa foto: Spartan Restaurant

Taxa de franciza este de 10.000 euro (fara TVA), iar cine doreste sa deschida o franciza Spartan nu trebuie sa aiba experienta, pentru ca oricum va trece cel putin doua luni prin pregatire in unul dintre restaurante, dar trebuie sa fie dispus sa investeasca si "sa se implice in afacere, nu sa deschida afacerea si sa plece", spune Mandachi. In prezent, sunt cinci francizati Spartan, iar cel mai performant in afacere este francizatul din Timisoara, Remus Cosovanu, de care de altfel antreprenorul este mandru.

In cei 4 ani de activitate, Stefan Mandachi si-a extins afacerea cu gust de Grecia in special in mall-uri, pe care le considera o prioritate si in viitor datorita faptul ca investitia este mai mica, de 75.000 euro fata de 100.000 euro la strada, si datorita fluxului mare de clienti. In Bucuresti, restaurantele Spartan se gasesc in mall-uri Sun Plaza, Mega Mall si Park Lake si in centrul comercial Cora Pantelimon si urmeaza sa deschida in Veranda, cel mai nou mall din Capitala. In tara, Spartan se afla in aproape toate orasele mari, mai putin in Sibiu, un oras pe care il ia in calcul pentru extindere. Pana acolo, insa, Mandachi estimeaza o cifra de afaceri de 12 milioane de euro la nivel de grup si 5-6 milioane euro pentru cele 11 locatii proprii.

Sursa foto: Spartan Restaurant

Totusi, acum, antreprenorul tine sa precizeze ca restaurantele sale nu sunt o taverna si s-au indepartat de bucataria greceasca traditionala prin retete proprii, chiar daca in meniu se regasesc gyros si souvlaki, iar numele "Spartan" te duce cu gandul la Grecia antica. Chiar si asa, el spune ca are concurenta, sunt multe restaurante cu specific grecesc. "Dar acum multi combina, nu mai stii, ba au kebap, ba au gyros, vor sa prinda cat mai mult din piata si atunci fac cumva o coagulare de alimente haotica", sustine Stefan Mandachi.

Fast-food-ul este vazut in Romania ca o ghereta, o rulota in care pui o chiuveta.

Totodata, antreprenorul tine sa precizeze ca restaurantele sale nu inseamna fast-food, chiar daca mancarea este servita in 3 minute, cel putin nu se incadreaza in tipul de fast-food la care se gandesc romanii in general.

"Nu vindem shaorma sau kebap, asta este delimitarea clara. Nu ma simt foarte confortabil sa-l cataloghez ca un fast-food. Fast-food-ul este vazut in Romania ca o ghereta, o rulota in care pui o chiuveta. Fast-food este o afacere accesibila oricarui om care are 5.000 de euro: astazi ia un aparat de shaorma si gata are fast-food. Ori Spartan depaseste cumva zona de fast-food la care se gandesc romanii in general", spune Mandachi, usor iritat ca i-am incadrat business-ul in categoria fast-food.

"Gyros contine o carne chiar mai sanatoasa decat ce manaci tu la gratar", tine sa clarifice antreprenorul. "In primul rand, este preparata intr-un bait lichid din legume, apoi, toti puii sunt crescuti la sol, nu avem pui incubati, carnea nu contine apa, nu se injecteaza cu nimic. Este o carne naturala care se baituieste intr-un bait din ardei capia care se rumeneste la flacara. Ce poate fi rau in asta? Sosurile le avem facute pe baza de legume. Pana aici totul ok. Nu putem spune ca cartofii prajiti sunt ok, dar sunt ceruti. Avem, insa, si produse de la care am scos cartofii prajiti", a spus Mandachi.

"Crezi ca romanii asociaza fast-food cu mancare nesanatoasa?", il intreb cu aceasta ocazie. "Da, asociaza, nu foarte multi, dar mare parte asociaza. A fost si o minimizare a calitatii, s-a batut fierul pe rulaj, au uitat de factorul calitate si unii romani, da, asociaza cu mancare nesanatoasa sau mizerabila", conchide Stefan Mandachi, care vrea sa isi indrepte restaurantele inspre zona bio, cu paine fara gluten, salate si produse bio.

Sursa foto: Spartan Restaurant

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri